۱۰ روش برای ارزیابی ایده کسب و کار

اگر قصد دارید که وارد بازار جدیدی بشوید، کسب و کار جدیدی راه‌اندازی یا محصول جدیدی را وارد بازار کنید باید بازار را ارزیابی کنید. ارزیابی بازار روش‌های مختلفی دارد و می‌تواند به فرایندی بسیار پیچیده تبدیل شود. در این متن، ۱۰ گام اولیه برای بررسی ارزیابی ایده و ارزشمند بودن سرمایه‌گذاری روی آن را معرفی می‌کنیم.

۱) ضرورت

بررسی کنید که آیا خرید محصول یا سرویس برای مشتریان ضرورت دارد یا نه؟ خرید وان حمام اصولا ضرورت زیادی برای مشتریان ندارد ولی تعمیرات لوله‌کشی حمام در اولویت است.

۲) اندازه بازار

در بازار مد نظرتان چند نفر خرید و فروش می‌کنند؟ اندازه بازار هدف شما اهمیت زیادی دارد. سبدهای بافتنی بازار بسیار کوچکی دارند ولی داروی ضدسطران اندازه بازارش بسیار بزرگ است.

۳) پتانسیل قیمت‌گذاری

کشش و پتانسیل بازارتان برای قیمت‌گذاری را بررسی کنید. در بازارهای به شدت رقابتی کاربر هزینه بالایی برای کالا پرداخت نمی‌کند. برای مثال در بازار گوشی‌های هوشمند میان‌رده شما نمی‌توانید قیمت‌های خارج از عرف بازار ارائه کنید اما در بازار گوشی‌های پرچم‌دار هرچه قیمت بالاتری داشته باشید کاربر حس لوکس بودن خواهد داشت.

۴) هزینه جذب مشتری

بررسی کنید که هزینه جذب یک مشتری جدید در بازار مد نظرتان چقدر است؟ یک رستوران با یک پیج اینستاگرامی و چند تبلیغ محیطی می‌تواند مشتریان قابل قبولی جذب کند ولی یک شرکت پیمان‌کاری برای پیدا کردن پروژه جدید ساختمانی باید چندین میلیون هزینه مستقیم و غیرمستقیم پرداخت کند.

۵) هزینه تحویل سرویس یا محصول به مشتری

هزینه تحویل  سرویس یا محصول به مشتری آیتم دیگری است که باید زمان ارزیابی بازار به آن دقت داشته باشیم. ارسال فایل از طریق اینترنت تقریبا رایگان است ولی تولید یک محصول جدید و خلاقانه و تحویل آن به مشتری هزینه‌های بسیار زیادی دارد.

۶) خاص بودن

بعضی بازارها به قدری رقابت دارند و اشباع شده‌اند که به سختی می‌توان در آنها خاص بود. اگر شما بخواهید یک سلمانی خاص افتتاح کنید کار سختی دارید چون رقبایتان بیشمار‌اند ولی شرکت‌های بسیار محدودی هستند که سرویس تحلیل داده بر اساس یادگیری ماشین ارائه می‌دهند.

۷) سرعت رسیدن به بازار

چقدر طول می‌کشد که محصولتان به بازار برسد؟ راه‌اندازی یک فلافل فروشی در کمتر از ۱ ماه امکان‌پذیر است ولی اگر بخواهید یک بانک تاسیس کنید احتمالا باید سال‌ها درگیر باشید.

۸) سرمایه مورد نیاز

برای اینکه محصولتان به بازار برسد و اولین فروش را ثبت کنید چقد سرمایه مورد نیاز است؟ ارائه خدمات نظافت منزل تقریبا هزینه‌ای ندارد ولی اگر بخواهید یک برند جدید خودروسازی راه‌اندازی کنید نیاز به میلیاردها دلار سرمایه دارید.

۹) پتانسیل فروش محصول ثانویه

محصول یا سرویس شما آیا مشتری را نیازمند خرید محصول دیگری می‌کند؟ مثلا وقتی یک ریش‌تراش می‌خرید نیاز به خرید افترشیو و کف ریش هم خواهید داشت.

۱۰) پتانسیل فروش‌های بعدی

وفتی اولین فروش‌تان را انجام دادید برای فروش‌ محصولات بعدی چقدر نیاز به هزینه و تلاش دارید؟ یک مشاور مدیریت باید دائما سرویس‌های جدید به مشتری ارائه بدهد در حالیکه وقتی یک کتاب نوشته شد تنها کاری که برای فروش‌های بعدی باید انجام بدهید تجدید چاپ است.

شما می‌توانید المان‌های ذکر شده را بر اساس یک بازه ۱ تا ۱۰ نمره‌دهی کنید. اگر نمره کل برای یک ایده زیر ۵۰ بود بهتر است که سراغ ایده جدیدی بروید، اگر نمره بالاتر از ۷۵ گرفتید ایده بسیار خوبی انتخاب کرده‌اید. نمرات بین ۵۰ تا ۷۵ هم نشانگر بازدهی مناسب ایده است اما نباید انتظار موفقیت‌های کلان از بازار را داشته باشید.

به یاد داشته باشید که این المان‌ها تنها یک راه برای ارزیابی ایده هستند. شما باید از روش‌های مختلف استفاده کرده و در نهایت تصمیم‌تان را بگیرید.

منبع: personalmba.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *