چگونه از «زبان بدن» برای موفقیت در کسب و کار استفاده کنیم؟

مزرعه کارآفرینی

آگاهی نسبت به زبان بدن مهارتی است که نه تنها به شما در زندگی فردی و اجتماعی کمک می کند بلکه تاثیر چشمگیری در کسب و کار شما دارد.

منظور از زبان بدن دقیقاً چیست؟

 زبان بدن شامل انبوهی از نشانه های غیرکلامی مانند حرکات بدن، حالات صورت، لحن صدا و حرکات در برقراری ارتباط است.

خواندن این علائم بخش مهمی از ارتباطات است. اهمیت زبان بدن این است که به ما در درک و رمزگشایی گفته های شخص کمک می کند. زبان بدن همچنین به تفسیر حالات و عواطف افراد دیگر کمک می کند.

جدا از این، زبان بدن درک آگاهانه ما از واکنش مردم نسبت به آنچه می‌گوییم و نحوه بیان آن را افزایش می دهد. اگر می خواهید مردم به شما اعتماد کنند و به شما احترام بگذارند، مهم است که مراقب زبان بدن خود باشید.

چند نکته برای استفاده از زبان بدن در محیط کسب و کار:

هنگامی که با ارباب رجوع یا مشتری صحبت می کنید، اطمینان حاصل کنید که لب های شما شل است و لبخند کمی دارید. این نشان می دهد که شما در مورد اطلاعاتی که می دهید حس مثبت دارید و از اینکه می توانید تجربه و دانش خود را با این فرد به اشتراک بگذارید خوشحال خواهید شد. هنگام حضور در جلسات حتماً لبخند بزنید.حتی اگر افراد حاضر در جلسه را از قبل نمی شناسید یا کارمند جدیدی هستند، هنگام سلام و احوالپرسی حتماً لبخند بزنید. یک لبخند ساده این امکان را فراهم می کند که مکالمه از ابتدا تا انتها روان انجام شود.

اما دقت کنید بیش از حد لبخند نزنید، همچنین اگر اصلا لبخند نزنید هر دو باعث می‌شود رفتارتان سرد و مصنوعی به نظر برسد.

تماس چشمی یکی از مهم‌ترین مولفه های ارتباط غیرکلامی است. توانایی شما در خالصانه نگاه کردن به چشم دیگران درحالی‌که با آنها صحبت می‌کنید انرژی را منتقل می‌کند و نشان دهنده علاقه‌ و اعتماد به نفس است. اعتماد را در رابطه بالا می‌برد. با این حال، به این واقعیت توجه داشته باشید که ممکن است تماس چشمی بیش از حد پرخاشگرانه تلقی شود.

به غرایز خود اعتماد کنید و به خود اجازه دهید هر زمان که احساس چشمی شما ناراحت شد، لحظه ای نگاه خود را تغییر دهید.

لبخند زدن و حفظ تماس چشمی هنگام دست دادن نیز مهم است و نشان می دهد که شما شجاعت و اعتماد به نفس دارید.

وقتی با شخصی صحبت می کنید و او سعی می کند در طول مکالمه ارتباط چشمی خود را با شما حفظ کند، چه احساسی دارید؟ احتمالا احساس مهم بودن و “شنیده شدن” دارید. از طرف دیگر، وقتی با شخصی صحبت می کنید و او به پایین، طرفین یا به ساعت خود نگاه می کند، چه احساسی دارید؟ احتمالا آن فرد را شخصی حواس پرت، بی صداقت یا بی حوصله تلقی می کنید.

چگونه از «زبان بدن» برای موفقیت در کسب و کار استفاده کنیم؟

وقتی در جلسات کاری، مدام گوشی خود را چک می کنید این حس را به طرف مقابل می دهید که موضوع جلسه و مطالبی که بیان می شوند برای شما بی اهمت هستند.

حالات صورت قبل از اینکه حتی چیزی بگویید صحبت می کنند! هنگام شرکت در جلسات مجازی، از اخم، خیره شدن یا حالت های چهره ای که ممکن است در مکالمه و شخصی که با او صحبت می کنید تأثیر بگذارد، خودداری کنید.درعوض، شما می توانید در طول زمان لبخند کمی داشته باشید و همچنین برای نشان دادن تعامل و اشتیاق در طول مکالمه، ابروهای خود را کمی بالا بیاورید.

وقتی در طول جلسات با دیگران صحبت می کنید از دستان خود استفاده کنید. با این کار به نظر می رسد شما درمورد مکالمه ای که درگیر آن هستید مشتاق هستید. مثلا می توانید هنگام شمارش چیزی یا نشان دادن بزرگ یا کوچک بودن چیزی از دستان خود استفاده کنید.

از دست زدن به صورت و مو … خیلی پرهیز کنید. لمس صورت در طول جلسه بیانگر این است که عصبی هستید. مواردی مثل بازی با موها، خارش بینی یا جویدن لب پایین کار درستی نیستند.

چگونه می‌توان زبان بدن را یاد گرفت؟

حداقل پانزده دقیقه در روز را به بررسی و نحوه درک حالات و حرکات اندامی افراد مختلف و کسب آگاهی در این زمینه اختصاص دهید. هرجایی که افراد یکدیگر را ملاقات می کنند و با هم تعامل دارند می تواند بهترین مکان برای خواندن افکار آنها باشد.

به عنوان مثال فرودگاه یک مکان ویژه و خوب برای مشاهده طیف وسیعی از حالات و حرکات اندامی و ژست های مختلف افراد است زیرا افراد آزادانه اشتیاق، عصبانیت، غم و شادی، ناشکیبایی و بسیاری از هیجانات دیگر خود را از طریق حرکات بدنی و ژست‌های مختلف ابراز می کنند. فعالیت های اجتماعی، جلسات تجاری و مهمانی ها نیز برای این کار فوق العاده هستند. تلویزیون نیز وسیله ای عالی برای یادگیری ارتباط غیرکلامی است. صدای تلوزیون را قطع کنید و سعی کنید که ابتدا با تماشای تصاویر تلویزیون متوجه شوید که چه اتفاقی می افتد. هر پنج دقیقه صدای تلوزیون را بلند کنید. با این کار می توانید چک کنید که تا چه اندازه حدس و گمان‌های شما درست است. به زودی این امکان برای شما فراهم خواهد شد تا تمام فیلم را بدون صدا تماشا کنید و کاملا موضوع آن را متوجه شوید درست همان طوری که افراد ناشنوا انجام می دهند.

توجه داشته باشید که مانند هر مهارت، بهبود مهارت شما در شناخت و استفاده از زبان بدن، به یک تمرین مداوم نیاز دارد.

برای اینکه در محیط کسب و کار نسبت به زبان بدن خود آگاهی و کنترل بیشتری داشته باشید از خود بپرسید، “در جلسات کاری چگونه حاضر می شوم؟” و “دوست دارم در جلسات کاری چگونه باشم؟” با گذشت زمان، شما نسبت به پیام هایی که برای دیگران ارسال می کنید بیشتر هوشیار خواهید شد و رفتار خود را به گونه ای تنظیم می کنید که در مراودات کاری بیشتر به نتایج دلخواه برسید.

منبع: modirinfo

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *