مفهوم کارآفرینی
امروزه واژهی کارآفرینی مفاهیمی همچون نوآوری، مخاطرهپذیری، ایجاد یا تجدید ساختار یک واحد اقتصادی و اجتماعی، رضایتشخصیو استقلالطلبی را به ذهن متبادر میسازد. کارآفرینی موتور محرکهی توسعهی اقتصادی کشورهای توسـعه یافته و در حال توسـعه است. کارآفرینی فرآیند ایجاد و دستیابی به فرصتها و دنبالکردن آنها بدون توجه به منابعی است که در حال حاضر موجود است. یکی از جنبههای اصلی کارآفرینی شناسایی و بهرهبرداری از فرصتها برای گسترش شرکتهای کوچک و متوسط است.
کارآفرینی: عبارت است از فرآیند نوآوری و بهرهگیری از فرصتها، باتلاش و پشتکار بسیار و همراه با پذیرش ریسکهای مالی، روانی و اجتماعی که با انگیزه کسب سود مالی، توفــیقطلبی، رضایت شخصی و اســتقلال صورت پذیرد .
تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی
متأسفانه واژه کارآفرینی که ترجمهای از کلمه Entrepreneurship است، موجب گردیده است که معنی ایجاد کار و یا اشتغالزایی از این واژه برداشت میشود. در حالیکه کارآفرینی دارای مفهومی وسیعتر و با ارزشتر از اشتغالزایی است. کارآفرینی دارای پیامدهای مثبت و مهم دیگری همانند: بارور شدن خلاقیتها، ترغیب به نوآوری و توسعه آن، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد و توسعه تکنولوژی، تولید ثروت در جامعه و افزایش رفاه عمومی است و در صورتیکه فقط به جنبه اشتغالزایی آن توجه شود، از سایر پیامدهای آن بیبهره خواهیم ماند .