کارآفرینی چیست؟ کارآفرین کیست؟
کارآفرینی چیست؟
کارآفرینی ( Entrepreneurship) واژه ای نسبتاً قدیمی است که ریشه فرانسوی دارد. اقتصاددانان هرگز تعریفی ثابت از “کارآفرین” یا “کارآفرینی” نداشته اند، گرچه مفهوم کارآفرینی وجود داشت و قرن ها شناخته شده بود، اما اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک این افراد را از مدل های رسمی خود کنار گذاشتند؛ آن ها تصور می کردند که تعاریف کلی و قدیمی در وصف کارآفرین کاملا منطقی است و جایی برای ریسک پذیری و کشف آن ها باقی نمی گذارد. تا اواسط قرن بیستم بود که اقتصاددانان به طور جدی تلاش کردند کارآفرینی را در مدل های خود بگنجانند.
کارآفرین کیست؟
کارآفرین به شخصی گفته می شود که با هدف کسب سود، شغلی را راه اندازی کند. این تعریف کارآفرین می تواند کمی مبهم باشد، اما دلیل خوبی دارد. یک کارآفرین می تواند شخصی باشد که اولین فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی کند یا یک فریلنسر تازه کار خود را شروع کند.
کارآفرین کسی است که شغل جانبی را شروع می کند و در نهایت می تواند یک تجارت تمام وقت و پایدار با کارمندان یا همان فریلنسر را ایجاد کند. اگر ذهنیت کارآفرینی شما در ایجاد یک کسب و کار سودآور متمرکز است، شما در تعریف کارآفرین قرار می گیرید.
ویژگی های یک کارآفرین چیست؟
کارآفرینان موفق دارای چند خصیصه هستند که آنها را متمایز میکند که شامل:
- کنجکاوی
- آزمایش و تحلیل مسایل
- سازگاری
- قاطعیت
- تیم سازی
- تحمل ریسک
- کنار آمدن با شکست
- پایداری
- نوآوری
- تمرکز بلند مدت
میشود.
کارآفرینان چگونه کار می کنند؟
کنجکاوی
کارآفرینان موفق حس کنجکاوی زیادی دارند که به آنها اجازه می دهد به طور مداوم به دنبال فرصت های جدید باشند. کارآفرینان به جای اینکه به آنچه می دانند بسنده کنند، سؤالات چالش برانگیزی می پرسند و راه های مختلف را کشف می کنند. گاه حتی کارآفرینی به عنوان یک “فرایند کشف” توصیف می شود.
آزمایش و تحلیل مسایل
هر ایده نیاز به آزمایش ساختاریافته دارد. با هر فرصت جدیدی که پیش میآید، یک کارآفرین باید آزمایشهایی را انجام دهد تا مشخص کند آیا دنبال کردن آن ارزش دارد یا خیر.
سازگاری
ماهیت تجارت همیشه در حال تغییر است. در کارآفرینی چالشها و فرصتهای جدید در هر مرحله خود را نشان میدهند و آمادگی برای هر سناریویی تقریبا غیرممکن است. کارآفرینان باید موقعیت ها را ارزیابی کرده و با آن سازگار شوند تا زمانی که تغییرات غیرمنتظره ای رخ می دهد، کسب و کارشان بتواند به حرکت خود ادامه دهد.
قاطعیت
یک کارآفرین برای موفقیت باید تصمیمات دشواری بگیرد و در کنار آنها بایستد. به عنوان یک رهبر، کارآفرینان مسئول هدایت مسیر تجارت خود هستند، از بودجه و استراتژی گرفته تا تخصیص منابع.
تیم سازی
یک کارآفرین بزرگ از نقاط قوت و ضعف خود آگاه است. به جای اینکه اجازه بدهند کمبودها آن را بازدارد، تیمهای کاملی میسازد که تواناییهای آنها را تکمیل میکنند.
تحمل ریسک
کارآفرینی اغلب با ریسک همراه است. در حالی که درست است که راه اندازی یک سرمایه گذاری مستلزم ریسک پذیری یک کارآفرین است، آنها همچنین باید اقداماتی را برای به حداقل رساندن آن انجام دهند.
کنار آمدن با شکست
علاوه بر مدیریت ریسک و تصمیم گیری حساب شده، کارآفرینی به کنار آمدن با شکست نیاز دارد.
کلام آخر
پرورش کارآفرینی از چند جهت می تواند تأثیر مثبتی در اقتصاد و جامعه داشته باشد. برای مبتدیان، افراد کارآفرین تجارت جدیدی ایجاد می کنند. آن ها کالاها و خدمات را اختراع کرده و در نتیجه اشتغال ایجاد می کنند، و اغلب با ایجاد یک اثر موج دار منجر به توسعه بیشتر و بیشتری می شوند. کارآفرینان باعث ایجاد تغییرات اجتماعی می شوند. آن ها سنت را با اختراعات منحصر به فرد که وابستگی به روش ها و سیستم های موجود را کاهش می دهد، شکست می دهند و گاهی آن ها را منسوخ می کنند. به عنوان مثال، تلفن های هوشمند و برنامه های آن ها، انقلابی در کار و بازی در سراسر جهان ایجاد کرده اند.
افراد کارافرین در پروژه های جامعه سرمایه گذاری می کنند و به موسسات خیریه و سایر سازمان های غیرانتفاعی کمک می کنند و از اهداف فراتر از آن ها حمایت می کنند.