نقش ریسک پذیری در کارآفرینی

مزرعه کارآفرینی

به طور کلی می‌توان چنین ادعا نمود که مهمترین لازمه کارآفرینی داشتن روحیه ریسک‌پذیری است. بنابراین، چنانچه مایلید کسب و کار جدیدی برای خود افتتاح کرده و با عنوان کارآفرین شناخته شوید در وهله اول باید ببینید قدرت ریسک پذیری کافی دارید یا خیر. در صورتی‌که پاسختان مثبت است، این خبر خوش را به شما می‌دهیم که شرط اساسی یک کارآفرین موفق را داشته و می‌توانید برای سایر مراحل آماده شوید. اما درصورتی‌که توانایی ریسک‌پذیری را در خود نمی‌بینید باز هم توصیه می کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید چرا که شاید شناخت کافی از خود، کارآفرینی و ماهیت ریسک پذیری نداشته اید. ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم درک بهتری از روحیه ریسک پذیر کارآفرینان را کسب کرده و آینده تجاری موفقی را برای خود ترسیم نمایید.

چرا ریسک‌پذیری رگ حیاتی کارآفرینی محسوب می شود؟

اگر می‌خواهید علت ضرورت ریسک‌پذیری را در عرصه کارآفرینی بدانید دلایل ذیل را مشاهده کنید:

  • همه کسب و کارها مستلزم ریسک پذیری هستند

اما در این میان کارآفرینی به سبب این‌که نوعی آفرینش و ابداع محسوب می‌شود ماهیت ریسک‌پذیرتری خواهد داشت. فرض کنید که شغل ثابتی را که پیشتر در آن مشغول بوده اید کنار گذاشته‌اید و دیگر خبری از حقوق ثابت ماهیانه نیست. چشم پوشی از همین دو عامل به امید آغاز یک کسب و کار جدید که به یک سرمایه اولیه نیاز دارد به تنهایی ریسک قابل توجهی است. البته این ریسک به هیچ عنوان ریسک ناسالمی نیست چرا که شما به عنوان یک کارآفرین قصد دارید از این راه پیشرفت تجاری خود را رقم بزنید. ریسک دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که این دفعه اولی است که می‌خواهید خدمات و محصولات خود را به بازار عرضه نمایید. فرض کنید در بدترین حالت ممکن نتوانید به فروش خوبی برسید، آنگاه اعتبار خود را نیز به خطر انداخته‌اید. مضاف بر این شما به عنوان یک کارآفرین در مواردی چون جذب نیرو، استراتژی‌های مدیریتی و حتی خدمات و امور مشتریان نیز ریسک زیادی را به جان می‌خرید. با این حال همانطور که در آغاز بدان اشاره شد، کارآفرینی امری سراسر ریسک است. بنابراین پیش از اینکه کلنگ این کار را بر زمین بزنید باید خود را برای مواجهه با این ریسک‌ها آماده نمایید.

  • کارآفرین با حساب و کتاب ریسک می‌کند

ریسک پذیری را با شرط‌بندی‌های شانسی مقایسه نکنید. یک کارآفرین برتر کسی است که کاملا حساب‌شده در مورد ریسک‌های کسب و کار خود تصمیم گیری و عمل نماید. بدین صورت که برای هر گام که به سوی هدف تجاری‌اش برمی‌دارد با دقت و تامل تصمیم گرفته و ماهیت ریسکی تجارتش را به حداقل برساند.

  • اگر ریسک‌پذیر باشید لازم نیست در آینده حسرت بخورید

ریسک پذیری این امکان را به شما کارآفرینان می‌دهد تا ضمن تجربه شرایط و موقعیتهای مختلف دست‌کم به خود ثابت کنید که تلاشتان را کرده‌اید. حتی اگر با قبول یک ریسک تجاری موفق به تحقق هدف خود نشدید، حداقل در آینده با دریغ نخواهید گفت: “ای کاش این کار را هم کرده بودم.” این یک حقیقت است که ریسک پذیری ماهیتی احتمالی دارد. هیچ کس حتی در محاسبه‌شده‌ترین حالت ممکن نیز نمی‌تواند به طور قطع ادعا کند که تلاشش نتیجه خواهد داد. اما این حقیقت نباید باعث تضعیف روحیه کارآفرینان شود چرا که تا کنون، تفاوت عمده مابین کارآفرینان برتر و کارآفرینان ناکام در میزان تداوم در ریسک‌پذیری شان بوده است. در واقع ریسک‌پذیری لازمه پیشرفت است.

  • افراد ریسک‌پذیر رضایتمندی بیشتری نسبت به زندگی خود خواهند داشت

چند نفر از اطرافیان خود را می‌شناسید که به راستی از زندگی خود خشنود باشند؟ قطعا این افراد ریسکهای بسیاری را در زندگی به جان خریده و از به ثمره نشستن تعدادی از آنها- و در صورت خوش شانسی کامل همه آنها- به این سطح از رضایت دست یافته اند. تحقیقات نشان داده اند که بین تمایل به ریسک پذیری و رضایت از زندگی رابطه ای مستقیم وجود دارد.

  • ریسک پذیری یکی از درس های بزرگ زندگی است

نمی‌توان منکر این حقیقت شد که بعضی از ریسک‌ها به نتیجه نمی‌رسند. اما یک کارآفرین موفق که یک ریسک‌پذیر خوش بین نیز هست از شکست های خود ناامید نمی‌شود؛ بلکه هر ناکامی را یک درس یا تجربه تلقی می‌کند. کارآفرینان برتر عنوان می‌کنند که تمایل به تجربه و آزمون و خطای ایده‌های جدید و ریسکی از ملزومات یک کسب و کار مترقی هستند. هر شکست می‌تواند این درس را به شما بیاموزد که در تجربه بعدی با استراتژی بهتری فکر و عمل کنید. البته لازم به ذکر نیست که برخی از ریسک‌ها اصلا خوب نیستند و به نتیجه نرسیدن آنها هشداری است برای چشم‌پوشی ابدی از آنها.

  • نوآوری بدون ریسک‌پذیری بی معناست

هدف کارآفرین خلق ایده‌ها و محصولات نویی است که زندگی مردم را دستخوش تغییر و تحول سازد. در واقع شما به عنوان یک کارآفرین آماده اید تا ایده‌های خویش را عملی ساخته و شیوه استفاده از آنها را به مخاطبین خود بیاموزید. هرچند می‌توانید با دقت عمل بیشتر از ریسک این عمل بکاهید اما یادتان باشد که معرفی و عرصه هر کالا یا خدمات جدید به زمان و امکانات زیادی نیاز دارد تا در دل مخاطب جای بگیرد، لذا نوآوری امری کاملا پرخطر است.

انواع ریسک های پیش روی کارآفرینان

  1. ریسک بازار

ریسک بازار یا ریسک سیستمی به ریسکی گفته می‌شود که کارآفرین با توجه به نوسانات بازار با آن مواجه است. اگر مایلید سطح این ریسک را حتی الامکان کمینه سازید به استراتژیهای مختلفی نیاز خواهید داشت. از جمله این استراتژیها می‌توان به این موارد اشاره نمود:

تحقیق در مورد سلایق و رویه مشتریان

آزمایش بازار برای دستیابی به اولویتهای مشتریان

ارتقای سطح کیفی محصولات و خدمات

فروش بیشتر در زمان رکود اقتصادی

  1. ریسک رقابتی

منظور از این نوع ریسک، ریسکی است که در اثر عواملی چون استراتژی تولید، قیمت گذاری و بازاریابی رقبا کارآفرین را درگیر می‌‌کند. اکثرا استارت آپ ها با این نوع ریسک مواجه می‌شوند چرا که باید با کسب‌وکارهایی رقابت کنند که از جایگاه مستحکمی در بازار برخوردار می‌باشند.

  1. ریسک اعتباری

این ریسک زمانی بروز می‌کند که کارآفرین محصولات یا خدمات خود را به بازار عرضه کرده است. اعتبار برند شما به عنوان یک کارآفرین نقش مهمی در تصمیم به خرید مشتریان احتمالی و نتیجتا موفقیت کسب و کارتان خواهد داشت. بر اساس یک پژوهش، تقریبا ۵۹ درصد از مشتریان تمایل دارند محصولات جدید برندهای آشنا را خریداری نمایند. و ۲۱ درصد نیز اعلام کرده اند که محصولات جدید برندی را خریداری می‌کنند که دوست دارند.

استراتژی های مختلفی برای کاهش ریسک اعتباری وجود دارد که عبارتند از:

ساخت یک وبسایت یا رسانه اجتماعی آنلاین که به خوبی معرف برند حرفه‌ای شما باشد.

ارائه خدمات و محصولات با کیفیت بالا

خودداری از قراردادهای تجاری مشکوک

  1. ریسک فناوری

این نوع ریسک تماما مختص به حوزه فناوری است. به طور مثال می‌توان به ریسک لو رفتن اطلاعات شخصی مشتریان و یا پرداخت‌های آنلاین در وبسایت برند مورد نظر اشاره کرد. بهترین روش برای کاهش این نوع ریسک استفاده از فناوری های قابل اعتمادی است که با توان مالی شما قابل خریداری باشند. چرا که تنها با نظارت های امنیتی دائمی و منظم است که می‌توانید با خیال آسوده از اطلاعات محرمانه مشتریان خود محافظت نمایید.

  1. ریسک مالی

زمانی که دخل و خرج کسب و کارتان با هم یکی نیستند با ریسک مالی روبرو خواهید شد. یعنی میزان نقدینگی که در اختیار دارید کفاف تعهدات مالی کسب و کارتان را نمی‌کند. به راحتی می‌توان گفت برترین ریسکی که اکثر تجارت های سرتاسر دنیا با آن روبرو هستند ریسک مالی است. بنابراین توصیه می‌شود در زمان گزینش سرمایه گذاران خود نهایت دقت را داشته باشید. همچنین هر کسب و کار همیشه مستلزم یک سرمایه نقدی پشتیبان است که در صورت بروز مشکلات مالی بتوان به آن تکیه کرد.

منبع: movafaghsho.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *