۱۰ حقیقت مهم در مورد کارآفرینی

۱) در جریان بودن کسب و کار اولویت اول است

بسیاری از کارآفرینان فکر می‌کنند که راه‌اندازی استارتاپ مساوی با دنبال کردن کار مورد علاقه‌شان است. مثلا یک طراح وب فکر می‌کند که قرار است همه زمان کاری‌اش را صرف طراحی وب کند. اینطور نیست. شما وقتی کارآفرین می‌شوید، صاحب یک کسب و کار هستید و باید علاوه بر فعالیت اصلی سازمان، به استراتژی‌، برنامه بازاریابی، تبلیغات، مدیریت مالی و حتی تن‌خواه شرکت توجه کنید.

۲) هدف کمک کردن به دیگران است نه صرفا کسب سود

شاید خیلی‌ها فکر کنند که راه‌اندازی یک استارتاپ فقط برای پر کردن جیب‌شان و رسیدن به ماشین‌های سوپرلوکس و پنت‌‌هاوس‌های لاکچری است. اگر این تفکر را دارید بهتر است دنبال کارآفرینی نباشید. هدف اصلی کارآفرینی حل کردن یکی از مشکلات یا بهتر کردن زندگی مشتری است. زمانی که هدف شما بهبود زندگی مشتریان‌تان باشد محصول یا سرویسی ارائه می‌دهید که استانداردهای بالایی دارد و همین عامل باعث جذب مشتریان بیشتر می‌شود. همین امر موفقیت مالی را هم برای شما تضمین خواهد کرد.

۳) مدیریت جریان پول

اشتباه نکنید. شما یک کسب و کار را مدیریت می‌کنید و جریان نقدی حکم شریان‌های حیاتی را برای استارتاپ‌ شما دارد. بنابراین باید بدانید پولی که با زحمت بدست آورده‌اید را قرار است چطور هزینه کنید. بهترین راهکار تهیه بودجه و مدیریت کردن هزینه از قبل است.

۴) شانس موفقیت بسیار پایین است. این واقعیت را قبول کنید

باید قبول کنید که بسیاری از استارتاپ‌هایی که کارشان را شروع می‌کنند در نهایت شکست می‌خورند و نمی‌توانند به کسب و کاری سودده تبدیل شوند. این واقعیتی است که هر کارآفرینی باید قبول کند. کاری که شما باید انجام بدهید این است که کاری کنید که ریسک شما کاهش پیدا کند. مثلا می‌توانید کار فعلی‌تان را تا جای ممکن حفظ کنید تا در صورت بروز مشکلات شدید بتوانید جریان مالی حداقلی داشته باشید.

در نهایت هم اگر موفق نشدید دنیا به آخر نمی‌رسد. یک تجربه خوب بدست آوردید که در آینده قطعا به درد شما خواهد خورد.

۵) تنها هستید

هر جایی که کار می‌کنید چه آشپزی در رستوران باشد، چه کار در یک هلدینگ بزرگ، شبکه‌ای از همکاران اطراف شما هستند. اما وقتی کارآفرینی می‌کنید تنها هستید. همه بار مسئولیت‌ها بر دوش شماست. شما می‌توانید با پیدا کردن یک هم‌بنیان‌گذار بار این مسئولیت را کاهش دهید. اگر شریک ندارید نیاز است که روی حمایت روحی همسر یا یکی از اعضای خانواده‌تان حساب باز کنید.

۶) فعالیت زیاد به معنی رشد نیست

تلاش زیاد لزوما ضامن موفقیت نیست. همیشه به یاد داشته باشید که زمانی موفق حساب می‌شوید که محصول یا سرویسی جدید وارد بازار کنید و فروش داشته باشید.

۷) یک شغل نیمه وقت داشته باشید

شاید این پیشنهاد کمی عجیب باشد اما اینکه خیالتان از اینکه بتوانید چرخ زندگی را بچرخانید راحت باشد مساله بسیار مهمی است. راه‌اندازی استارتاپ فراز و فرودهای زیادی دارد و اگر شما در زمان‌هایی که درآمدتان پایین است نگران زندگی شخصی باشید قطعا بازدهی‌تان کاهش می‌یابد.

داشتن یک شغل نیمه‌وقت مثل فریلنسینگ یا حتی پیک موتوری می‌تواند خیال شما را از گذران حداقلی زندگی راحت کند.

۸) تا جای ممکن برون‌سپاری کنید

کارآفرینان فکر می‌کنند که بهتر است همه کارها را خودشان انجام دهند. اما این تفکر کاملا اشتباه است. به جای اینکه خودتان را مشغول کارهایی بکنید که در آنها تخصص ندارید یا از آنها خوشتان نمی‌‌آید، از فریلنسرها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات استفاده کنید.

۹) با مشتریان ارتباط برقرار کنید

مشتریان شما دوست نداریند با سازمانی کار کنند که صرفا یک لوگو یا وبسایت باشد. در شبکه‌های اجتماعی به کامنت‌ها جواب بدهید، با مخاطبان صحبت کنید و اجازه بدهید فکر کنند که یک نفر پشت سیستم نشسته و برای نظراتشان اهمیت قائل است.

۱۰) خوش بگذرانید

کارآفرینی دلیل نمی‌شود که خوش نگذرانید. سعی کنید در کنار کار کردن تفریح بکنید. کتاب بخوانید، مسافرت بروید و سعی کنید فعالیت‌هایی داشته باشید که انرژی و شادابی را به شما بازگرداند.

برگرفته از: inc.om

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *