مدل کسب و کار

مدل کسب و کار

مدل های تجاری

درک مشکل برای مشتریان بدون شک بزرگترین چالشیست که در شروع کسب و کار با ان مواجه خواهید شد. مشتریان به انچه که شما به عنوان راه حل برای یک مشکل واقعی به فروش میرسانید نیاز دارند. اما اطمینان از اینکه محصول با نیاز بازار متناسب است، تنها بخشی از شروع کسب و کاری موفق است. یکی دیگر از عناصر کلیدی این است که چگونه می خواهید درآمد کسب کنید. این جاییست که مدل کسب و کارتان وارد بازی بازار میشود.

مدل کسب و کار چیست؟

در اصل مدل کسب و کار توضیح میدهد که چگونه کسب و کار باعث پول می شود. این توضیحیست که چگونه ارزش کسب و کار مشتری را با هزینه مناسب ارائه می دهید. با توجه به نظریه جوون ماگریتا “چرا مدل کسب و کار وارد بازار میشود؟” اصطلاح مدل کسب و کار گسترده با ظهور کامپیوتر شخصی و صفحه استفاده می شود.
این ابزارها کارآفرینان را آزمایش، و به خوبی روش های مختلفی را طراحی می کنند که می توانند هزینه و جریان های درآمد را تشکیل دهند. صفحات گسترده اجازه می دهند تا کارآفرینان از طریق تغییرات سریع و غیرمستقیم به مدل کسب و کار خود بپردازند و بلافاصله ببینند که چگونه تغییر ممکن است باعث تاثیر در کسب و کار حال و اینده شود.

در ساده ترین شکل، مدل های کسب و کار را می توان به سه بخش تقسیم کرد:

  1. همه ان چیزهایی که برای ساختن لازم است: طراحی، مواد خام، تولید، کار، و غیره.
  2. همه چیزهایی که برای فروش آن نیاز دارید: بازاریابی، توزیع، ارائه خدمات و پردازش فروش
  3. مشتری چگونه وبرای چه چیزی آن را پرداخت می کند: استراتژی قیمت گذاری، روش های پرداخت، زمان پرداخت و غیره.

همانطور که می بینید، مدل کسب و کار صرفا جستجو در مورد قیمت ها و هزینه ها است و اینکه چقدر می توانید برای محصول یا خدمات خود هزینه کنید.یک مدل کسب و کار موفقیت آمیز فقط به جمع آوری پول بیشتری از مشتریان نسبت به هزینه آن برای ایجاد محصول نیاز دارد. این سود شما ساده است.مدل های جدید کسب و کار می توانند هر یک از این سه جزء را بهبود بخشند. شاید بتوانید هزینه های طراحی و ساخت را کاهش دهید، روش های موثرتر بازاریابی و فروش را پیدا کنید، و یا اینکه بتوانید راه نوآورانه ای را برای پرداخت مشتریان ارائه کنید.

با این حال، به یاد داشته باشید که مجبور نیستید مدل کسب و کار جدیدی را برای ایجاد یک استراتژی موثر ایجاد کنید. در عوض، می توانید مدل تجاری موجود را بیابید و آن را به مشتریان مختلف ارائه دهید. به عنوان مثال، رستورانها اغلب با یک مدل کسب و کار استاندارد کار می کنند اما استراتژی خود را بر روی هدف قرار دادن انواع مختلف مشتریان تمرکز می کنند.

انواع مختلف مدل های کسب و کار:

شما به اختراع مدل کسب و کار کاملا جدید برای شروع نیازی ندارید. در واقع، اکثریت قریب به اتفاق از مدل های کسب و کار موجود استفاده می کنند و آنها را برای یافتن یک مزیت رقابتی بهبود می بخشند. در اینجا لیستی از مدل های کسب و کار ارائه شده که می توانید برای شروع از انها استفاده کنید.

۱) مدل تبلیغات

مدل کسب و کار تبلیغاتی مدتهاست که در حال انجام است و جهان را از چاپ به اینترنت منتقل کرده است.مدل اصولی بر ایجاد محتوا که مردم می خواهند ان را بخوانند یا تماشا کنند و سپس در معرض تبلیغ قرار دهند، تمرکز میکنند.در مدل کسب و کار تبلیغاتی، باید دو گروه مشتری را بپذیرد: خوانندگان یا بینندگان و تبلیغ کنندگان. خوانندگان ممکن است هزینه ای پرداخت کنند، اما در تبلیغات شما قطعا باید هزینه ای پرداخت کنید.مدل کسب و کار تبلیغاتی گاهی اوقات با یک مدل جمع آوری جمعیت همراه است که در آن محتوای خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران برای توسعه قرار میدهید.
مثالها: سی بی اس ،نیویورک تایمز، یوتیوب

۲) مدل واسطه گری :

مدل وابسته گری کسب و کار با مدل کسب و کار تبلیغات مرتبط است، اما دارای یک سری تفاوت خاصی هم هستند. اغلب در فضای اینترنت آنلاین مشاهده می شوند،و به‌جای تبلیغات بصری که به‌راحتی قابل شناسایی هستند، از لینک‌های محتوا استفاده می‌کنند.مثلاً، اگر یک وبسایت مرور کتاب داشته باشید، می‌توانید در مرورگرهای خود لینک‌هایی در سایت آمازون بگنجانید که به کاربران اجازه می‌دهد کتابی که معرفی می‌کنید را خریداری نمایند. آمازون هم به شما در ازای هر مشتری که برایش بیاورید، دستمزد اندکی پرداخت می‌کند.

۳) مدل کارگزاری :

کسب و کارهای کارگزاری خریداران را به فروشندگان وصل می‌کنند. آن‌ها در ازای هر معامله، از خریدار یا فروشنده یا هر دو دستمزدی دریافت می‌کنند، یکی از رایج‌ترین کسب و کار های واسطه گری، بنگاه معاملات ملکی هستند، اما بسیاری از انواع دیگر واسطه گری مثل واسطه‌های حمل و نقل و واسطه‌هایی وجود دارند که به شرکت‌های ساختمانی کمک می‌کنند.
برای مثال: ریمکس ، سیستم های حمل و نقل جاده ای

۴) مدل سفارشی سازی

برخی کسب و کار ها، محصولات یا خدمات موجود را برداشته و یک عنصر سفارشی به معامله اضافه می‌کنند که هر فروشی را برای مشتری فرضی منحصربه‌فرد می‌کند.
مثلاً، به آژانس‌های مسافرتی سفارشی فکر کنید که سفرها و رویدادهای مشتریان ثروتمند خود را رزرو می‌کنند. می‌توانید سفارشی‌سازی را در مقیاس بزرگ و محصولاتی مثل کتانی‌های سفارشی نایک هم پیدا کنید.

۵) مدل منبع یابی جمعی

اگر بتوانید افراد زیادی را گرد هم آورید تا برای سایت شما محتوا تولید کنند، آن‌وقت منبع یابی جمعی یا Crowdsourcung کرده‌اید. مدل‌های منبع یابی جمعی کسب و کار، اغلب برای درآمدزایی با مدل‌های تبلیغاتی جفت می‌شوند، اما بسیاری از مدل‌های دیگر هم وجود دارند. مثلاً، شرکت Threadless به طراحان اجازه می‌دهد تا طرح‌های تی‌شرت خود را ثبت کنند و درصدی از فروش را به آنها می‌دهد.شرکت‌هایی که برای حل مشکلات دشوار تلاش می‌کنند، اغلب مشکلاتشان را آزادانه منتشر می‌کنند تا هرکس که خواست تلاش کرده و آنها را حل کند. راهکارهای موفق جایزه گرفته و شرکت می‌تواند کسب و کار خود را به این شکل گسترش دهد. کلید کسب و کار منبع یابی جمعی موفق این است که درعین کمک به شما برای ایجاد کسب و کار باثبات، باید جایزه‌های مناسبی برای تحریک جمعیت نیز تدارک ببینید.

۶) مدل واسطه زدایی

اگر می‌خواهید چیزی ساخته و در بازار بفروشید، معمولاً برای رساندن محصول خود از کارخانه به قفسه‌ی فروشگاه، از مجموعه واسطه‌هایی استفاده می‌کنید.واسطه‌زدایی یا Disintermediation وقتی رخ می‌دهد که همه ی افراد واسطه را از زنجیره‌ی تامین کالا حذف کرده و جنس خود را مستقیماً به مصرف‌کننده می‌فروشید، کاری که اجازه می‌دهد قیمت را برای مشتریان خود پایین‌تر آورده و در عین حال ارتباط مستقیمی با آنها داشته باشید.

۷) مدل تقسیم بندی

با مدل کسب و کار تقسیم بندی یا Fractionalization می‌توانید به‌جای فروش کل یک محصول، فقط بخشی از آن را بفروشید.یکی از بهترین مثال‌ها برای این مدل، تقسیم زمانی است، یعنی عده‌ای از افراد در تعطیلات فقط زمان خاصی صاحب خانه هستند و می‌توانند هر سال به مدت چند هفته‌ی مشخص از آن استفاده کنند.

۸) مدل اعطای امتیاز

فرانشیز کردن در صنعت رستوران‌داری رایج است، اما می‌توان آن را در انواع صنایع خدمات‌رسانی نیز مشاهده کرد، برای مثال از کسب و کارهای نظافتی گرفته تا آژانس‌های کارگزینی.در مدل کسب و کار فرانشیز Franchise ، دستورالعمل شروع و راه اندازی کسب و کار موفق را به شخص دیگری می‌فروشید. اغلب، دسترسی به نام تجاری و خدمات حمایتی را هم می‌فروشید. درواقع، شما در حال فروختن مدل کسب و کار موفقی هستید که خودتان ارائه نموده‌اید.

منبع: feedough

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *