داستان موفقیت آمانسیو اورتگا گاونا، بنیانگذار برند Zara

برند Zara امروزه برای رویکرد «مد سریع» اش در دنیای تجارت شناخته شده است. این برند سالانه حدود ۱۲ هزار طراحی جدید را روانه بازار می کند که همین امر مهمترین عامل موفقیت آن در بازارهای جهانی است.

                   آمانسیو ارتگا گاونا

آمانسیو اورتگا گاونا موسس شرکت ایندیتکس Inditex یکی از شخصیت های ثروتمند جهانی می باشد که در سال ۲۰۱۸ توانسته رتبه ششم را در دنیا به عنوان ثروتمند به خود اختصاص دهد.

آمانسیو توانست در سال ۲۰۱۵ برای چند ساعت حتی بالاتر از بیل گیتس و بیزوس در صدر جدول قرار گیرد. در سال ۲۰۱۸ دارایی خالص او بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار بود. از منابع سرمایه اورتگا صنعت هایی چون گاز ، گردشگری ،, بانکداری و همچنین سرمایه گذاری هایی است که در سراسر جهان بر املاک و مستغلات دخالت دارد.

آمانسیو اورتگا گوانا در ۲۸ مارس ۱۹۳۶ (۸ فروردین ۱۳۱۵ ) مصادف با سال‌های آغاز جنگ داخلی در اسپانیا و در شهر Busdongo de Arbas متولد شد. این شهر یک منطقه بسیار کوچک با جمعیتی کمتر از ۱۰۰ نفر است که در شمال اسپانیا و در منطقه لئون (León) واقع شده است.

او آخرین فرزند خانواده ۶ نفره خود بود. خانواده اورتگا بشدت فقیر بود و اندکی پس از به دنیا آمدن آمانسیو به شهر لاکرونا نقل مکان کردند. پدر آمانسیو در ایستگاه راه آهن محلی کار می‌کرد. آن‌ها در بخش سکونتگاه کارگران در محل کار پدر آمانسیو زندگی می‌کردند که وضعیت چندان خوبی نداشت. مادر آمانسیو در خانه‌های دیگران به عنوان خدمتکار کار می‌کرد. آمانسیو به دلیل اینکه آن‌ها نمی‌توانستند زندگی خود را تامین کنند، مجبور شد در ۱۴ سالگی مدرسه را ترک کرده و شروع به کار کردن کرد.

آمانسیو به عنوان پیک برای یک تولید کننده لباس جهت افراد پولدار مشغول به کار شد. آمانسیو کمی پس از آن توانست در یک تولیدی پیراهن دوزی محلی به نام گالا (Gala) شغلی به عنوان کمک فروشنده پیدا کند و پیک آن شرکت بود اما بعدها به دستیار بزاز و خیاط تبدیل شد و در همانجا، دوخت لباس با دست را یاد گرفت. این تولیدی دوخت و فروش پوشاک هنوز هم در همان بخش پایین شهر لاکرونا قرار دارد.

اورتگا در سال ۱۹۷۲ تولیدی پوشاک گوا را تاسیس کرد. او در آن تولیدی، حوله حمام های پشمی را می فروخت. این حوله ها با بهره وری از هزاران زن محلی که عضو تعاونی دوزندگی بودند تولید می شد.

آمانسیو در کارش بسیار سختکوش بود و اصول پایه و اولیه دنیای تجارت را در طول زمان و با تجربه خود فرا گرفت. او سپس در کنار همسرش اولین گام را برای رسیدن به دارایی فعلی اش برداشت و سرانجام نیز به موفقیت رسید. اما پول هرگز تمرکز او را از بین نبرد و همواره به تلاش و پشتکار خود ادامه داد. او به کار خود معتاد است و بسیار علاقه مند است که کارهایش را خودش انجام دهد و هیچ تعطیلاتی هم ندارد.

با کار کردن در پارچه فروشی و خیاطی آمانسیو به هزینه‌ های تولید پوشاک از مرحله طراحی به کارخانه و فروشگاه‌ ها پی برد. روزی که برای تفریح در حین دو چرخه سواری در اطراف شهر بود به نیازهای مشتریان برای کسب و کار فکر می کرد، در این میان که دهه ۱۹۵۰ بود در اسپانیا یک جامعه از زنان مجرد به نام گالیسیا تشکیل شد. این می توانست همانی باشد که آمانسیو برای کسب و کار به آن احتیاج داشت به همین دلیل از افراد این جامعه برای دوخت و دوز استفاده کرد. با تبلیغ فراوان مشغول به فروش اولین محصول خود که لباس زیر، لباس بچه و شب بود پرداخت. این بود که در سال ۱۹۶۳ توانست اولین شرکت خود را با نام CONFECCIONS COA جهت تولید لباس تاسیس کند.

شرکت تاسیس شده آمانسیو با نام CONFECCIONS COA از خانواده وی تشکیل شده بود. به صورتی که برادرش برای مسائل تجار ، خواهرش جوزف حسابدار ، روزالینا مرا همکار اورتگا مسئول مد و خود آمانسیو نیز مسئول مدهای جدید بود.

اورتگا در سال ۱۹۷۵ همراه با همسرش، رزالیا مرا، اولین فروشگاه Zara خود را افتتاح کرد. دلیل این نامگذاری این بود که اسم مورد علاقه و منتخب آمانسیو یعنی Zorba پیش از آن توسط کمپانی دیگری انتخاب شده بود. Zorba نام پسر با ریشه یونانی است که معنی آن این است: «هر روزت را زندگی کن».

اورتگا در سال ۱۹۸۵کمپانی بزرگ Inditex را تاسیس کرد که شرکت مادری برای برند Zara و سایر فروشگاه های زنجیره ای دیگر باشد. زارا (Zara) امروزه بخشی از گروه Inditex است که ۵۹/۲۹ درصد سهام آن متعلق به اورتگا است. این گروه بیش از ۶ هزار فروشگاه در سراسر جهان دارد که با برندهایی همچون Zara، Massimo Dutti، Oysho، Kiddy’s Zara Home Class، Tempe، Stradivarius، Pull and Bear و Bershka پر شده و بیش از ۹۲ هزار کارمند دارد.

اورتگا آمانسیو دو بار ازدواج کرده است و اطلاعات کاملی از این پیوند در دسترس نمی باشد. اما همسر اول وی همان همکارش روزالینا می باشد که حاصل این ازدواج دو فرزند به نام های ساندرا اورتگا مورا و مارکوس اورتگا می باشد . یکی از مهمترین نکات در مورد آمانسیو و خانواده اش ندیدن او با خانواده در بیرون خانه بود. او در سال ۱۹۸۶ از همسر اول خود جدا شد.

آمانسیو در سال ۲۰۰۱ با فلور پریس مارکوت که ۱۸ سال از خود کوچکتر ، و در یکی از شرکت های آمانسیو به عنوان هیئت مدیر مشغول به کار است ازدوراج می کند .حاصل این ازدواج دختری به نام مارتا بوده که به عنوان جانشین پدر در شرکت مشغول به کار می باشد .مارتا علاقه ای زیاد به پدر و شباهت های مختلف به او دارد . چون به اسب سواری علاقه بسیار دارد پدرش یک مرکز اسب سواری در اسپانیا برای وی خریده است ، هم اکنون آمانسیو در شهر لاکرونیا و در ساحل دریای آتلانتیک کنار همسر خود زندگی می کنند.

از زندگی آمانسیو اورتگا اطلاعات نسبتا کمی در دست است. حتی تا سال ۱۹۹۹ هیچ عکسی از وی منتشر نشده بود.

به طور کلی آمانسیو برای شیوه زندگی ساده ای که دارد شناخته شده است. او علیرغم اینکه صاحب یکی از بزرگترین برندهای مد جهان است اما از پوشیدن لباس های راحت و غیررسمی لذت می برد و خیلی هم به لباس پوشیدن توجهی ندارد. او از پوشیدن کروات امتناع می کند و عموما لباس یکنواختی متشکل از یک کت آبی، پیراهن سفید و شلوارهای خاکستری می پوشد که هیچ کدام از این لباس ها محصول Zara نیستند. به گفته خودش آخرین باری که از کراوات استفاده کرد برای مراسم عروسی اش بود.

همچنین گفته می شود که او در تولید و روند طراحی محصولات این کمپانی مسئولیت بخش بسیار فعال و پویایی را به عهده دارد. اولین حضور عمومی آمانسیو در سال ۲۰۰۰ برای اولین عرضه عمومی سهام شرکتش بود که او را به تیتر اول اخبار در روزنامه های مالی اسپانیا تبدیل کرد. با این حال به رغم ایمیل های فراوانی که از طرف نشریات بسیار معتبر به دفتر مرکزی سازمانش فرستاده می شد، او تاکنون تنها حاضر به مصاحبه با سه خبرنگار شده است. البته پنهان کاری های او منجر به انتشار کتاب هایی مانند «آمانسیو اورتگا از صفر تا «Zara» (From Zero to Zara) شد.

او در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که به صورت حتمی و قریب الوقوع از سمت خود در Inditex، کمپانی مادر شرکت Zara، کناره گیری خواهد کرد و از مدیرعامل و معاون شرکت Inditex، پابلو آیسلا (Pablo Isla)، درخواست خواهد کرد که به جای او در رأس این امپراتوری نسجی قرار بگیرد. با وجود اینکه در سال ۲۰۱۲ از سمتش در این شرکت کناره گیری کرد اما تقریبا هر روز حدود ۱۰ مایل مسافت را برای رسیدن به دفتر مرکزی آن در شهرک صنعتی آرتیکسو (Arteixo) طی می کند.

اورتگا به خاطر رسانه گریزی خود بسیار معروف است و هیچگاه با خبرنگاران مصاحبه نمی‌کند. او چندین سال است که برای مردم اسپانیا به یک راز تبدیل شده و حتی نزدیکان او نتوانسته اند با او یک گپ و گفت مفصل داشته باشند.

شرکت اسپانیایی Inditex که علاوه بر Zara، شرکت های بزرگی همچون Bershka، Pull & Bear و Massimo Dutti را در خود جای داده است، با حدود ۷ هزار و ۲۰۰ فروشگاه در سراسر جهان و فروش سالیانه بیش از ۱۸میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو تبدیل به بزرگترین خرده فروش مد جهان شده است.

کلید چنین موفقیتی الگوی کسب و کار منحصر به فرد و خاصی است که به «مد سریع» لقب گرفته است. این الگو توسط دو اصل کلیدی اداره می شود: به مشتریان هر چه می خواهند را در سریع ترین زمان ممکن بدهید. دستاوردهایی که اورتگا امروزه به دست آورده، به صورت تعجب آوری مدیون سختی هایی است که او در زمان رشدش و در زمان جنگ داخلی اسپانیا تجربه کرد.

برند Zara امروزه برای رویکرد «مد سریع» اش در دنیای تجارت شناخته شده است. این برند سالانه حدود ۱۲ هزار طراحی جدید را روانه بازار می کند که همین امر مهمترین عامل موفقیت آن در بازارهای جهانی است. اولین فروشگاه این برند در سال ۱۹۷۵ افتتاح شد و «سرعت» از همان ابتدا قلب تپنده فعالیت این شرکت بود که به آن کمک کرده تا امروز به قدرت بزرگی در خرده فروشی جهان تبدیل شود.

فروشگاه های Zara هفته ای دو بار اجناس داخل فروشگاه را تغییر می دهند و سفارشات نیز ظرف ۴۸ ساعت می رسند. اینکه چه لباس هایی وارد این فروشگاه ها می شوند و اینکه چه چیزهایی به سطل زباله می روند، همگی تحت کنترل مدیران فروشگاه هاست. این مدیران آموزش دیده اند که به دقت همه چیز را تحت نظر داشته باشند؛ از اینکه چه اجناسی به فروش می روند گرفته تا اینکه مشتریان در فروشگاه دنبال چه جنسی هستند و حتی چه لباسی تن شان است.