یادگیریِ دوام آوردن در بازار امروز برای دانش‌آموزان

مزرعه کارآفرینی

دانش‌آموزان امروزی از همیشه مشغول‌تر هستند. در خلال مطالعه برای آزمون‌های گزینشی دانشگاه‌ها، افزایش معدل و شرکت در فوق برنامه‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند مصمم شوند که ایده‌ی قدم نهادن در دنیای کار‌آفرینی می‌تواند مانند یک رویای دور باشد.

روز‌به‌روز جوانان بیشتری در حال راه‌اندازی کسب‌وکار خودشان هستند. “مارک گرینبرگ” موسس و مدیرعامل BuildEd می‌باشد. او از تجربه‌اش به عنوان یک کار‌آفرین در صنایع مختلف از مشاوره گرفته تا سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات برای توسعه دوره‌های کارآفرینی برای شرکایی مانند ASU Prep Digital و K-12 استفاده کرد.

طبق گفته‌های گرینبرگ، کارآفرینی یک توانایی ضروری در زندگی است و هیچ وقت برای شروع دیر نیست. از آن زاویه که وی کار‌آفرینی را می‌بیند، سازگاری مناسب و یادگیری اصول اولیه کارآفرینی می‌تواند دانش آموزان را به صاحبین کسب‌وکارهای موفق تبدیل کند. اما همه چیز با تعریف ” کارآفرین ” شروع می‌شود.

گرینبرگ می‌گوید : ” کارآفرین ، یک جوینده مساله، حل‌کننده مشکلات و یک مبتکر است. من فکر نمی‌کنم که کارآفرینی محدود به کسانی باشد که سازمان‌ها یا سرمایه‌گذاری‌ها را آغاز می‌کنند. بیش از هر چیز، یک کارآفرین فردی است که می‌تواند  ارزش افزوده ایجاد کند، چه زمانی که برای یک شرکت کار می‌کنند چه زمانی که خودش یک شغل جدید خلق می‌کند.”

تحت این تعریف،‌ مسیر به سمت کارآفرینی و طرز تفکر کارآفرینی را می‌توان توسط هر کسی از جمله یک نوجوان دنبال کرد. برای آن‌هایی که علاقه‌مند به دستیابی به موفقیت در کارآفرینی برای خودشان هستند ، گرینبرگ سه مولفه اصلی خود را مطرح می‌کند:

آجرهای ساختمان کارآفرینی

شناسایی فرصت: این معمولا ً به معنی پیدا کردن مشکلی است که باید حل شود .

ایجاد ارزش: حل مشکل و یا پر کردن نیاز به یک روش منحصر به فرد.

ثبت آن ارزش

گرینبرگ می‌گوید : ” زمانی که یک یا دو کار کردید، کار سوم واقعا ً آسان است. همه چیز مبادله‌ی ارزش است، به عنوان مثال، اگر از نیازهای شرکت خود آگاه هستید و به طور مداوم در حال ایجاد ارزش (پیشرفت) هستید، وضعیتی مشابه این حالت دارید. در مقابل، اگر فقط آنچه را که از شما خواسته شده بود، انجام دهید، شما تنها یک کالا هستید.”

البته ، مهارت‌های کارآفرینی را می‌توان در خارج از کار برای یک شرکت و یا سایر تنظیمات حرفه‌ای توسعه داد. کارآفرینی با پیدا کردن راه‌هایی برای افزودن ارزش به محیطی که در حال حاضر در آن هستید شروع می‌شود ، چه در کلاس درس باشید چه در زمین ورزشی، خانه یا در یک شغل نیمه‌وقت. این می‌تواند یک مفهوم جدید برای بسیاری از دانشجویان باشد .

“چه می‌شد اگر کاری را برای پدر و مادرتان انجام می‌دادید درحالی که آن‌ها از شما نخواسته بودند؟” گرینبرگ از دانش آموزان خود می‌پرسد:” فکر می‌کنید چه طور ممکن است ارزش رد و بدل شود؟ وقتی سوال می‌کنید آیا می‌توانید کمی بیشتر بیرون بمانید، آیا فکر می‌کنید که ممکن است مقداری از آن ارزش را برگردانید؟”

از آن زاویه که گرینبرگ آن را می‌بیند، کارآفرینی بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. اگر شما این توانایی را دارید که به وسیله شناسایی و حل یک مشکل با ایده یا مهارتتان به جامعه خود ارزش بیفزایید، در این صورت شما در مسیر خود برای تبدیل شدن به یک کارآفرین هستید. تنها چیزی که باقی مانده این است که ایده‌تان را به عمل درآورید.

توصیه‌هایی برای کارآفرینان مشتاق

خوش بینی حیاتی است.

برای نقد سازنده و ایفای نقش مدافع شیطان، زمان و مکان همواره وجود دارد، اما کارآفرینان موفق با این اطمینان که هر مشکلی یک راه‌حل می‌تواند داشته باشد، به مشکلات نگاه می‌کنند.

ریسک‌ها را با احتیاط دنبال کنید.

گرینبرگ می‌گوید: “من فکر می‌کنم این یک فرضیه غلط است که کارآفرینان ریسک‌پذیر هستند. آن‌ها به وضوح توسط خطر فلج نشده‌اند. همواره در گرفتن کار جدید , در شروع یک کار جدید توسط خودتان ریسک وجود دارد، اما کارآفرینی درک کامل ریسک‌هایی که می‌پذیرید و کاهش آن‌هاست. به عبارت دیگر , کارآفرینان احمق کورکورانه با هر ریسکی مواجه شده و گرفتار می‌شوند اما کارآفرینان موفق از هر ریسک بالقوه آگاه هستند، بنابراین آن‌ها می‌دانند که چه ریسکی  ارزش پذیرش دارد و از چه چیز باید اجتناب شود.”

با انجام کار،یاد بگیرید.

گرینبرگ می‌گوید: “هوش تجاری چیزی است که بر حسب تجربه و در طول زمان انباشته می‌شود. شما باید وارد بازی شوید. بله، شما به آموزش نیاز دارید اما به تجربه نیز نیاز دارید. ما از دانش‌آموزانمان می‌خواهیم تا با انجام کار یاد بگیرند.” گرینبرگ معتقد است که هر دانش‌آموز می‌تواند مهارت‌های ضروری کارآفرینی را یاد بگیرد به شرطی که یک فضای امن که در آن بتواند ایده‌هایش را تجربه کند ، راهنمایی یک آموزگار با تجربه که آن‌ها را تشویق کرده و به چالش بکشد ، یک برنامه آموزشی قوی که به آن‌ها درس‌های عملی بدهد؛ و مهم‌تر از همه، فرصتی برای آزمودن ایده‌هایشان در دنیای واقعی را داشته‌باشند .

گرینبرگ می‌گوید: “اگر شما محیطی ایجاد کنید که چهار مورد ذکر شده در بالا را داشته‌باشد، من فکر می‌کنم که شما قطعا ً می‌توانید کارآفرینان را بسازید. شما لازم نیست که یک ضریب هوشی ۱۵۰ داشته باشید.، فقط نیاز به یک قدم رو به جلو دارید، باید با یک ایده ، مسلح شوید و مشتاق سخت کار کردن باشید .

با توجه به تعریف گرینبرگ از کارآفرینی، این طرز تفکر کارآفرینی بسیار فراتر از دنیای شرکت‌های نوپا و فعالیت‌های تجاری است و بنابراین باید توسط هر کسی یاد گرفته و تطبیق داده شود . او توضیح می‌دهد: “زندگی یعنی تعامل با مردم و حل مشکل زیادی که در راه است. کارآفرینی، توانایی شما در تعامل خوب با مردم و حل مشکلات، شما را برای زندگی شخصی، زندگی خانوادگی و زندگی حرفه‌ای‌تان مجهز می‌کند.”

منبع: sharif.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *