داستان موفقیت ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا موتورز و اسپیس ایکس

ایلان ماسک (Elon musk) کارآفرین آمریکایی است که X.com را در سال ۱۹۹۹ تاسیس کرد که بعد از گذشت مدتی تبدیل به پی پال (Paypal) شد. ایلان ماسک صاحب شرکت‌های متعددی است. او شرکت اسپیس ایکس(SpaceX) را در سال ۲۰۰۲ و تسلا موتورز (Tesla Motors) را در سال ۲۰۰۳ تاسیس کرد. در سال ۲۰۱۲ وقتی که شرکت فضایی اسپیس ایکس، راکتی را که اولین وسیله نقلیه تجاری بود را به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب کرد این اتفاق برای ایلان ماسک خبرساز شد. وی در سال ۲۰۱۶ شرکت سولار سیتی (SolarCity) را که شرکت خدمات دهنده و مدیریت انرژی بود را خرید.

ایلان ماسک

                          ایلان ماسک

ایلان ماسک در روزهای اول برنده شدن دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا به عنوان مشاور دولت نقش ایفا کرد و این واقعه پله‌ای بود برای آن که صنعت خود را تثبیت کند.
ایلان ماسک طبق سایت فوربز در نوامبر سال ۲۰۱۸ پنجمین ثروتمند دنیا پس از جف بزوس، بیل گیتس، برنارد آرنو و مارک زاکربرگ است که ثروتش حدود ۹۷ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود.

ایلان ماسک در دوران کودکی

ماسک در بیست و هشتمین روز از ژوئن ۱۹۷۱ در شهر پرتوریا واقع در آفریقای جنوبی چشم به جهان گشود. ماسک از کودکی شخصیتی کنجکاو داشت و غرق در رویاهای خویش به دنبال کشف و اختراع بود‌ تا جایی که پدر و مادرش نگران شدند و او را برای تست شنوایی سنجی بردند. متاسفانه وقتی که ایلان ماسک تنها ده سال داشت والدینش از یکدیگر طلاق گرفتند. در همان سال‌های سخت طلاق، ماسک علاقه بسیاری به کامپیوتر پیدا کرد، به نحوی که خیلی زود کدنویسی را آموخت. تا جایی که توانست در ۱۲ سالگی اولین نرم افزار خودش که یک بازی رایانه‌ای به نام بلستر (Blaster) بود را بسازد و بفروشد.
ایلان ماسک شخصیتی درون‌گرا داشت و بیشتر وقت خودش را در کتابخانه می‌گذراند.
وی تا سن ۱۵ سالگی از طرف دیگران آزار و اذیت می‌شد و این اتفاقات سبب شد به ورزش‌های کشتی و کاراته رو بیاورد تا بتواند از خودش دفاع کند.

خانواده ایلان ماسک

مادر ماسک، نامش مای بود که نژاد کانادایی داشت و به حرفه مدلینگ مشغول بود. او سن بالاترین زنی است که در کاورگرل (covergirl) شرکت کرده است. مای در زمانی که ماسک بزرگ می‌شد همزمان در پنج شغل کار می‌کرد تا بتواند از پس مخارج خانواده بربیاید. پدر ایلان ماسک، ارول ماسک یک مهندس ثروتمند بود که در آفریقای جنوبی کار می‌کرد. همان‌ جایی که ایلان ماسک به دنیا آمد. ماسک یک خواهر با نام توسکا و یک برادر به اسم کیمبال داشت. وی دوران کودکی خودش را با خواهر و برادرش در آفریقای جنوبی گذراند.

تحصیلات ایلان ماسک

در سال ۱۹۸۹، ماسک وقتی به هفده سالگی رسید به کانادا رفت تا در دانشگاه کوئینز تحصیلاتش را ادامه دهد. او به همین جهت آفریقای جنوبی را ترک کرد تا بتواند از حضور اجباری‌اش در ارتش آفریقای جنوبی جلوگیری کند. ماسک تابعیت کانادایی گرفت، چون که فکر می‌کرد از این طریق گرفتن تابعیت ایالات متحده آمریکا آسان‌تر است. او در سال ۱۹۹۲ از کانادا خارج شد تا در کالج پنسیلوانیا در رشته تجارت و فیزیک تحصیلاتش را ادامه دهد. ماسک در نهایت توانست در مقطع کارشناسی در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شود. وی پس از خروج از دانشگاه پنسیلوانیا به کالج استنفورد رفت تا بتواند در سطح دکترا تحصیلاتش را در رشته فیزیک انرژی ادامه دهد. ایلان ماسک در سال ۱۹۹۵ اولین شرکتش را با نام زیپ۲ (Zip2) تاسیس کرد. ماسک در سال ۲۰۰۲ توانست تابعیت آمریکایی و شهروند ایالت متحده محسوب شود.

زندگی شخصی ایلان ماسک

ماسک دو بار ازدواج کرد. در سال ۲۰۰۰ با جاستین ویلسون ازدواج کرد که صاحب شش فرزند شد. متاسفانه بچه‌ اول آن‌ها بر اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد اس آی دی اس (SIDS) جان سپرد. به غیر از او ماسک و ویلسون پنج پسر داشتند که دوتایشان با نام‌های گریفین و ژاویر در سال ۲۰۰۴ به دنیا آمدند و دوقلو بودند و سه تای دیگر با اسامی کای، دامیان و ساکسون سه قلو بودند و در سال ۲۰۰۶ متولد شدند. پس از طلاق پر حاشیه ماسک با ویلسون، وی با بازیگر زنی به نام تالولا رایلی ملاقات کرد. آن‌ها در سال ۲۰۱۰ ازدواج کردند اما متاسفانه دو سال بعد طلاق گرفتند. و جالب آن که دوباره در سال ۲۰۱۳ ازدواج کردند و بار دیگر در ۲۰۱۶ جدا شدند.

ارتباط با آمبر هرد

از جمله حاشیه‌های زندگی ماسک دوست شدنش با آمبر هرد همسر جانی دپ بود که سبب شد در سال ۲۰۱۷ آمبر هرد از جانی دپ بازیگر معروف هالیوودی که در فیلم‌هایی مثل ادوارد دست قیچی و چارلی و کارخانه شکلات سازی بازی کرده است طلاق بگیرد. در ماه مه سال ۲۰۱۸ ماسک با زن دیگری به نام گریمز که موزیسین بود آشنا شد. گریمز نام خود را به C تغییر داد که بر اثر تشویق‌های ایلان ماسک بود. C نمادی بود برای سرعت نور که این اتفاق باعث انتقاداتی از طرف طرفداران گریمز شد.
ماسک و گریمز در سال ۲۰۲۰ اولین پسرشان را به دنیا آوردند. ماسک اعلام کرد که می‌خواهد
نام فرزندشان را «X Æ A-12» بگذارند اما در نهایت به دلیل قوانین ایالت کالیفرنیا این اسم قبول نشد و نام پسرشان را «X-A-Xii» قرار دادند.

فعالیت‌های غیر انتفاعی ایلان ماسک

ماسک فعالیت‌های بسیاری در زمینه اکتشافات فضایی و حفظ آینده نسل بشر انجام می‌دهد. وی بنیاد ماسک را در همین جهت تاسیس کرده که به اکتشافات علوم فضایی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک اختصاص دارد. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ ایلان ماسک یک میلیون دلار به کمپین تیم درخت‌ها (#TeamTrees) اهدا کردکه هدف آن کاشت بیست میلیون درخت در جهان تا سال ۲۰۲۰ است. او به همین دلیل شناسه توییترش را تریلون (Treelon) گذاشت.

کمپانی‌های ایلان ماسک

۱) شرکت زیپ۲ (Zip2)

ماسک اولین شرکت خود را با نام Zip2 در سال ۱۹۹۵ با برادرش کیمبال ماسک تاسیس کرد. این شرکت یک راهنمای آنلاین شهری بود. چندی نگذشته بود که محتوای زیپ ۲ برای سایت‌های دیگری مثل نیویورک تایمز هم آماده شد. در سال ۱۹۹۹ کامپک (Compaq) که شرکتی بود که در زمینه ساخت رایانه فعالیت می‌کرد، کمپانی زیپ ۲ را به قیمت ۳۰۷ میلیون دلار نقد و ۳۷ میلیون دلار استوک خریداری کرد.

۲) پی‌پال (PayPal)

در سال ۱۹۹۹ پس از فروش شرکت زیپ ۲، ایلان و کیمبال ماسک توانستند پول حاصل از فروش شرکت را صرف ساخت ایکس دات کام (X.com) بکنند که کارش پرداخت آنلاین آنی بود. ایکس دات کام به نام پی‌پال تغییر کرد و امروزه به همین نام شناخته می‌شود. در اکتبر سال ۲۰۰۲ ایلان ماسک اولین میلیارد دلار خود را کسب کرد. درست زمانی که شرکت ای‌بی (eBay) یک و‌ نیم میلیارد دلار خرج خرید سهام شرکت پی‌پال کرد. قبل از این فروش ایلان ماسک ۱۱ درصد از سهام شرکت را داشت.

۳) اسپیس ایکس (Space X)

ایلان ماسک سومین شرکت خود را با نام اسپیس ایکس در سال ۲۰۰۲ با هدف ساخت فضاپیما برای سفرهای فضایی تجاری تأسیس کرد.در سال ۲۰۰۸ ناسا امتیازهایی به این شرکت اعطا کرد که از جمله آن‌ها می‌توان حمل و نقل بار برای ایستگاه فضایی بین المللی را نام برد.

۴) تسلا موتورز (tesla motors)

ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران شرکت تسلا موتورز است که در حال حاضر مقام رئیس هیأت مدیره آن را دارد. این شرکت در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و در زمینه تولید ماشین‌های برقی با قیمت مناسب و تعداد انبوه فعالیت می‌کند. همچنین فعالیت‌های دیگری در جهت تولید و توزیع باتری‌ها و سقف‌های خورشیدی انجام می‌دهد. ایلان ماسک بر تمامی مراحل تولید، طراحی و مهندسی شرکت تسلا موتورز نظارت کامل دارد.

۵) سولار سیتی (SolarCity)

در آگوست سال ۲۰۱۶، ماسک در تلاش بود تا انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر را ترویج دهد. به همین منظور می‌خواست که ماشین‌های الکتریکی تسلاموتورز را با انرژی خورشیدی ترکیب کند. ایلان ماسک با صرف هزینه ۲.۶ میلیارد دلاری که از فروش سهام پی‌پال به دست آورده بود کل سهام شرکت سولار سیتی را خرید.

۶) بورینگ کمپانی (The Boring Comapny)

نام این شرکت به معنای خسته کننده و حوصله سر بر است. در سال ۲۰۱۷ ایلان ماسک بورینگ کمپانی را راه‌اندازی کرد. شرکتی که برای کاهش ترافیک‌های شلوغ و خسته کننده خیابان‌ها، در زمینه حفاری تونل فعالیت دارد. اولین حفاری تونل آزمایشی او در املاک شرکت اسپیس ایکس و در لس آنجلس اتفاق افتاد. در ماه مه سال ۲۰۱۹ بورینگ کمپانی که حالا با نام تی‌بی‌اس (TBC) شهرت دارد قراردادی به ارزش ۴۸.۷ میلیون دلار منعقد کرد تا یک سیستم حلقه‌ای زیرزمینی در اطراف شهر لاس وگاس بسازد.