داستان موفقیت مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک

مارک زاکبرگ زمانی که در خوابگاه دانشگاه هاروارد بود شبکه اجتماعی فیسبوک را با کمک چند دانشجوی دیگر طراحی کرد. زاکربرگ پس از گذشت دو سال از یکی از بهترین‌ دانشگاه‌های دنیا ترک تحصیل کرد و متمرکز روی سایت فیسبوک شد. زمانی رسید که تعداد کاربران سایت از مرز دو میلیارد نفر گذشت و چندین برابر زاکربرگ را ثروتمند‌تر کرد. نحوه تاسیس فیسبوک در فیلم شبکه اجتماعی ۲۰۱۰، ساخته دیوید فینچر نشان داده شده است.

مارک زاکربرگ

                         مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ در کودکی

زاکربرگ در ۱۴ مه سال ۱۹۸۴ در شهر وایت پلینز واقع در ایالت نیویورک به دنیا آمد. وی در دهکده‌ای نزدیک دابس فری بزرگ شد. پدر زاکبرگ، ادوارد زاکربرگ دندان پزشک بود و مادرش کارن قبل از به دنیا آمدن۴ فرزند خود که مارک، رندی، دونا و آریل نام داشتند به حرفه روانپزشکی مشغول بود. زاکربرگ از کودکی علاقه بسیاری به کامپیوتر داشت. زمانی که فقط ۱۲ سال داشت از کامپیوترهای اولی التایر استفاده کرد و برنامه پیام‌رسانی به نام «Zucknet» طراحی کرد.

پدرش از این نرم افزار در مطب دندان پزشکی خود استفاده می‌کرد. کارکرد پیام‌رسان به این نحو بود که نیازی نبود دیگر منشی مطب داد بزند و اسم بیمار بعدی را به او اطلاع دهد. همچنین خانواده زاکربرگ از زاک نت در داخل خانه خود استفاده می‌کردند.

استعداد او به حدی بود که برای سرگرمی هم چند بازی رایانه‌ای طراحی کرد. خود زاکربرگ می‌گوید که «من دوستان هنرمندی داشتم که می‌آمدند و چیزهایی می‌کشیدند، بعد من می‌توانستم از نقاشی‌هایشان بازی بسازم»

تحصیلات مارک زاکربرگ

پدر و مادر زاکربرگ استعداد و علاقه فرزندشان را تشخیص داده بودند و تا توانستند از او حمایت کردند. در همین جهت بود که دیوید نیومن، معلم خصوصی کامپیوتر را برای او استخدام کردند تا هفته‌ای یک بار به او تدریس کند. زاکربرگ در آکادمی فیلیپس اکستر که یک مدرسه سطح مقدماتی خاص در نیوهمشایر بود تحصیل کرد.

زاکربرگ در شمشیر بازی توانمندی زیادی از خودش نشان داد و کاپیتان تیم شمشیربازی مدرسه شد. وی همچنین با کسب دیپلم کلاسیک در ادبیات سرآمد بود. زاکربرگ در زمانی که هنوز مشغول تحصیل در دبیرستان بود، نسخه اولیه نرم‌افزار موسیقی پاندورا (Pandora) را طراحی کرد که در آن زمان نامش را سیناپس (Synapse) گذاشته بود. جالب است بدانید چند شرکت بزرگ از جمله مایکروسافت و AOl برای خرید این نرم‌افزار و استخدام کردن زاکربرگ نوجوان پیشنهاداتی ارائه دادند که او تمامی آن‌ها را رد کرد.

مارک زاکربرگ در دوران دانشگاه

زاکربرگ پس از فارغ التحصیلی از اکستر در سال ۲۰۰۲ در دانشگاه هاروارد ثبت نام کرد. پس از سال دوم تحصیل، زاکربرگ تحصیلات خود را رها کرد تا تمام وقت خود را وقف شرکت جدید خود که فیس بوک بود کند.

زاکربرگ در دومین سال تحصیلش به عنوان توسعه دهنده نرم‌افزار معروف شده بود. در آن زمان نرم‌افزاری به نام کورس مچ (CourseMatch) طراحی کرد که کمک می‌کرد تا دانشجویان بتوانند کلاس‌های خود را بر اساس انتخاب سایر کاربران انتخاب کنند. وی همچنین فیس مش (Facemash) را ساخت که به دانشجویان اجازه می‌داد بین دو تصویر از دانشجویان، کسی که جذاب‌تر است را انتخاب کنند که این برنامه به شدت بین دانشجویان محبوب شد ولی چند وقت بعد از طرف مدیر دانشگاه به علت نامناسب بودن تعطیل شد. کارهای قبلی زاکربرگ حسابی سر و صدا کرده بودند به همین دلیل یاعث شد سه دانشجوی دیگر با نام‌های دیوید نارندا و دو برادر دوقلو که کامرون و تایلر وینکلووس بودند سراغ زاکربرگ بیایند و به او پیشنهاد همکاری بدهند.

سپس آن‌ها ایده یک شبکه اجتماعی که با هدف دوست‌یابی بین دانشجویان هاروارد بود را اجرا کردند. مارک زاکربرگ به آن‌ها کمک کرد اما مدتی نگذشته بود که برای طراحی شبکه اجتماعی فیسبوک از آن‌ها جدا شد.

تاسیس شبکه اجتماعی فیس بوک

زاکربرگ و سه دوست دیگرش داستین مسکوویتز، کریس هیوز و ادواردو ساورین در سال ۲۰۰۴ در. زمانی که هنوز در خوابگاه ‌هاروارد بودند شبکه اجتماعی فیسبوک را طراحی کردند. سایتی که به کاربرها امکان ایجاد پروفایل خاص خودشان و اشتراک گذاری‌ عکس‌هایشان را می‌داد. در همان سال بود که زاکربرگ از دانشگاه هاروارد خارج شد و شرکتش را به پاتو آلتوی ایالت کالیفرنیا منتقل کرد. تا انتهای سال ۲۰۰۴ فیسبوک حدود یک میلیون کاربر داشت.

در سال ۲۰۰۵ شرکت زاکربرگ از آکل پارتنرز (Accel Partners) برای توسعه خود کمک گرفت و این شرکت ۱۲.۷ میلیون دلار در فیسبوک سرمایه‌گذاری کرد. در آن زمان فقط دانشجویان لیگ پیچک اجازه ثبت نام در فیسبوک داشتند. لیگ پیچک انجمن هشت دانشگاه قدیمی آمریکا از جمله هاروارد و پرینستون بود.

چند وقت بعد اجازه دسترسی به سایر دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها داده شد و در دسامبر سال ۲۰۰۵ تعداد کاربران فیسبوک به ۵.۵ میلیون نفر رسید. زاکربرگ شرکتش را نفروخت و پیشنهادات شرکت‌هایی مثل یاهو را رد کرد و در مقابل سایتش را توسعه داد، امکانات بیشتری به آن افزود و راه‌ را برای همکاری با توسعه ‌دهندگان دیگر گشود.

فیسبوک و رکورد بورس آمریکا

در سال ۲۰۱۲ فیسبوک IPO را که در ایران به آن عرضه عمومی اولیه می‌گویند را وارد بازار بورس کرد که با جمع آوری ۱۶ میلیارد دلار رکورد بزرگ‌ترین عرضه اولیه اینترنت در تاریخ بورس آمریکا بود. قیمت سهام فیسبوک پس از عرضه اولیه تا حدودی کاهش یافت.

رسوایی آنالیتیکا و انتشار اخبار جعلی زاکربرگ

در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، زاکربرگ متهم به انتشار اخبار جعلی در سایت خود شد. چند ماه بعد مشخص شد که کمبریج آنالیتیکا که یک شرکت‌ داده‌ای بود با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ ارتباط دارد و معلوم شد که تقریبا از اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک سوء استفاده شده است. پس از علنی شدن این خبر سهام فیسبوک ۱۵ درصد افت کرد.

ثروت مارک زاکربرگ

در سال ۲۰۱۹ سایت فوربز زاکربرگ را در هشتمین رتبه لیست میلیاردها قرار داد اما در حال حاضر و در نوامبر سال ۲۰۲۰ مارک زاکربرگ چهارمین شخص ثروتمند در جهان است که ثروت او حدود ۱۰۱ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود. او در رتبه بعدی از بیل گیتس و بالاتر از ایلان ماسک قرار دارد.

زندگی خصوصی

زاکربرگ در سال ۲۰۱۲ با پرسیلا چان دانشجوی دورگه چینی آمریکایی ازدواج کرد. او پرسیلا را که مشغول رشته پزشکی بود در دانشگاه هاروارد ملاقات کرد. سپس آن‌ها در خانه پالو آلتوی ایالت کالیفرنیا با حضور صد نفر ازدواج کردند. زاکربرگ دو دختر دارد، دختر بزرگ‌ترش مکس در سال ۲۰۱۵ و دختر کوچک‌ترش آگوست در سال ۲۰۱۷ به دنیا آمدند.