۱۰ گام موفقیت در کارآفرینی

مزرعه کارآفرینی

  • بودجه خود را مدیریت نمایید

لازم به ذکر نیست که همه پروژه‌های کارآفرینی و استارت آپ ها در آغاز به مبلغ قابل توجهی پول و سرمایه نیاز دارند. با این حال برخی از کارآفرینان از حمایت مالی کافی برخوردار نبوده و مجبورند از بودجه شخصی خود برای پیشبرد اهداف شغلی‌شان استفاده نمایند. اگر شما در زمره این افراد هستید ریسک بزرگی کرده‌اید. اما چنانچه به نحو احسن بودجه خود را مدیریت نمایید می‌توانید این ریسک را به حداقل برسانید.

  • مشتری خود را بشناسید

نبود مشتری یکی از عمده‌ترین دلایلی است که باعث شکست پروژه‌های کارآفرینی می‌شود. بگذارید اینطور به قضیه نگاه کنیم. شما در جریان کارآفرینی خود، محصول یا خدماتی را تولید کرده‌اید اما هنوز نمی‌دانید برای چه کسی این کار را انجام داده‌اید. یا حتی هیچ ایده‌ای ندارید که چه قشری از جامعه ممکن است به تولیدات شما علاقمند باشند؟ در اینجا این سوال مطرح خواهد شد: اصلا چرا و برای چه کسانی دست به تولید زده‌اید؟ بنابراین بسیار مهم است که پیش از هرگونه برنامه‌ریزی مالی، جذب سرمایه و یا حتی انتخاب اسم برای برند خود از وجود مشتری مطمئن شوید. بر اساس اصل بازاریابی، مشتری نفس کسب و کار است و وقتی وجود نداشته باشد کسب و کار شما نیز وجود نخواهد داشت.

  • انتقادپذیر باشید

این شرط در ارتباط با شرط دوازدهم بسیار اهمیت می‌یابد. با توجه به اهمیت جایگاه مشتریان در هر کسب و کاری، استقبال از نظرهای منفی و انتقادات آنها نیز نقش بسیار مهمی در پیشرفت و بهبود وضعیت تجارت شما خواهد داشت. وقتی که گوش خود را به گلایه‌های احتمالی مشتریان ببندید، هرگز با نقاط ضعف کسب و کار خود آشنا نخواهید شد و بالطبع تلاشی در زمینه جبران کمبودهای خود نخواهید کرد. همچنین در صورت عدم توجه به انتقادات مشتریان ممکن است گروهی از مشتریانی را که پیشتر به خرید تولیدات شما علاقمند بودند از دست بدهید و رفته رفته اثری از نام شما باقی نماند.

  • انتظارات خود را افزایش دهید

اگر خدمات و محصولاتی که به مشتریان ارائه می‌کنید فراتر از حد انتظار آنان باشد شما برنده اید. در مقابل، چنانچه به هر دلیلی موفق نشوید انتظاری را که در میان شرکا، مشتریان و پرسنل خود ایجاد کرده‌اید برآورده سازید وفاداری آنان را از دست خواهید دید و با نارضایتی‌شان مواجه خواهید گشت. یک کارآفرین ذکاوتمند همیشه در تلاش است تا سطح انتظارات مخاطبین خود را بالا برده و در آن واحد کیفیت کار خود را نیز بهبود بخشد.

  • مدیریت ریسک

منظور از مدیریت ریسک این است که در انتخاب موقعیتهای ریسکی دقیق و وسواسی عمل کنید. یعنی از میان ریسک‌های مختلف، ریسکی را بپذیرید که بیشترین احتمال موفقیت و کمترین میزان خسارت را به همراه داشته باشد. این انتخاب یک نوع مهارت است که به راحتی قابل اکتساب می‌باشد. البته یادتان باشد که در مدیریت ریسک علاوه بر انتخاب نوع ریسک، زمانبندی متناسب با هر ریسک نیز اهمیت ویژه‌ای خواهد یافت.

  • از خواندن مطالعات موردی دست نکشید

یک کارآفرین باید همیشه و در همه حال از کسب و کارش همچون فرزند خود مراقبت نماید. برای موفقیت در این عرصه توصیه می‌شود به جای اینکه اوقات فراغت خود را به مطالعه رمان و شعر و ادبیات اختصاص بدهید، مطالعات موردی را اولویت دهید. به طور مثال خواندن زندگینامه کارآفرینان موفق می‌تواند الهام بخش موفقیتهای آتی شما باشد. هرگز از مطالعه در مورد افراد و موقعیتهایی که به نوعی به موفقیتهای تجاری مرتبط هستند دست نکشید و حتی‌الامکان از این مطالب در راستای پیشبرد اهداف تجاری خود استفاده ‌کنید. به طور مثال، یکی از درسهای مهمی که از خواندن این مطالب خواهید آموخت این است که اشتباهات دیگران را تکرار نکنید. بدین ترتیب می‌توانید با عدم تکرار این اشتباهات در زمان و منابع خود صرفه‌جویی کرده و  وقت کافی برای خواندن کتابهای رمان هم داشته باشید.

  • خودتان را ارتقا بخشید

بسیاری از افراد از ترس اینکه مبادا به چشم سایرین، یک فرد خودبین و خودشیفته به نظر برسند تلاشی برای ارتقای خود نمی‌کنند و در نتیجه، کمتر در مورد کسب و کار خود با دیگران صحبت می‌کنند. اما نکته‌ای که باید بدان توجه کنید این است که بین خودارتقابخشی و خودپرستی زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد. برای ارتقا خود باید درک خوبی از کسب و کارتان داشته باشید. همچنین باید بتوانید از دید مشتریان خود به کسب و کارتان بنگرید، تا زمانی که بخواهید اطلاعاتی در مورد تجارت خود به فردی بدهید، بتوانید دیدگاه مشتریان خود را برای وی بازگو کنید.

  • برای شرکت خود یک فرهنگ خاص در نظر بگیرید

شاید در گذشته فرهنگ شرکتی اهمیتی نداشت؛ اما در دنیای آنلاین امروز، مشتریان و رقبا هر لحظه در حال رصد کسب و کار شما هستند. بنابراین بسیار مهم است که دیدگاه‌ها، باورها و اصول اخلاقی ای که در کسب و کار خود رعایت می‌کنید به چه صورتی باشند. چرا که همه این موارد هستند که فرهنگ کسب و کار شما را شکل خواهند داد. اگر از همان آغاز کار، فرهنگ شرکتی مثبتی را بنا نهاده باشید ضمن همکاری با افراد الهام‌بخش و موفق، مشتریان راضی بسیاری را نیز جذب خواهید نمود.

  • شبکه های ارتباطی

در تشکیل شبکه‌های ارتباطی خساست به خرج ندهید چرا که ممکن است به واسطه شبکه‌های مختلفی که تشکیل می‌دهید با کارآفرینان خبره‌ای آشنا شوید که از ایده‌ها و اهداف تجاری مشابه شما برخوردار باشند. ایجاد این شبکه‌ها به هیچ وجه کار دشواری نیست. فقط کافیست روابط عمومی خوبی داشته و با گشاده‌روی با افراد برخورد کنید. پس هر فرصتی را مغتنم شمرده و ارتباطات خود را گسترش دهید.

  • یاد بگیرید و خلق کنید

ذهنیت یک کارآفرین موفق ذهنیت فردی‌است که دائما در تلاش است تا بیاموزد و موقعیت خلق کند. برای کارآفرین، یادگیری و کسب اطلاعات هیچ نقطه پایانی ندارد. برای داشتن چنین ذهنیتی لازم است که از فعالیتهایی نظیر تماشای تلویزیون، شرکت در رسانه‌های اجتماعی، و تفریحاتی این چنینی پرهیز نمایید. چرا که این سرگرمی‌ها شما را با حجم انبوهی از اطلاعات متنوع بمباران کرده و در نتیجه، تنها به انفعال شما خواهند انجامید.

منبع: movafaghsho.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *