تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار

مزرعه کارآفرینی

اهمیت هدف گذاری در موفقیت فرد

انسان ذاتا موجودی هدف محور است و تحقیقات روانشناختی انجام شده در این زمینه نشان می دهد که روان انسان به گونه ای طراحی شده که می تواند فعالیت های روزمره خود را به شکل کاملا منظم در راه رسیدن به اهداف گوناگون خود در زندگی برنامه ریزی نماید. بنابراین هدف گذاری و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف مختلف یک اصل مهم و اساسی در زندگی و شادکامی های فرد شناخته می شود و همواره لازم است با مطالعات روانشناختی و آشنایی با علوم مدیریت زمان و هدف گذاری برنامه ریزی های لازم را در این زمینه انجام داد.

با مرور خاطرات گذشته خود به سادگی متوجه می شوید که در تمام مراحل زندگی زمانی که به خواسته ها و اهداف خود رسیده اید، احساس شادکامی و رضایت داشته اید. بنابراین اصل مهم در رضایت از زندگی و کسب احساس شادکامی موفقیت در رسیدن به خواسته ها، آرزوها و در نهایت اهداف مختلفی که در مراحل گوناگون زندگی خود تعیین کرده اید.

برایان تریسی از جمله روانشناسان مطرح جهانی است که تحقیقات گسترده ای را در خصوص هدف گذاری و انجام برنامه ریزی های مختلف در این زمینه انجام داده است. با بررسی تحقیقات انجام شده چنین به نظر می رسد که مهم ترین عامل در راه رسیدن به اهداف و موفقیت در زندگی به هدف گذاری هایی که فرد در مراحل گوناگون زندگی خود انجام می دهد، بستگی دارد؛ اما برای آنکه بتوانید اهداف مختلف زندگی خود را شناسایی نموده و در نهایت برنامه ریزی های لازم را در جهت رسیدن به آن ها انجام دهید، در ابتدا لازم است با علم مدیریت زمان و هدف گذاری آشنا باشید.

تکنیک های هدف گذاری

برایان تریسی با انجام تحقیقات گسترده در زمینه تعیین اهداف گوناگون زندگی و طراحی برنامه ریزی های مختلف در راه رسیدن به این اهداف، خدمات شایانی را به جامعه علم مدیریت زمان و هدف گذاری ارائه کرده است که از جمله آن ها معرفی تکنیک های مختلف تعیین اهداف گوناگون زندگی می باشد. به منظور آشنایی با تکنیک های مهم تعیین اهداف و برنامه ریزی در جهت رسیدن به خواسته های گوناگون زندگی این تکنیک ها را معرفی می کنیم:

تکنیک اول:

خواسته های خود را در هر قسمت از زندگی مشخص کنید.

تکنیک دوم:

اهداف و خواسته های خود را بنویسید.

تکنیک سوم:

برای اهداف خود زمان مقرری را تعیین کنید و آن را مقابل اهدافتان بنویسید.

تکنیک چهارم:

موانعی که ممکن است در راه رسیدن به اهدافتان با آن ها برخورد کنید، شناسایی نموده و مقابل هر هدف به طور جداگانه بنویسید.

تکنیک پنجم:

دانش و مهارت های لازم برای رسیدن به اهداف خود را مشخص نمایید.

تکنیک ششم:

افرادی که می توانند در راه رسیدن به اهدافتان به شما کمک نمایند را شناسایی کرده و از آن ها کمک بگیرید.

تکنیک هفتم:

از کارهایی که باید در راه رسیدن به اهدافتان انجام دهید، یک لیست بسازید.

تکنیک هشتم:

فعالیت های خود را اولویت بندی نموده و برنامه ریزی های لازم را در این زمینه انجام دهید.

تکنیک نهم:

لیست اولویت بندی که برای فعالیت های خود را انتخاب کرده اید را به‌ طور مداوم از ابتدا تا انتهای راه بررسی و سازماندهی کنید.

تکنیک دهم:

هر کاری را در زمان خود انجام داده و برنامه ریزی های لازم را در جهت مدیریت زمان خود انجام دهید.

تکنیک یازدهم:

به منظور سازماندهی فعالیت های روزانه خود، به انضباط شخصی توجه ویژه ای داشته باشید.

تکنیک دوازدهم:

از قدرت تجسم ذهنی خود برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید.

در خصوص انجام هدف گذاری های مختلف زندگی از تکنیک های مختلف و علوم روانشناسی می توان استفاده کرد؛ اما آنچه در این مقاله ارائه شد ۱۲ تکنیک مهم ارائه شده توسط برایان تریسی بود که از تحقیقات او به دست آمده است.

منبع: saharmodiran.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *