کارآفرین موفق چه ویژگی هایی دارد؟

مزرعه کارآفرینی

بسیاری از مردم تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق رویایی را در سر می پرورانند.

اما مسئله مهم این است که موفقیت در کارآفرینی مستلزم داشتن یکسری ویژگی های تعیین کننده است. در این مقاله به معرفی این ویژگی ها و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  • داشتن انگیزه

کارآفرینان معمولا آدم هایی خوش بین، آینده نگر و علاقه مند به پیشرفت در زندگی هستند. این افراد اعتقاد دارند که موفق خواهند بود و حاضر هستند برای به دست آوردن سود یا کمک به دیگران، روی منابعی که در دست دارند نیز ریسک کنند. کارآفرینان موفق معمولا از انرژی بسیار زیادی برخوردار هستند و نمی توانند برای رسیدن به آنچه در ذهن دارند، صبر کنند.

این افراد همواره به کسب و کار خود فکر می کنند و به دنبال راهی برای افزایش سهم خود در بازار مربوطه هستند. آیا شما هم جزو کسانی هستید که برای رسیدن به موفقیت به اندازه کافی انگیزه دارند؟ آیا می توانید انگیزه خود را برای طولانی مدت حفظ کنید؟ اگر چنین است شما اولین ویژگی یک کارآفرین موفق را درون خود دارید.

  • مشتاق بودن

انگیزه یکی از اصلی ترین شاخص هایی است که کارافرینان موفق درون خود دارند. اما برای موفقیت باید در کنار با انگیزه بودن، مشتاق نیز بود. تفاوتی نمی کند که درباره DNA کارآفرینی صحبت می کنیم یا خصوصیات یک کارآفرین موفق یا شاید هم آناتومی چنین فردی. در تمامی حالات اشتیاق جزو جدایی ناپذیر یک کارآفرین موفق است.

در واقع اگر بخواهیم کلمه ای را پیدا کنیم که به بهترین نحو ممکن یک کارآفرین را توصیف می کند، بدون شک آن کلمه شور و اشتیاق است. اشتیاق ویژگی اصلی همه کارآفرینانی است که توانسته اند کارهای بزرگی را انجام دهند. در اصل این میزان انگیزه و اشتیاق شما است که می تواند میزان موفقیتتان به عنوان یک کارآفرین را تعیین نماید. از لحظه ساخت و اجرای ایده اولیه تا سرمایه گذاری روی آن، موفقیت شما به میزان اشتیاقی که به نتیجه گیری دارید وابسته است.

  • داشتن روحیه پیگیری و خلاقیت

یکی از مهارت های مهمی که شما باید به منظور رشد کسب و کارتان در خودتان تقویت کنید، پیگیر بودن است. کارآفرینان موفق ظرفیت بسیار بالایی برای شناخت و دنبال کردن فرصت های طلایی پیش روی خود دارند. به عنوان مثال کسانی که می توانند فروشنده های بسیار موفقی شوند، توانایی بسیار بالایی در پیگیری و تلاش برای جلب نظر مشتری دارند.

شما باید تمامی ایده هایی که در زمینه کاری شما وجود دارند را شناسایی و روی کاغذ بیاورید. سپس سعی کنید ایده خود را به شکلی خلاقانه شکل دهید. کارآفرینان موفق همواره ایده هایی نو و خلاقانه در ذهن دارند. خلاقیت در واقع همان چیزی است که میان یک فرد موفق و یک انسان عادی تفاوت ایجاد می کند. والت دیزنی یک مثال بسیار خوب از میان کارآفرینان موفق جهان است. او با استفاده از خلاقیت خود توانست رقیبان خود را کنار بزند و در عرصه فعالیت خود به فردی موفق تبدیل شود.

  • سازماندهی داشته باشید

یک کارآفرین موفق باید فرد سازمان یافته ای باشد. این سازمان دهی کلید اصلی در به نتیجه رسیدن کارهاست. ممکن است شما از منابع کمتری در مقایسه با رقیبان خود برخوردار باشید اما در صورت داشتن سازماندهی مناسب، می توانید از منابع موجود به شکلی بهینه بهره ببرید.

ساختار سازمانی ضعیف نه تنها مانعی برای رشد یک کسب و کار می شود، بلکه سبب می شود تا کار از مقیاس کوچکتری نیز برخوردار شود. یک محیط خوب می تواند در جذب مشتری تاثیر بسزایی داشته باشد. شما باید بدانید که بهترین کارآفرینان جهان همواره افرادی سازمان یافته و منظم هستند.

  • قدرت مذاکره کردن

یک کارآفرین باید بتواند در زمینه مذاکره کردن به شکلی مناسب عمل کند. در واقع هر چقدر که آنها بتوانند در مذاکره عملکرد بهتری را داشته باشند، موفقیت بیشتری را کسب خواهند کرد. به عنوان یک کارآفرین باید بتوانید بر سر موضوعات مورد بحث به شکلی مناسب مذاکره کنید. چرا که در طولانی مدت این کار به یک امر تعیین کننده در کسب و کار تبدیل می شود.

بسیاری از کارآفرینان به دلیل نداشتن مهارت مذاکره در طول مسیر با مشکلات زیادی رو به رو شده و شکست را تجربه می کنند. موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که خوشبختانه مذاکره کردن مهارتی اکتسابی است. به همین دلیل افراد می توانند با تمرین و تلاش آن را فرا گیرند.

  • توانایی حل مسئله

کارآفرینی اساسا حل مسئله است. بیشتر کارآفرینان موفق روی حل یک یا چندین مشکل اصلی در حوزه خود تمرکز کرده اند. همین تلاش برای حل مسئله سبب شده است محصولات یا خدماتی را ارائه دهند که بیشترین سودآوری را برای آنها داشته است.

اگر شما نتوانید مشکلی را حل کنید، موفق هم نخواهید شد. به همین دلیل همواره تاکید می شود که برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق روی قدرت حل مسئله خود کار کنید.

  • مهارت های تجاری عالی

یکی دیگر از دلایل اصلی موفقیت کارآفرینان، داشتن مهارت های تجاری و مالی عالی است. شاید خیلی از افراد این تصور را داشته باشند که برای شروع یک کسب و کار باید سرمایه ای عظیم داشت. اما این باور همیشه درست نیست. اگر شما مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق را داشته باشید، می توانید با کمترین بودجه ممکن کار خود را شروع نمایید.

کارآفرین کسی است که می تواند سیستم های داخلی، فرآیندها و محصولات لازم برای موفقیت یک کسب و کار را فراهم آورند. در کنار آن نیز روی فروش، گردش مالی و سودآوری نیز متمرکز می شوند. در واقع می توان گفت تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق به مهارت های تجاری فرد و دانش فنی او بستگی دارد. اگر تصمیم دارید کارآفرینی موفق شوید، حتما مهارت ها و استعدادهای درونی خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

منبع: movafaghsho.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *