نصف مشاغل موجود با توسعه تکنولوژی از بین میرود/ ۱.۸ میلیون نفر سال گذشته آموزش مهارت دیدند
رئیس سازمان فنی و حرفه ای با بیان اینکه در آینده ۴۵ درصد مشاغل فعلی تحت تأثیر تکنولوژی بازارشان را از دست خواهند داد گفت:جهان امروز جهان مهارت است و سواد و مدرک صِرف نمیتواند موقعیت و فرصت ایجاد کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی اوسط هاشمی، معاون وزیرکار با حضور در نشست خبری که به مناسبت هفته مهارت برگزار شد با بیان اینکه ۴۵درصد بازار را مشاغل کوچک تشکیل می دهد گفت: در شرایط فعلی کرونا نشان داد که اگر توانمندیهایمان به روز نباشد و مهارت را ارتقا ندهیم, نمی توانیم سخنی از اشتغال موثر وپایدار بزنیم. چرا که در نظام بودجه ای کشور و تدوین و قانونگذاری رابطه مهارت بااشتغال را باید به درستی تبیین کنیم.
وی با بیان اینکه جهان امروز جهان مهارت است و سواد و مدرک صِرف نمیتواند موقعیت و فرصت ایجاد کند ادامه داد: یک کارفرما و کارآفرین در جستجوی نیروی مؤثر و ماهر است و به توانمندی فرد فکر میکند. داشتن مدرک نمیتواند الزامی برای یافتن شغل باشد، بلکه مهارت ضامن ماندگاری است.
هاشمی ادامه داد: باید با تغییر نظام آموزشی در کنار سواد، مهارت را نیز آموزش دهیم. اگر امروز آموزش را کلید توسعه یک کشور بدانیم، آموزش فنی و حرفهای شاه کلید است. نگاه جامعه چه حکومت و چه ملت باید به اهمیت مهارت که قداست و منزلت شغل را معنی می بخشد، سوق داده شود.
معاون وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۴۵ درصد مشاغل فعلی تحت تأثیر تکنولوژی بازارشان را از دست خواهند داد افزود: سرعت تحولات و تغییرات در حوزه تکنولوژی به گونهای جدی است که در آینده با ریزش نیروی کار مواجه خواهیم بود، بنابراین برای جلوگیری از ریزش نیروی کار باید آموزش ضمن خدمت و کسب مهارت آموزی را توسعه دهیم. بین ۴۰ تا ۴۵ درصد مشاغل فعلی تحت تأثیر تکنولوژی و صنعت روز ضعیف خواهند شد و بازار آنها کوچکتر میشود. از این رو برای ماندگاری در بازار کار باید مهارت آموزی دنباله دار، در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: اگر برای همه مشاغل مهارت آموزی را الزامی کنیم، هم حق مشتری به خوبی رعایت میشود و هم کیفیت تولیدات بالا میرود و از سوی دیگر نیز خسارتها کاهش مییابد و در این صورت تنها کسانی میتوانند پروانه کسب یا پروانه احداث بگیرند که تیم مهارتی آنها گواهینامه مهارت داشته باشد، بنابراین باید در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه الزامی جهت فراگیری مهارت در نظر بگیریم.
هاشمی تأکید کرد: در برنامه هفتم توسعه جهش تولید باید با جهش مهارت پیوند بخورد. پیوند این دو میتواند ضامن تولید باکیفیت، شغل پایدار و بنگاههای مؤثر باشد. باید شاخصهایی را برای ارزیابی سهم مهارت در مراکز مختلف در نظر بگیریم.
* آموزش یک میلیون و ۸۰۰هزار نفر در سال ۹۸
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه سال گذشته ۹۰۰ هزار نفر در بخش دولتی و ۹۰۰ هزار نفر نیز در آموزشگاههای آزاد در حوزههای خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی آموزش دیده اند ادامه داد: سهم کشاورزی و افراد مولد در نگاه برنامه ما ضعیف بوده است, اما امسال اولویت اول سازمان آموزش فنی و حرفهای توجه به کشاورزان و عشایر است تا شاید بتوانیم با روی آوری مهارت در روستاها زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کنیم. اگر ارزش کار در کشاورزی و تولید را نمایان کنیم، هیچ دلیلی وجود ندارد که فارغ التحصیل رشته کشاورزی به دنبال میز دولتی باشد.
وی در ادامه با اشاره به واگذاری بخشی از اختیارات سازمان فنی و حرفهای به آموزشهای آزاد اظهارداشت: سال ۱۴۰۰متفاوت از ۵۰ سال گذشته خواهد بود. در ۵۰ سال گذشته سازمان فنی و حرفهای به عنوان بخش دولتی در رقابت با آموزشگاههای آزاد بود اما در نظر داریم تا پایان سال ۹۹ سه سطح اول مهارت را به آموزشگاههای آزاد دهیم و خودمان به برپایی آموزشهای تخصصی روی آوریم تا از این طریق حلقه گمشده بین کارگران و متخصصان را بازسازی کنیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره فعالیت آموزشگاه های آزاد گفت: تاکنون آموزشگاههای آزاد فقط روی مباحث خدمات تمرکز داشتند و امکان ارائه آموزش در حوزه صنعت را نداشتند اما در نظر داریم با ارائه امکانات بخش دولتی به این آموزشگاهها، زمینه را برای آموزش حوزه صنعت نیز در آموزشگاههای آزاد فراهم کنیم.
* اعطای مجوز جدید برای تأسیس آموزشگاههای آزاد
هاشمی با تأکید بر اینکه ۱۱ هزار و۷۰۰ آموزشگاه آزاد داریم بیان کرد: همه این آموزشگاهها فعال نیستند زیرا تا الان ما در رقابت با این مراکز بودیم، اما الان به دنبال بازسازی نقش این آموزشگاهها هستیم تا بتوانیم هم آموزشگاههای کنونی را احیا کنیم و هم با اعطای مجوز جدید، تعدادشان را افزایش دهیم