استاندارد‌های نوین مهارتی لازمه پیشرفت صاحبان مشاغل

استاندارد‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای سنگ بنای اجرای آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای است که باید مطابق با استاندار‌های جهانی باشد و تمامی شاغلان در حرفه‌های مختلف باید با آگاهی از آن و استفاده از شیوه‌های نوین، گامی رو به جلو در کسب و کار خود بردارند.

فنی و حرفه ای

     استاندارد‌های نوین مهارتی لازمه پیشرفت صاحبان مشاغل

به نقل از خبرگزاری صداو سیما، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی مهارت آموزی در کشورمان است و همین سازمان، کار تدوین و تبیین استاندار‌های شغلی و حرفه‌ای را به عهده دارد.
مدتی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: در یک سال گذشته بالغ بر ۲ هزار استاندارد آموزش مهارتی در سازمان فنی و حرفه‌ای تدوین شده است.
استاندارد‌هایی که می‌تواند نظام آموزشی مهارت‌های شغلی را ارتقا دهد و آینده‌ای درخشان در تولید را برای کشورمان فراهم کند.
رامک فرح آبادی معاون برنامه ریزی درسی دفتر پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هم می‌گوید: بیش از ۶ هزار استاندارد تا امروز در سامانه‌های ملی خود بارگذاری کرده‌ایم و مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.

او این استاندارد‌ها را مورد نیاز اقشار مختلف جامعه می‌داند و می‌گوید: کارآفرینان، افراد سرپرست خانوار و جوانان و همه اقشاری که می‌توانند آموزش مهارتی را اجرا کنند، به این استاندارد‌ها نیازمندند.
ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان، می‌گوید: امروز یکی از مشکلات مهارت آموزی در جهان «شکاف مهارتی» است، که برای رفع این موضوع دولت، صنایع و اتحادیه‌ها با مشارکت یکدیگر و هم افزایی می‌توانند بر این مشکل فائق آیند.
او اضافه می‌کند: گام اصلی در این راستا «استانداردسازی مهارت» است که در واقع رابط بین دنیای کار و آموزش است و عامل انسجام اجرای آموزش تلقی می‌شود.

اما چگونگی تدوین استاندار‌های شغلی و مهارتی سوالی است که برای همه افراد پیش می‌آید؟ معاون برنامه ریزی درسی دفتر پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌گوید: روش‌های تدوین این استاندارد‌ها می‌تواندمختلف باشد، ولی روشی که غالباً در سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای استفاده می‌شود، روش تجزیه و تحلیل حرفه‌ای است که یک روش جهانی و مورد استفاده بسیاری از سازمان‌های جهانی است.
او ضافه می‌کند: بر مبنای تجزیه و تحلیل حرفه ای، از خبرگان حرفه‌ای یا افرادی که شاغل در کاری هستند، دعوت و نیاز‌های آموزشی جامعه را استخراج می‌کنیم و با استفاده از این افراد نسبت به تدوین استاندارد‌ها اقدام می‌کنیم؛ به این صورت که یک سند بین المللی به نام ایسکو ۲۰۰۸ داریم که بر اساس آن طبقه بندی مشاغل و حرف جهانی در همه کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای کشور ما این مبنا قرار گرفته است.

رامک فرح آبادی می‌افزاید: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر اساس کد حرفه‌هایی که در این سند وجود دارد (که غالباً ۴۳۶ حرفه اصلی است) نیاز سنجی‌ها را انجام می‌دهیم و بر اساس آمایش سرزمینی در نقاط مختلف، نیاز‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در استان‌ها و ادارات کل فنی و حرفه‌ای استان‌ها استخراج و به ما اعلام می‌شود که در ستاد سازمان برنامه‌ریزی، این نیازسنجی بر مبنای کد حرفه‌های شناسایی میشود و به تبع آن از افراد مختلف و از خبرگان در بخش‌های مختلف و استان‌های مختلف دعوت می‌کنیم تا استانداردی خاص تدوین شود. مثلاً در استان خراسان رضوی برای صنایع غذایی این کار انجام شده است و خبرگان حرفه‌ای جمع شدند و در آن صنعت غذایی تمام موارد کاری که برای تدوین استاندارد‌ها وجود دارد در جلسات به شور گذاشته شد و در نهایت تدوین استاندارد‌ها در حوزه صنایع غذایی به راحتی انجام شد.

دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به منظور تدوین و بازنگری استاندارد‌های آموزشی مورد نیازبازار کار و ممیزی منابع آموزشی، مشارکت کلیه ذینفعان آموزشی را از طریق ایجاد سامانه ملی استاندارد مهارت راستای دستیابی به اهداف سازمانی و همگام نمودن استاندارد‌ها و منابع آموزشی با نیاز‌های آموزشی گروه‌های هدف در دستور کار خود قرار داده است؛ سامانه‌ای که با مشارکت همه ذینفعان درتصمیم سازی، برنامه ریزی و تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بازار کار فعال است.
معاون برنامه ریزی درسی دفتر پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌گوید: علاقه‌مندان و شاغلان در حرفه‌های مختلف می‌توانند اگر در سامانه‌های ما استاندارد‌های مهارتی موجود بود به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و خصوصی مراجعه کنند و آموزش‌ها را فرا بگیرند و صلاحیت فنی و حرفه‌ای را طی کنند.

وی اضافه می‌کند: اگر در سامانه ملی استاندارد مهارت، استاندارد یا مهارت مورد نظر وجود نداشت، علاقه مندان می‌توانند به ادارات کل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه کنند و ادارات کل استان‌ها این نیاز‌ها را برای ستاد ما ارسال می‌کنند و ما بر اساس آموزش‌هایی که برای افراد در استان‌ها گذاشته‌ایم و کارشناسان آموزش فنی و حرفه‌ای را آشنا کرده ایم، با روش‌های تدوین استاندارد و تجزیه و تحلیل حرفه‌ای و با توجه به نیاز استان و نیاز افرادی که مراجعه کردند، استاندارد‌های شغلی مورد نظر را در قالب گروه‌های ۵ تا ۷ نفره خبره تدوین می‌کنیم و این استاندارد‌ها تدوین می‌شود.

یکی از اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در تدوین استاندار‌های مهارتی کمک به اشتغال جوانان جویای کار و ارتقای مهارت شاغلان است که البته در استاندارد‌های نوین ارزشیابی شغلی و شایستگی حرفه‌ای نیز لحاظ شده است که انتظار می‌رود به روزرسانی استاندارد‌های مهارتی به شکل فراگیرتر در کشور عملیاتی شود تا شاهد رونق تولید در کشورمان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *