چگونه بدون ایجاد مقاومت در سازمان نوآوری ایجاد کنیم؟

مزرعه کارآفرینی

رهبران کسب و کار می‌دانند که نوآوری، برای رشد و موفقیت یک شرکت بسیار مهم است. ولی شناسایی ایده‌های خلاقانه در سطح شرکت، معمولا اعتراض شدیدی را به همراه دارد، زیرا افراد شرکت از این می‌ترسند که هرگونه نوآوری ممکن است در عملیات کسب و کار اختلال ایجاد کند.

لازم نیست تمام افراد سازمان خود را درگیر فعالیت‌های مربوط به نوآوری نمایید. تیم‌های نوآوری کوچک اگر ساختار درستی داشته باشند و مورد حمایت قرار گیرند می‌توانند بدون اختلال در عملیات‌های روزمره‌ی کسب و کار، تعداد زیادی ایده‌ی ارزشمند تولید کنند.

کارهای زیر به شما کمک می‌کنند تا بدون هرج و مرج بتوانید در کسب و کار خود نوآوری ایجاد کنید:

۱) اعضای تیم نوآوری را شناسایی کنید:

یک گروه شش تا هشت نفره انتخاب کنید که به نوآوری علاقه داشته باشند. افرادی را انتخاب کنید که از فعالیت‌های خلاقانه لذت ببرند و رهبرانی قوی برای هدایت تیم نوآوری جدید باشند. برخی شرکت‌ها این افراد را از همان بخش یا گروه واقع در سازمان(مثل گروه طراحی یا توسعه) انتخاب می‌کنند. ولی با این حال اگر این اعضا از بخش‌های مختلف کسب و کار و به طور متنوع انتخاب شوند،‌ تیم موفق‌تر عمل خواهد کرد. این تنوع باعث می‌شود افرادی با تجربه‌های متنوع و مختلف در گروه قرار گیرند و در نتیجه ایده‌ها و نوآوری‌های بیشتری خلق شود.

۲) دستورالعمل تنظیم کنید:

در هر گروهی که برای توسعه‌ی ایده‌های خلاقانه ایجاد می‌شود باید دستورالعمل هایی وجود داشته باشد تا از هرج و مرج جلوگیری شود. مثلا یکی از این دستورالعمل‌ها ممکن است این باشد که هیچ کس حق ندارد ایده‌ها را نقد کرده یا رد کند. یک ایده‌ی خاص ممکن است از نظر تجاری امکان‌پذیر نباشد(مثلا خیلی هزینه‌بر یا وقت‌گیر باشد)، ولی با این حال ممکن است ایده‌ ای دیگر را به ذهن ما برساند. بنابراین هر ایده‌ای به جای خود ارزشمند است و بدون اینکه نقد شود باید ارائه گردد تا ایده‌ها پیشرفت کنند.

اگر ایده‌های اولیه مورد انتقاد قرار گیرند یا نادیده گرفته شوند، گروه نمی‌تواند به ایده‌ای که به رشد و ثروت منجر می‌شود دست یابد.

۳) ایده‌های مهم تولید کنید:

یک روش برای شروع یک جلسه‌ِ گروهی، این است که تعدادی ایده‌ی مهم داشته باشید. می‌توانید جلسه را با شکایت‌های مشتریان، درخواست‌‌ ویژگی جدید، نیازهای برآورده‌نشده‌ی محصولات در بازار، روندهای صنعت و روندهای محصول شروع کنید.

همه‌ی این موضوعات یا ایده‌های مهم، مشکلاتی هستند که باید حل شوند یا فرصت‌هایی برای ایجاد خدمات یا محصولات جدید می‌باشند. هر شرکت باید لیستی از ایده‌های اساسی داشته باشد تا بتواند جلسات طوفان فکری یا جلسات گروهی خود را با مطرح کردن آن اید‌ه‌ها آغاز نماید.

۴) برای جلسات ایده گروهی، برنامه‌ریزی کنید:

با استفاده از جلسات تیمی که گهگاهی برای تولید ایده تشکیل می‌شوند می‌توان ایده‌های ارزشمندی را در دوره‌ی زمانی کوتاهی خلق کرد. افراد با استفاده از ایده‌های مهم می‌توانند فکر خود را توسعه دهند و انواع مسائل را حل نمایند یا فرصت‌های جدید کسب و کار را شناسایی کنند.

۵) افراد را تشویق کنید جلسات فردی تشکیل دهند:

تک‌تک اعضای تیم باید تشویق شوند تا خودشان برای توسعه‌ی ایده وقت بگذارند. این ایده‌ها ممکن است تعمیمی از ایده‌های مورد بحث در جلسات گروهی باشند، یا ممکن است موضوعات جدیدی باشند که قبلا بررسی نشده‌اند. برخی از این ایده‌های فردی را می‌توان به عنوان ایده‌ی اساسی در جلسات بعدی تیم مطرح نمود. روش جلسات طوفان فکری فردی می‌تواند باعث ایجاد تفکر خلاقانه گردد و این تفکر را به عادت روزانه‌ی تک‌تک اعضای تیم تبدیل سازد.

اگر کسب و کار شما در حال حاضر هیچ برنامه‌‌ای برای نوآوری ندارد، یا اگر برنامه‌ی شما کارآمد نبوده است، پس همین امروز دست به کار شوید و یک تیم نوآوری ایجاد کنید. از آنجایی‌که این تیم نوآوری، ایده‌های ارزشمندی را برای شرکت شما خلق می‌کند، با ایجاد تیم‌های بیشتر می‌توانید جریان ایده‌های خلاقانه را گسترش دهید. در این صورت به طور پیوسته فرهنگ نوآوری را در سرتاسر سازمان توسعه خواهید داد.

منبع: entrepreneur.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *