ارمنستان پل ارتباطی شرکت‌های ایرانی با بازارهای اروپا و اوراسیا

سفیر ایران در ارمنستان گفت: با وجود اینکه ارمنستان کشوری با سه میلیون جمعیت است اما بازار آن تنها کریدور زمینی برای دسترسی به بازار اوراسیا با ۲۵۰ میلیون جمعیت و همچنین بازار اروپا و کانادا است.

ایران و ارمنستان

   ارمنستان پل ارتباطی شرکت‌های ایرانی با بازارهای اروپا و اوراسیا

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، عباس بدخشان ظهوری، سفیر ایران در ارمنستان طی سخنانی در رویداد کلینیک مدیریت صادرات دانش بنیان که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، در مورد فرصت‌های بهره‌مندی از امکانات ارمنستان برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان خاطرنشان کرد: ایران با ارمنستان از زمان استقلال ارتباط خوبی برقرار کرده و ارمنستان نیز در تمامی مجامع بین‌المللی ایران را همراهی کرده است. بر اساس این روابط ارمنستان می‌تواند پل ارتباطی ایران برای پیوستن به بازارهای بزرگتری چون بازار اوراسیا، اروپا و کانادا باشد و تنها کریدور زمینی برای دسترسی به بازار اوراسیا با ۲۵۰ میلیون جمعیت است
سفیر ایران در ارمنستان بر تدوین یک برنامه استراتژیک صادراتی تاکید کرد و گفت: صادرات به معنای ارسال مازاد تولید به بازار خاصی نیست بلکه باید برای صادرات اولویت‌سنجی و آسیب‌شناسی اتفاق بیفتد و مسیر صادرات هدفمند باشد. اگر استراتژی صادراتی تدوین شود قوانین وضع خواهد شد و موانع پیش‌روی صادرات نیز برطرف می‌شود. ما برای توسعه صادرات باید از همه ظرفیت‌ها چون تولید مشترک، صادرات محصول و صادرات مجدد کالا از ارمنستان به بازارهای دیگر و بهره‌مندی از تعرفه ترجیحی ارمنستان به اروپا استفاده کنیم.
ظهوری ادامه داد: ارمنستان مناطق بکر و دست نخورده زیادی دارد که می‌تواند به منظور کشت فراسرزمینی مانند شیلات، باغداری و کشت دانه‌های روغنی مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از صادرات هوشمند می‌توانیم زمینه‌های توسعه را ارتقاء دهیم. پارک علم و فناوری در منطقه آزاد تجاری مغری در حال راه‌اندازی است و شرکت‌ها در استان‌های نزدیک به ایران می‌توانند برای فعالیت اقتصادی، تولیدی و صادراتی اقدام کنند.
سفیر کشورمان در ارمنستان در مورد برپایی نمایشگاه تخصصی ایران در ارمنستان نیز گفت: در این نمایشگاه تلاش کردیم تا برای اولین بار یک نمایشگاه مناسب و حرفه‌ای برگزار کنیم و اولویت‌ها و ظرفیت‌های کشور ارمنستان در آن در نظر گرفته شده است و بهترین‌های هر حوزه را در نمایشگاه به بازدیدکنندگان معرفی خواهیم کرد.

تشریح مشوق‌ها و محدودیت‌های صادراتی به ارمنستان
در ادامه این رویداد نیز محسن رحیمی، رایزن سابق بازرگانی ایران در ارمنستان مشوق‌های صادراتی به ارمنستان و محدودیت‌های پیش‌رو برای سرمایه‌گذاری در این کشور را تشریح کرد و گفت: سرمایه‌گذاری و تولید مشترک در ارمنستان با هدف بهره‌مندی از مزایا و امتیازات این کشور در اروپا و اوراسیا است. عدم وجود ممنوعیت و عوارض صادراتی، امکان اخذ مالکیت زمین برای شرکت، عدم وجود نظارت‌های دست و پاگیر، عدم محدودیت در محل سرمایه‌گذاری به‌لحاظ جغرافیایی و معافیت گمرگی واردات تجهیزات مربوط به سرمایه‌گذاری از مبدا کشورهای غیر اوراسیا به مدت سه سال از جمله مشوق‌های سرمایه‌گذاری در ارمنستان است.
وی ادامه داد: محدودیت‌های موجود در ارمنستان نیز شامل عدم افتتاح حساب ارزی برای ایرانیان، هزینه تولید بالا به دلیل بالا بودن تعرفه انرژی و عدم وجود نیروی کار متخصص و بالا بودن هزینه‌های لجستیک می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *