۵ کلید برای موفقیت استراتژی فروش

مزرعه کارآفرینی

فروش موفقیت‌آمیز یک امر سنجیده و بر پایه فکر است. بزرگترین چالش فروشندگان این است آنها نمی توانند نتیجه دلخواه خود را تحقق بخشند، دلیل آن هم میان همه آنها مشابه است؛ آنها استراتژی فروش ندارند. فروش نیازمند یک استراتژی و فرایند است تا بتوانید آن را بسنجید و کنترل کنید. فروش چیزی است که شما باید بصورت مداوم نسبت به آن متعهد و مسئولیت‌پذیر باشید. شما نمی‌توانید و نمی‌خواهید فقط برای ۳۰ روز فروش داشته باشید. این امر نیاز به مقاومت، انرژی و تمرکز دارد. فکر کنید که فروش مانند راندن یک دوچرخه تا رسیدن به نقطه مقصد است. هنگامی که دوچرخه را می رانید انرژی تولید می کنید. وقتی که شما از یک تپه پایین می آیید خیلی راحت تر از وقتی است که بالا می‌روید؛ زیرا بر اثر نیروی جاذبه زمین تکانه مورد نظر ایجاد شده.

یک فروش اثر بخش همانند راندن دوچرخه است. وفتی که شروع می کنید یک مقدار انرژی بیشتری باید صرف کنید. شما ابتدا باید طرح آن را بریزید سپس شروع به راندن کنید. هنگامی که انرژی اولیه را صرف می کنید، نگهداری انرژی نسبت به ابتدای کار راحت تر خواهد بود. شما هم چنان بر روند انجام کار نظارت می کنید اما برای فشار به پدال انرژی کمتری صرف می کنید. با این وجود اگر حرکت کنید سپس بایستید و باز شروع به حرکت کنید و باز بایستید خسته خواهید شد و چیزی برای عرضه کردن نخواهید داشت.

در این جا به ۵ گام جهت موفقیت در استراتژی فروش اشاره می کنیم:

۱. بازار هدف خود را مشخص کنید.

بدانید که این کار برای موفقیت در فروش ضروری است. کسب و کار شما شامل همه افراد نمی شود؛ اگر هم شامل همه افراد شود، فقط می‌توانید بعضی از مناطق را پوشش دهید. شما باید بر یکجا تمرکز کنید تا آن تکانه ای که در رابطه اش صحبت کردیم ایجاد شود.

وقتی که بازار خود را مشخص کردید یک لیست تهیه کنید. این لیست باید به اندازه ای بزرگ باشد که فرصتی برای نفوذ در آن و انجام فرآیند مورد نظر به تعدد وجود داشته باشد. اگر بازار مورد نظر خیلی کوچک باشد احتمال موفقیت در آن کاهش میابد. ممکن است شما دو بازار را مورد نظر قرار دهید تا به میزان مطلوب بازاری که در نظر داشتید برسید.

۲. دسترسی های خود را مشخص کنید.

ارتباط مستقیم برقرار کنید، ایمیل بزنید و با آنها تماس بگیرید و در دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی  خود جستجو کنید. بیاد داشته باشید که شما به دنبال معرفی خود هستید. به دنبال فرصتی برای ملاقات با مشتری های بالقوه خود باشید و اگر دوست و رابط شما را به آنها معرفی می کند پیگیر باشید و قراری را تنظیم کنید. سپس افرادی را در لیست بیابید که هیچ گونه ارتباطی با آنها ندارید.از هر طریقی با آنها ارتباط برقرار کنید به این معنی که از طریق پست یک معرفی نامه برای آنها بفرستید یا اینکه تلفن را بردارید و به آنها زنگ بزنید و به آنها بگویید جهت پیگیری با آنها تماس خواهید گرفت و این پیگیری را انجام دهید.

۳. سوال های خود را بشناسید.

قبل از این که به قرارهایی که برای فروش گذاشته‌اید بروید، یک لیستی از سوالات خود را برای مشتری تهیه کنید. این قرار برای آن است که شما نیازهای آنها و فعالیت های کسب و کار آنها را بشناسید. این قرار برای آن نیست که شما بطور پایان ناپذیری راجع به سرویس و محصول خود حرف بزنید. اگر آنها مشتری واجد شرایطی بنظر رسیدند، با آنها را راجع به قیمت محصول خود صحبت کنید در غیر صورت از خیر آنها بگذرید.

 ۴. تحویل و ساخت

آنچه که گفته‌اید برای مشتریتان انجام خواهید داد را انجام دهید و برای آنها ارسال کنید؛ سپس مطمئن شوید که ارتباط شکل گرفته است. اگر ارتباط ایجاد نکردید انتظار نداشته باشید که آنها با شما بمانند یا اینکه برای نیازهای دیگرشان از شما استفاده کنند. فرآیند فروش با فروش پایان نمیابد.

۵. کنترل کنید

این یکی از مهم ترین وجه‌های یک استراتژی فروش موفق است. اگر می‌خواهید برنامه شما پیش رود باید بر آن نظارت کنید که چه مقدار خوب پیش رفته است. در ابتدای هر ماه به ماه گذشته نگاهی بیندازید و از خود سوالات زیر را بپرسید:

چه طور پیش رفته است؟

چه کاری انجام شده؟

چه کاری انجام نشده؟

آیا به میزانی که خواسته ام رسیده ام؟

 دانستن کارهایی که انجام گرفته و کارهایی که انجام نگرفته به شما این فرصت را می دهد که فرآیند خود را اصلاح نمایید. کار مورد نظر را اگر لازم است تطبیق دهید، در غیر صورت از انجام آن منصرف شویم. اگر شما به میزان مطلوبی که خواستید رسیده بودید جشن بگیرید. سپس خود را برای ماه آینده آماده کنید. در غیر این صورت مشخص کنید که چه چیزی باید تغییر کند و آن را تغییر دهید. سپس آن میزانی را که از دست داده اید به این ماه اضافه کنید.

شما نمی‌خواهید هدف کلی تان را به خاطر اینکه در این ماه به هدفتان نرسیده اید ترک کنید. سپس برنامه بریزید که چطور به آن دست بیابید و بعد این فرآیند را تکرار نمایید. شما اگر به تکانه مورد نظر هر قدم برسید؛ برداشتن قدم‌های بعدی آسان خواهد بود. شما بر اساس این ساختار به هدف مورد نظر دست خواهید یافت. استراتژی فروش را اجرا نمایید و بر روی موفقیت خود تمرکز کنید و سپس کل فرآیند فروش را ساده‌تر کنید. بنابراین آنچه را که مایلید انجام دهید و این چرخه را دنبال کنید؛ مطمئن باشید که تفاوت را احساس خواهید کرد.

منبع: smallbiztrends

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *