داستان موفقیت سام والتون، بنیانگذار  شرکت والمارت

سام والتون سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی بود که همه او را به عنوان موسس شرکت والمارت می‌شناختند. سام والتون کسی بود که از صفر شروع کرد و پله پله به یکی از ثروتمندترین اشخاص جهان تبدیل شد. او تا چندین سال ثروتمندترین آدم جهان بود. ثروت والتون به حدی زیاد بود که پس از مرگش در سال ۱۹۹۲ ارثش بین چهار فرزند و همسرش تقسیم شد و در دسامبر ۲۰۲۰ بنا بر اسناد مجله فوربز چهاردهمین، پانزدهمین و شانزدهمین اشخاص ثروتمند جهان دختر و دو پسر سام والتون هستند که به ترتیب  (آلیس والتون چهاردهم)، جیم والتون (پانزدهم) و راب والتون (شانزدهم) هستند.

سام والتون

                       سام والتون

جان والتون نیز یکی از پسران وی بود که بر اثر سانحه هوایی جانش را از دست داد که اگر زنده بود یکی از میلیاردهای بزرگ جهان محسوب می‌شد.

اوایل زندگی سام والتون

ساموئل مور والتون معروف به سام(یا سم) والتون در شهر کینگ فیشر ایالت اوکلاهاما به دنیا آمد. پدرش توماس گیبسون والتون کشاورزی ساده بود که با کمک نانسی لی مادر سام، مزرعه کوچکی را می‌گرداندند اما حقوق کشاورزی از بس کم بود که سام والتون مثل آمانسیو اورتگا مجبور شد در کودکی کار کند. توماس گیبسون والتون مزرعه را رها کرد و با خانواده راهی شهرهای دیگری شدند.

مدتی آلاخون والاخون از جایی به جای دیگر نقل مکان می‌کردند تا آن که در نهایت در میزوری ساکن شدند.
او از کودکی آدم با استعدادی بود. او توانست در دوره پیشاهنگی به مدال عقاب دست پیدا کند که جوان‌ترین شخصی بود که تا به حال به این مدال در سطح ایالت دست پیدا کرده بود. مدال عقاب مدالی است که فقط چهار درصد از پیشاهنگ‌ها توانسته‌اند آن را پس از بررسی‌های زیاد بگیرند.

پس از آن که خانواده والتون در میزوری کلمبیا ساکن شدند. سام والتون که دوران کودکی‌اش در بحران بزرگ اقتصادی آمریکا که معروف به رکود بزرگ است گذشته بود برای کمک به تأمین مخارج خانواده وارد کسب و کار شد. اولین کاری که کرد دوشیدن گاو خانواده و بسته بندی‌ کردن شیرها در بطری‌ها بود و رساندن به دست مشتریان بود.

سام والتون شغل‌های متعددی را تجربه می‌کند

پس از آن پیک روزنامه دیلی تریبون کلمبیا شد و روزنامه‌ها را در یک مسیر مشخص به دست مشتریان می‌رساند. در کنار کار پیک به شغل فروش اشتراک مجلات هم مشغول بود.سام والتون در دبیرستان دیوید اچ‌ هیکمن کلمبیا تحصیل کرد و در آن جا به پسر همه کاره معروف بود چون تجربیات متعددی در رشته‌های مختلف داشت.

والتون پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان دیوید اچ هیکمن به دانشگاه میزوری رفت. او در این مدت به همراه تحصیل شغل‌های مختلفی را امتحان کردو در دانشگاه آدم شناخته شده‌ای بود. والتون رئیس کلاس کتاب مقدس بورال بود، کلاسی که از دانشجویان دانشگاه میزوری و استیونز تشکیل شده بود. در نهایت سام والتون با مدرک لیسانس اقتصاد از دانشگاه فارغ التحصیل شد. او همیشه می‌گفت که از کودکی یاد گرفت که باید در تأمین مخارج خانه کمک کند. زمانی که سام والتون برای خدمت به ارتش رفته بود ایده کار خرده فروشی در ذهنش جرقه خورد. والتون هنگامی که از دانشگاه بیرون آمد به عنوان یک کارآموز مدیریت در فروشگاه جی سی پنی کار کرد و ماهیانه هفتاد و پنج دلار حقوق می‌گرفت. او حدود هجده ماه در شرکت جی سی پنی باقی ماند و در سال ۱۹۴۲ از آن جا خارج شد تا برای جنگ جهانی دوم به عنوان سرباز خدمت کند. سام والتون با لیاقت و علاقه‌ای که از خود نشان داد در بخش اطلاعات ارتش آمریکا جذب شد و پس از آن مسئولیت نظارت کارخانه‌های ساخت هواپیما و اردوگاه اسرا را بر عهده داشت. آخرین مقامی که والتون به آن رسید درجه کاپیتانی بود.

ورود به کار حرفه‌ای

سال ۱۹۴۵ سام والتون از سربازی برگشت. با پس‌اندازی که از دوران خدمت ارتشش جمع کرده بود و ۵ هزار دلار می‌شد به همراه ۲۰ هزار دلاری که از پدر زنش قرض کرد توانست اولین فروشگاهش را به نام بن فرانکلین در شهر نیوپورت بازگشایی کند. دلیل عمده موفقیت سم والتون در کار فروش استفاده از تخفیف بود. دقیقا همین کاری که در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخل ایران انجام می‌دهند. محصولات فروشگاه بن فرانکلین همیشه تخفیف داشتند و قیمت‌شان نسبت به فروشگاه‌های دیگر بهتر بود.
مزیت دیگر فروشگاه والتون وجود انواع و اقسام محصولات در قفسه‌های فروشگاه بود. همیشه برای موفق شدن در یک عرصه، باید کسب و کار شخص وجه تمایزی از دیگر رقبایش داشته باشد که مشتریان به فروشگاه او بروند و نه فروشگاه رقبای شخص، و این وجه تمایز در فروشگاه نوپای او تخفیف همیشگی و تنوع بالای محصولات بود. یکی از تجربیات مهمی که سام والتون در راه فروش کسب کرد این بود که مکان فروشگاه را باید دائمی داشته باشد.

فروشگاه بن فرانکلین والتون برای قرارداد بعدی دوام نیاورد و صاحب مغازه آن را دوباره اجاره نداد و وسایل داخل آن را به قیمت ۵۰ هزار دلار خرید. برای همین والتون به بنتون‌ویل آرکانزاس رفت و شرط گذاشت برای مغازه جدید که باید ۹۹ سال اجاره داده شود. صاحب مغازه ۶ بار پیشنهاد سام والتون را رد کرد تا آن که پدر زنش یواشکی و بدون اطلاع سام آن جا را گرفت.

تاسیس شرکت والمارت

با پیشرفت بسیار و خرید فروشگاه‌های متعدد در سال ۱۹۶۲ سام والتون اولین شعبه والمارت را در راجرز ایالت آرکانزاس تاسیس کرد. شرکت والمارت برای رونق تولید محصولات آمریکایی آمده بود و هدفش فروش محصولات آمریکایی و عرضه آن‌ها با حداکثر قیمت پایین بود تا بتواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند.
والتون فروشگاه‌های خود را بر خلاف چیزی که رایج بود در شهرهای کوچک راه‌اندازی می‌کرد که این کارش دو فایده اساسی داشت: اول آن که رقابت در شهرهای کوچک‌ محدوتر بود و به راحتی می‌شد اولین فروشگاه مطرح شهر شد و دوم این بود که اگر او رقبای خودش را در شهرهای کوچک کنار می‌زد دیگر اشخاص و رقبا تلاشی برای استقرار فروشگاه‌های خود در شهر نمی‌کردند. طی سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۵ در مدت ۸ سال تعداد فروشگاه‌های سام والتون از ۱۹۰ شعبه به ۸۰۰ شعبه رسید.

زندگی شخصی

سام والتون در سال ۱۹۴۳ با تنها همسر خود هلن رابسون ازدواج کرد. هلن رابسون در سال ۲۰۰۷ درگذشت. خانواده وی ۴ بچه داشتند، یک دختر به نام آلیس متولد ۱۹۴۹ که ته تغاری بود و سه پسر که جان، راب و جیم نام داشتند. سام و هلن به عنوان افرادی نیکوکار شناخته می‌شدند که در کلیسای پروتستان بنتون‌ویل خدمت می‌کردند.
سام والتون در ۵ آوریل سال ۱۹۹۲ چشمان خودش را بست و دردهایش یک بار برای همیشه فروکش کردند. او مبتلا به سرطان خون بود و بر اثر همین بیماری جان باخت. در زمان مرگ والتون ۱۹۶۰ شعبه والمارت فعالیت داشتند و ۳۸۰ هزار نفر کارمند زیر مجموعه آن بودند. شرکت‌های والمارت در آن سال درآمد ۵۰ میلیارد دلاری داشتند. سام والتون در قبرستانی در شهر بنتون‌ویل آرام گرفت و شرکت بزرگ والمارت به فرزندان سام رسید. راب والتون جانشین پدر و رئیس شرکت شد و جان والتون در سال ۲۰۰۵ بر اثر سانحه هوایی درگذشت.

فرزندان دیگر

جیم والتون فرزند دیگر وی رئیس بانک آروست یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکاست و به غیر از راب دیگر فرزندان نقش مستقیمی در شرکت ندارند. مگر آن که چون سهام‌دار حدود نصف شرکت والمارت هستند از طریق رای دادن در آینده و مدیریت شرکت تاثیرگذار باشند. بر اساس مجله فوربز در دسامبر سال ۲۰۲۰ فرزندان سام والتون رتبه‌های چهاردهم تا شانزدهم ثروتمندترین اشخاص جهان را دارند.