آیا برای شروع کسب و کار خانگی به نوشتن «طرح کسب و کار» نیاز دارید؟

مزرعه کارآفرینی

در کسب و کارهایی که با سرمایه کم آغاز می شوند اغلب رقابت بیشتری وجود دارد چرا که افراد زیادی تمایل به انجام آنها دارند و انحصار در آن کم است. یکی از دلایل شکست مشاغل خانگی هم می تواند همین موضوع باشد. اما برنامه ریزی و آینده نگری از طریق نوشتن طرح کسب و کار قبل از شروع، می تواند شانس موفقیت شما را در مشاغل خانگی بیشتر کند.

طرح کسب و کار به شما کمک می کند:

اهداف کسب و کار خانگی خود را شفاف کنید

درک عمیقی از بازار خود ایجاد کنید

فعالیت های روزمره مشاغل خانگی خود را سازماندهی کنید

وضعیت مالی فعلی خود را درک کنید

در مورد مشاغل خانگی خود تصمیمات مهم مدیریتی و مالی بگیرید

برای اندازه گیری میزان رشدتان، یک نقطه شروع تعیین کنید

آیا نوشتن طرح کسب و کار بر عهده خود «کارآفرین» است؟

می توانید خودتان طرح کسب و کارتان را بنویسید. از آنجایی که یک طرح کسب و کار خوب شانس جذب سرمایه را بالا می برد اگر برای گرفتن وام و جذب سرمایه قصد دارید طرح را به بانک و موسسات مالی ارائه دهید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا آن را برای شما بنویسد. راه حل دیگر این است که بر اساس تحقیقات، آمارها و اطلاعاتی که دارید، طرح کسب و کارتان را بنویسید و در آخر از یک متخصص بخواهید آن را بازبینی و تایید کند تا مطمئن شوید ترتیب و نوع اطلاعات وارد شده صحیح است علاوه بر صحت اطلاعات کسب‌وکاری موجود در طرح مطمئن شوید که طرح شما ایرادهای نگارشی نداشته باشد. 

حتی اگر مقرر شد طرح کسب و کارتان را شخص دیگری بنویسد سعی کنید در جمع آوری اطلاعات و آمارها نقش فعال داشته باشید چون شخص مورد نظر به درک صحیح از کسب و کار شما نیاز دارد و یکی دیگر از فواید جمع آوری اطلاعات برای شما این است که باعث می شود تصویر واضح تری از بازار و رقبای خود و کارهایی که باید انجام دهید داشته باشید.

پس از تکمیل طرح کسب و کار چه باید کرد؟

هنگامی که اطلاعات طرح کسب و کار را تکمیل کردید، هنگام سازماندهی روزمره کارها و تصمیم گیری در مورد کسب و کارتان، باید از طرح کسب و کار خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که طرح کسب و کار شما یک سند ثابت نیست که در سنگ تراشیده شده باشد.

هنگام راه اندازی یا توسعه کسب و کار خانگی‌تان، ممکن است دریابید که باید با توجه به بازار، توانایی رسیدن به اهداف خود و تغییر روند در بازار، تعدیل یا تغییراتی انجام دهید. در نتیجه، در صورت لزوم، هر شش ماه یا همین حدود، طرح کسب و کار خود را بررسی و اصلاح کنید و طبق آن پیش بروید.

نگه داشتن و به روز کردن طرح کسب و کار چه مزایایی دارد:

اگر شما در ادامه مسیر کسب و کار خود نیاز به سرمایه پیدا کنید اطلاعات به روز در دسترس خواهد بود پس در وقت و هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد.

به شما کمک می کند تا عناصر مهم کسب و کار خود را متمرکز نگه دارید و از گرفتار شدن در حجم عظیمی از کارهای اضافه خودداری کنید.

می تواند به شما کمک کند مواردی را که باید بهبود یا توسعه دهید، پیدا کنید و همواره بهبود و توسعه آنها را دنبال کنید.

طرح کسب و کار شامل موارد زیر است:

خلاصه اجرایی: مروری بر نکات مهم طرح کسب و کار که در انتهای کار نوشته می شود اما در ابتدای طرح آورده می شود.  

شرح شرکت: شرح حال و شرح شرکت شما.

محصولات یا خدمات: اطلاعاتی در مورد محصولات یا خدماتی که قصد دارید ارائه دهید و نحوه مقایسه آنها با محصولات یا خدمات رقبای شما.

تجزیه و تحلیل بازار: توصیفی از بازار، جایگاه خاص شما و تقاضای محصول یا خدمات شما، درصد سهم بازار شما و نتیجه گیری از هر گونه داده تحقیق در مورد بازاریابی.

استراتژی های بازاریابی و فروش :چگونه تجارت خود را ارتقا می دهید، چگونه محصول یا خدمات خود را به مشتریان خود تحویل می دهید، هزینه های توزیع و تبلیغات.

سازمان و مدیریت: در این بخش همکاران و شرکای کلیدی خود را مشخص می کنید .

داده های مالی: صورت های مالی مثل ترازنامه

ضمیمه: شامل اطلاعات پشتیبانی مانند رزومه، جزئیات یافته های تحقیقات بازار، برآوردها و سایر مستندات مورد نیاز برای پشتیبانی از آنچه در متن طرح کسب و کار موجود است.

منبع: modirinfo

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *