هدف ما توسعه فرهنگ کارآفرینی است

مدیرعامل صندوق در مورد مشکلات کارآفرینی داخلی و کارآفرینی در منطقه اعلام نظر کرد.

نورالله زاده

              هدف ما توسعه فرهنگ کارآفرینی است

نوراله زاده در این گفتگو اصلی‌ترین برنامه دولت در حوزه کارآفرینی را در توسعه کسب و کار خرد، کوچک و متوسط در کشور برشمرد و گفت: اصلی ترین موضوع در این زمینه، نبود مقررات پیوند گروه کالاهای همگن با کسب و کارهای بزرگ و کوچک و یا نیاز به شرکت‌های بزرگ جهت بازاریابی است. وی بازاریابی بین المللی را حوزه ای در خور توجه دانست که فعالیت در آن باید به صورت یک مجموعه انسجام یافته رخ بدهد، در حالی‌که هم اکنون کسب و کارها به تنهایی برای بازاریابی بین المللی اقدام می‌کنند. در واقع نیاز این عرصه یک شبکه کسب و کار است و متاسفانه ما در کشور هیچ مقرراتی برای ایجاد این شبکه کسب و کار نداریم.

مدیرعامل صندوق به عنوان مثال به حوزه‌هایی مانند تولید و فروش فرش که به دلیل شبکه ای بودن تولید آن همیشه موفق بوده است، اشاره کرد و این زمینه را از نقاط دارای مزیت رقابتی برشمرد. وی از عوامل همگن ساز به عنوان افراد تاثیرگذار زنجیره فروش یادکرد و گفت: این افراد از طرفی فرش را برای تاجرهای بزرگ تامین می‌کردند و از طرفی بافنده‌هایی را داشتند که مواد اولیه و دستمزد به آنها می‌دادند، در واقع عوامل همگن ساز در واقع ارتباط بین تولیدکننده و تاجر را برقرار می‌کردند. دولت می‌تواند با اتخاذ تصمیمات حمایتی از این زنجیره‌ها حمایت کند.

در مورد قوانین حوزه‌های مالیاتی که به کارآفرینی منجر می‌شود نوراله زاده به اصلاحاتی اشاره کرد که می‌تواند موجب بهبود اوضاع شود.

وی در ادامه گفت: سیاست مالیات بر درآمد ما به گونه‌ای است که تولید و مصرف را تحریک نمی‌کند. اشتباه است اگر صرفا نگاه درآمدی به آن داشته باشیم. بر فرض مثال باید برای تشویق فردی که در راستای توسعه کسب و کار خود هزینه‌ای کرده، هزینه صورت گرفته را از مالیات بر درآمد فرد کسر کنیم تا مالیات او به صفر برسد و به این صورت به گسترش کسب و کار خود علاقمند شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید سپس به تبیین ارزیابی خود از تاثیر کرونا بر کسب و کارها پرداخت. نوراله زاده گفت: کرونا بر کسب و کارها دونوع اثر داشت: در گروه اول باعث رونق و رشد کسب و کارهای حوزه الکترونیک شد و در گروه دوم باعث افول کسب و کارهای خدماتی و کوچک شد. البته این موضوع به دسته‌های کسب و کار و موقعیت مکانی کسب و کار هم ارتباط دارد. نوراله زاده تصریح کرد اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم باید بگوییم برآیند تاثیر کرونا بر کسب و کار منفی بوده است.

وی سپس در تشریح اقدامات صندوق در حمایت از کسب و کارها در دوران کرونا چنین گفت: صندوق در سال گذشته دو کار مهم انجام داد؛ ابتدا به کسب و کارها یک دوره امهال پرداخت اقساط داد که به دوره‌های سه ماهه، ششماهه و یکساله تقسیم بندی شد. اقدام بعدی این بود که به برخی از کسب و کارها که تابحال حمایت نشده بودند تسهیلات حمایتی پرداخت کرد. برای مثال در جهت نوسازی تاکسی‌ها با تاکسیرانی همکاری کردیم و در حال حاضر اتوبوسرانی را حمایت می‌کنیم، چون درآمد تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در ایام کرونا کاهش داشته و این اصناف نیازمند حمایت هستند.

نوراله زاده در مورد ارزیابی آمارهای جهانی و داخلی اقتصادی در دهه ۹۰ گفت: اگر عملکرد دولت را به دو دوره چهارساله تقسیم کنیم، در دوره اول اکثر آمارها و شاخص‌ها بهبود داشته است و در دوره دوم و از سال ۹۶ به بعد شرایط بیرونی بر روی اقتصاد تاثیر گذاشته است. در حوزه کارآفرینی اتفاقی افتاده که از آن غافل شده‌ایم و آن اتفاق این است که در صنایع سنگین نه تنها در داخل کشور وابستگی نداریم، بلکه تولیدکننده و صادر کننده هستیم که در فضای سیاسی از آن غافل شده ‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *