چرا بازاریابی محتوا نقش مهمی در کسب‌و‌کارهای نوپا دارد؟

مزرعه کارآفرینی

بسیاری از شرکت‌ها برخلاف میل‌شان حتی اگر پهنای باند هم نداشته باشند مجبورند از بازاریابی محتوا استفاده کنند. ۷۲ درصد از بازاریاب‌های محتوا در B2C، نسبت به سال قبل محتوای بیشتری تولید می‌کنند و این روند به طور مداوم در حال افزایش است. حتی اگر مدیرعامل‌ها با روش‌هایی مثل سئو، رسانه‌ی اجتماعی و جذب مشتریان جدید، بازاریابی محتوا را در اولویت قرار دهند، باز هم ۵۶ درصد کسب و کارها هیچ استراتژی‌ای برای بازاریابی محتوا ندارند. سازمان‌ها و استارتاپ‌های B2B و B2C ، هر دو از اهمیت ایجاد محتوای اصلی و غنی با کلمات کلیدی بهینه، خبر دارند.

ولی از نظر مالک یک کسب و کار کوچک، بازاریابی محتوا چه معنایی می تواند داشته باشد؟

در کسب و کار کوچک، چه کسی رهبری بازاریابی محتوا را بر عهده دارد ؟

استارتاپی کوچک برای اینکه بتواند محتوای کارآمدی داشته باشد و حداقل هزینه‌ی ممکن را برای آن بپردازد چه کار می‌تواند بکند؟

* محتوا همیشه مهم است

هر چه یک شرکت تاکید بیشتری بر ایجاد محتوا داشته باشد، از جذابیت و غنای محتوا کاسته خواهد شد. وقتی یک کسب و کار کوچک مدام محتوای بد تولید می‌کند، هیچ مخاطبی نخواهد داشت و فقط باعث اتلاف زمان و پول افراد می‌شود.

این کار باعث می‌شود در کشورهای جهان سوم مقالاتی با کیفیت پایین چاپ شوند که اغلب بدون هیچ تخصصی از آثار دیگران کپی شده‌اند. به منظور طراحی محتوای مناسب جهت جذب و حفظ یک مخاطب، باید از روش‌های بهتری استفاده کنیم.

بهترین محتوا برای شرکت این است که در مورد آنچه که شما می‌دانید نوشته شود و مخاطبین عمودی‌ای را که دوست دارند محصول شما را بخرند هدف قرار دهد. من اخیرا به یکی از دوستانم که یک وب سایت فروش با تامین منابع انبوه دارد توصیه کردم که مخاطبین کلیدی خود را به‌طور قابل‌اعتماد و واقع‌بینانه معرفی کند و مقالات سفیدی بنویسد که در آنها بر نیروهای فروش خاصی که مخاطبین عمودی هدف را پوشش می‌دهند تمرکز شود. سپس به جای ایجاد محتوایی که همه جا وجود دارد، می‌تواند مخاطبین مناسبی را جذب کند که با اطلاعات موثق و منبع‌دار، در بستر این وب‌سایت به همدیگر کمک نمایند.

هرگز در این مقالات سفید، بر نحوه‌ی استفاده از محصول خود تمرکز نکنید. مخاطبین همیشه به دنبال بهترین شیوه‌ها و اسراری هستند که به پیشرفت آنها کمک کند و به یک دانش صنعتی مهم که جذاب و متفاوت باشد نیز علاقه دارند. مقالات سفید، وبینارها و مطالعات موردی، ابزارهای بسیار مهمی برای بازاریابی محتوا هستند.

* مخاطب خود را بشناسید

مخاطب شما سلیقه‌ی خاصی در انتخاب مطالب دارد و فقط مطلبی را دوست دارد که نحوه‌ی استفاده از محصول شما را بیان کند. بعضی از مخاطبین یک مطالعه‌ عمیق به همراه نقل‌قول‌هایی از کارشناسان صنعتی را ترجیح می‌دهند، ولی برخی دیگر هم فقط به‌دنبال مقاله‌ای هستند که سریع درعرض ۳ دقیقه آن را بخوانند و تمام کنند. برخی مخاطبین اصطلاحات تخصصی صنعتی را می‌فهمند،‌ درحالی که برخی دیگر به مطالب عمومی‌تر و توضیحی نیاز دارند. اصلا این‌طور فکر نکنید که مخاطب شما معنی هر کلمه‌ی مخففی را می‌داند، مگر اینکه مطمئن باشید مشتریان شما متخصص هستند.

* ویدیوها و تصاویر، فراموش نمی‌شوند

از آنجایی‌که افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب حضور دارند و با توجه به اینکه تعامل نسل جدید با انسان‌ها رفته رفته کمتر می‌شود، اهمیت استفاده از فیلم‌های آموزشی در بازاریابی محتوا بیشتر معلوم می‌شود. بر اساس گزارش‌هایی که اعلام شده، این فیلم‌ها درک خریدار از سرویس یا محصول شما را ۷۴ درصد افزایش می‌دهند، و ۸۰ درصد از کاربران نیز تبلیغات را به یاد می‌آورند. همین امر موجب می‌شود که فیلم‌های آموزشی،‌ یکی از دارایی‌های باارزش هر استارتاپ محسوب گردد.

در آینده، ویدیو قطعا در آمیخته‌ی بازاریابی همه‌ی استارتاپ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. کاربران با استفاده‌ی کارآمد از ویدیو(به صورت ویدیوی آموزشی برای یک نرم‌افزار، تبلیغات یوتیوب، یا تبلیغات موبایل) انگیزه پیدا می‌کنند که از ویدیوهای موجود در موبایل استفاده کرده و پلتفرم‌های سنتی (یعنی تلویزیون) را کنار بگذارند. استارتاپ‌ها با استفاده از ویدیو، محتوای آنلاین مفیدی را برای مخاطبین خود فراهم کرده و از آن برای آگاهی تجاری و اطلاعاتی استفاده‌ می‌نمایند.

اینفوگرافیک هم بسیار مفید است و به مخاطبین کمک می‌کند مفاهیم را طبقه‌بندی کرده و درک نمایند و مراحل را به طور خلاصه و ساده نشان می‌دهد.

* بازاریابی محتوا در آینده

کاری که استارتاپ‌ها در آینده باید برای بازاریابی محتوا انجام دهند این است که به عنوان بخشی از آمیخته‌ی بازاریابی کلی خود، یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنند و برای درک بهتر مخاطبین خود از ابزارهای تحلیل استفاده نمایند تا بتوانند محتوای جذاب‌تری تهیه کرده و موجب وفاداری مشتری و فروش بیشتر بشوند. یکی از دلایلی که من پلتفرم‌های تعاملی ویدیویی و پلتفرم‌های محتوا را برای مقالات شما پیشنهاد کردم این است که بتوانید نگاه مخاطبین را در شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کنید.

منبع: forbes.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *