چهارده مرحله برای غلبه بر موانع خلاقیت

 

مزرعه کارآفرینی

این موانع به نظر خیلی سخت و محکم می آیند، اما می شود بر آنها غلبه کرد. فقط باید در بروز خلاقیت تان کمی خلاقیت به خرج دهید. برای این کار قاعده های ساده ای وجود دارد:

۱) باید که خلاق باشید.

خلاق بودن آدم ها برای سک سازمان تجمل به حساب نمی آید بلکه یک ضرورت است. به همین دلیل شما باید هم به خاطر خودتان هم سازمانتان خلاق باشید.

۲) خوش بین باشید و مثبت فکر کنید.

دید مثبتی داشته باشید. غر زدن هیچ فایده ای ندارد. باور داشته باشید که می توان پیش رفت . با وجود تمام موانع ادامه بدهید.

۳) اطلاعات لازم را پیدا کنید.

راه های میان بری پیدا کنید که بتوانید ارزش ایده هایتان را نشان دهید. در موردش تحقیق کنید حتی الامکان ایده تان را معتبر و ردست و حسابی نشان بدهید. با این کار دیگران نمی توانند راحت و بدون مطالعه آن را رد کنند.

۴) برداشتتان را تغییر دهید، جور دیگری فکر کنید.

از زاویه های متفاوت به مساله نگاه کنید. ابتدا مساله را چند قسمت کنید و بررسی کنید . سپس راهی پیدا کنسد که بتوانید همه چیز را از بالا ببینید . همه عوامل را یک جا و یکپارچه ببینید.

۵) قدم به قدم فکر کنید.

اگر هر ایده ای را که به ذهنتان می رسد بلافاصله ارزش گذاری کنید خیلی زود به بن بست می رسید و دیگر فکر جدیدی به ذهنتان نمی رسد.اول بگذارید ذهنتان تا جایی که می تواند ایده بسازد .

۶) ابهام سردرگمی و شرایط نامشخص را تحمل کنید.

نیم کره چپ مخ به فکر ها نظم می دهد و سردرگمی های ذهن را هدایت می کند. بهتر است به جای نیمکره چپ  نیم کره راست مختان را به کار بگیرید. بگذارید قسمت غیر تحلیلی ذهنتان کارش را انجام بدهد. بعد فرصت خواهید داشت که تک تک ایده ها را بررسی کنید. این طوری می توانید در فضای مبهم و نامشخص هم را هتان را پیدا می کنید.

۷) پشت کار به خرج دهید.

این هم یک کار سخت است که باید برایش خیلی تلاش کرد.

۸) نگذارید حواستان پرت شود.

برای آفرینش ایده های نو لازم است که بدون هیچ مزاحمتی روی مساله متمرکز شوید . همان موقع که به نظر خودتان دارید به مساله فکر می کنید  در واقع ذهنتان مشغول چیزی دیگر است که عملا مزاحم خلاقیتتان شده است .

۹) فقط دنبال یک جواب نباشید.

برای هر مساله ای ممکن است جواب های مختلفی وجود داشته باشد . هر مساله ای می تواند بیش ار یک راه حل درست داشته باشد. به اوالین پاسخ که رسیدید توقف نکنید . هر تعداد جواب که می توانید پیدا کنید.

۱۰) فکرتان را در قالب کلمات بیان کنید.

به مساله خیره  نشوید. یک جا ننشینید و فقط غرق در مساله شوید. وازه ها ابزار فکر هستند از آنها استفاده کنید.

۱۱) یادداشت بردارید.

ایده های جدید در یک لحظه می آیند و می روند . پس قبل از اینکه ناپدید شوند یک جا آن ها را یادداشت کنید.

۱۲) به خودتان استراحت بدهید.

بعد از مدتی که روی یک مساله تمرکز کردید، کمی استراحت کنید بخوابید بازی کنید یا هرکار متفاوت دیگری.

۱۳) تکرار کنید.

بعد از اینکه مساله در ذهنتان خیس خورد دوباره به آن برگردید . این دقیقا موقعی است که ذهن ناخود آگاه شما هدیه اش را تقدیمتان می کند.

۱۴) تمامش  کنید.

وقتی می بینید برای حل مساله خیلی تلاش کرده اید  اما هنوز به راه حل رضایت بخشی نرسیده اید احتمالا موقع توقف است . بهترین راه حلی را که تا حالا یافته اید به کار بندید . از خلاقیت به عنوان عذری برای درگیر شدن با اجرای راه حل استفاده نکنید.

منبع: modiriran

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *