داستان موفقیت ژونگ شان‌شان، بنیانگذار نوگ‌فو اسپرینگ

ژونگ شان‌شان در سال ۱۹۹۶ کمپانی آب معدنی نوگ‌فو اسپرینگ را تاسیس کرد. ژونگ شان‌شان نیز مانند  سام والتون که از کشاورزی شروع کرد، در ابتدا یک کارگر ساده ساختمانی بود که بعدها در کارهای خبرنگاری ورود پیدا کرد و در نهایت شرکت نوگ‌فو اسپرینگ را تاسیس کرد. شرکت آب معدنی با ورود به بازار بورس چین و فروش سهام اولیه خود باعث شد که ژونگ شان‌شان به رتبه دومین شخص ثروتمند در چین صعود کند.

ژونگ شان شان

                        ژونگ ‌شان‌شان

اوایل زندگی

ژونگ در سال ۱۹۴۵ در یک خانواده متمول در شهر هانگژو واقع در شرق چین چشم به جهان گشود.
ژونگ شان‌شان دوران کودکی سختی را گذراند و در آشوب‌های انقلاب کمونیستی چین بزرگ شد. خانواده او تحت تعقیب مقامات چینی بودند و به همین علت شان‌شان مجبور شد تنها زمانی که ۱۲ سال داشت و در کلاس ششم بود مدرسه را ترک کند. شان‌شان قبل از رسیدن به این نقطه درخشان فعلی شغل‌های مختلفی را امتحان کرد و به کسب تجربه پرداخت. مدتی به عنوان کارگر ساختمانی زحمت کشید و پس از آن وارد کارهای ژورنالیستی شد. او به عنوان کارگر تراشکاری و‌ نجاری نیز کار کرد.

ژونگ شان‌شان در ۲۳ سالگی به دانشگاه رادیو‌ و تلویزیون ژجیانگ رفت‌. اما پس از مدتی بعد از آن که فهمید موقعیت‌های شغلی بسیاری در چین وجود دارند. کارش را رها کرد و به جزیره هانان در جنوب چین رفت و چند پروژه تجاری را کلید زد. پروژه‌هایی که در زمینه روزنامه نگاری، کاشت قارچ و توزیع بطری آب معدنی بودند که متاسفانه همگی شکست خوردند.

تاسیس شرکت نونگ فو اسپرینگ

شرکت آب معدنی نونگ فو اسپرینگ در ۲۶ سپتامبر سال ۱۹۹۶ توسط ژونگ شان‌شان بنیان نهاده شد و یک سال بعد اولین بطری آب معدنی خود که از آب دریاچه ژجیانگ بود را تولید کرد. این شرکت در سال ۲۰۰۱ به شرکت سهامی خاص تبدیل شد. شرکت سهامی خاص یعنی شرکتی که در بازار بورس قابل معامله نیست اما سهام آن از طریق مردم و به صورت غیر رسمی خرید و فروش می‌شود. رفته رفته شرکت نوپای ژونگ شان‌شان به بزرگ‌ترین شرکت آب معدنی چین تبدیل شد و در حال حاضر یکی از سه برند برتر در زمینه چای و آب میوه محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۲ شرکت آب معدنی نونگ فو اسپرینگ محبوب‌ترین بطری آب معدنی چین شناخته شد. شعار درج شده روی بطری‌های شرکت دو کلمه بود :«کمی شیرین» تبلیغات این شرکت سهم به سزایی در موفقیت آن داشت. تبلیغاتی که در آن اشاره شده بود که آب شرکت نونگ فو اسپرینگ حاوی مواد معدنی قابل توجهی در نسبت با آب‌های تصفیه شده و دیگر رقبای تولید کننده آب معدنی است.

مسیر پیشرفت شرکت بدون دست انداز و سختی نبود و در سال ۲۰۱۳ روزنامه پکن تایمز به شرکت نونگ فو اسپرینگ اتهاماتی وارد کرد. این اتهامات در زمینه رعایت نکردن استانداردهای آب معدنی بود که در نتیجه، شرکت نونگ فو اسپرینگ علیه روزنامه پکن تایمز شکایت کرد و ۶۰ میلیون یوآن که معادل ۹.۸۵ میلیون دلار است از روزنامه پکن تایمز مطالبه کرد. شرکت نونگ فو اسپرینگ در زمینه ورزش فعال است و یکی از کارهایی که در این زمینه کرده بستن قراردادی دو ساله با فدراسیون بین المللی شنا است.

توسعه شرکت نونگ فو اسپرینگ

این شرکت به غیر از آب معدنی محصولات متنوع دیگری تولید کرده. محصولاتی مثل قهوه و چای و تولیداتی در زمینه ماست و برنج. شرکت آب معدنی ژونگ شان‌شان تا دو سال بعد از ساخت اولین بطری آب معدنی مواد معدنی را از ترکیبات خود حذف می‌کرد اما از سال ۱۹۹۹ تصمیم گرفت اولین آب واقعا طبیعی را عرضه کند. الآن محتوای محصولات شرکت از ده نوع منبع آب طبیعی در سر تا سر چین تأمین می‌شود. شرکت تصمیماتی در زمینه گرفتن منابع دیگر در نظر دارد. ژونگ شان‌شان می‌خواهد اولین منبع آب خود را از خارج از کشور از چشمه‌ای در نیوزیلند را بگیرد و در حال بستن قرارداد و تهیه مقدمات آن است.
در سال ۲۰۰۳ شرکت نونگ فو اسپرینگ برای اولین بار محصول دیگری را وارد چرخه تولید خود کرد. محصولی به نام نونگ فو اورچرد Nongfu Orchard که نوشیدنی‌های میوه‌ای بود که داخل بطری‌ها از دانه‌های میوه‌ای پر بود‌. شرکت ژونگ شان‌شان در سال ۲۰۰۸ نوشیدنی‌هایی به عنوان ویتامین‌های محلول در آب عرضه کرد و در سال ۲۰۱۱ خط تولید نوشیدنی چای بدون قند را کلید زد. رمز موفقیت آقای ژونگ شان‌شان نوآوری در عرضه محصولات بود که پس از تثبیت محصول قبلی هر چند سال یک بار محصول جدیدی را ارائه می‌کرد.

آخرین محصولاتی که توسط شرکت ارائه شده، در سال ۲۰۱۹ شامل تولیداتی در زمینه قهوه است. در سال ۲۰۱۲ سری نوشیدنی‌های شیر چایی را تولید کرد و در سال ۲۰۱۴ آب‌پرتقال‌های موسوم به پرتقال‌های ۱۷.۵ درجه سانتیگراد را به بازار چین ارائه کرد. آب معدنی مخصوص نوزدان و کودکان، آب معدنی با کلاه ورزشی، آب پرتقال صد در صد، چای با طعم میوه، نوشابه‌‌های میوه‌‌ای، آب سیب موز، آب مخلوط با انبه و تولیدات قهوه از دیگر محصولات خلاقانه و نوآورانه شرکت نونگ فو اسپرینگ بودند.

مشتری مداری و توجه به ذائقه خریداران خصیصه مهم شرکت ژونگ شان‌شان بود. در همین راستا در سال ۲۰۱۸ بنابر تقاضای مشتریان آب معدنی‌هایی در قالب بشکه ۱۲ لیتری عرضه شد.

ثروت ژونگ شان‌شان

در سال ۲۰۲۰ ژونگ شان شان با وارد کردن شرکت نونگ فو اسپرینگ به بازار بورس و عرضه عمومی اولیه سهام یک شبه تبدیل به دومین میلیاردر چین شد چرا که اکثریت سهام شرکت را در اختیار داشت.
ژونگ شان‌شان کمک بسیاری در زمینه مبارزه با ویروس کرونا در چین انجام داده است و به عنوان رئیس کل شرکت وانتای Wantai که شرکت بزرگ تولید دارویی است فعالیت می‌کند. این شرکت نیز با ورود به بازار بورس چین شان‌شان را به ثروت هنگفتی رساند و باعث شد او با پشت سر گذاشتن جک ما، موسس شرکت علی بابا به به رتبه اولین میلیاردر چین برسد. ثروت ژونگ شان شان در سال آخرین ماه از سال ۲۰۲۰ حدود ۶۲.۴ میلیارد تخمین زده می‌شود. او در رتبه هفدهمین شخص ثروتمند جهان پس از راب والتون مدیر شرکت والمارت که وارث سام والتون است قرار دارد.