بررسی ۹ عامل مهم و تاثیر گذار بر رضایت شغلی

مزرعه کارآفرینی

رضایت شغلی از آن ترکیب‌هایی است که در چند سال اخیر بسیار فراگیر شده است. شاید دلیل این فراگیری اهمیت شغل و کاری که ساعت‌ها در طول روز مشغول آن هستیم یا تاثیرات آن بر روح و روان و تغییرات شگرفی که می‌تواند بر زندگی شخصی بگذارد، بیش از پیش مشخص شده است.

ما در طول روز حدود ۸ ساعت در محل کارمان هستیم، کاری که انجام می‌دهیم، همکاران‌مان، مدیران‌مان، و فضای پیرامون ما همه و همه تاثیر بسیار زیادی دارد. پس باید بگوییم که شغل ما تمام قسمت‌های زندگی ما را در برمی‌گیرد و تا حد زیادی بر روی تمامی احوالات ما حتی زمانی که در تعطیلات هستیم هم اثرگذار است.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که رضایت شغلی ندارید؛ می‌توانید با خواندن این مقاله مسیر شغلی خودتان را تغییر داده و به رضایت شغلی برسید.

۱) حواست به خودت باشد؛ شغلت را تغییر بده.

قبل از هر چیزی باید به این نتیجه برسید که دلیل عدم رضایت شما چیست؟ خود شغل شما یا فضای کارتان. اگر شغلی که در حال حاضر دارید با روحیات شما به طور کل سازگار نیست پس باید قطعا به فکر تغییر شغل‌تان باشید.

  انجام دادن ۸ ساعت کاری که با شما و تیپ شخصیتی هم‌خوان نباشد و از پایه رضایت شغلی وجود نداشته باشد، فقط باعث افسردگی و فرسایش روحی شما خواهد شد.

اگر هم که نمی‌دانید چه نوع کار و فعالیتی باعث ایجاد رضایت شغلی در شما می‌شود، می‌توانید از آزمون‌های شخصیت‌شناسی که بسیار هم موثر هستند استفاده کنید.

ازمون شخصیت‌شناسی MBTI را در موتورهای جستجو تایپ کنید  و این تست را بزنید، در نتیجه ازمون به شما خواهد گفت که چه نوع فعالیتی برای تیپ شخصیتی شما مناسب است و رضایت شغلی برای شما ایجاد خواهد کرد.

۲) حواست به شغلت باشد؛ خودت را تغییر بده.

اما خیلی اوقات عدم رضایت شغلی نه به خاطر خود شغل، بلکه نارضایتی از محیط کار است. گاهی اوقات می‌توانیم با ایجاد حس مثبت درون خودمان و ایجاد انگیزه از بسیاری انرژی‌های منفی اطرافمان جلوگیری کنیم. با اهمیت به نکته‌های بسیار ریز، خیلی اوقات می‌توانید به آسانی رضایت شغلی خود را افزایش دهید:

  1. از تاثیرات جادویی گل و گیاه غافل نشوید.

اگر در محل کارتان اتاق شخصی دارید برای کنار اتاق چند گلدان مناسب فضای خود تهیه کنید و اگر نه برای روی میز خود یک گلدان زیبا تهیه کنید.

  1. برای میز کار خود وسایلی رنگی تهیه کنید.

حتی قاب عکسی از عزیزان خود را می‌توانید بر روی میز بگذارید تا از دیدن چهره خندان آنها انرژی مضاعف بگیرید.

  1. روی کاغذ جملات انگیزشی بنویسید.

جملات انگیزشی مناسب با احوالات و روحیه خود را بر روی کاغذ بنویسیدتا هر روز که به محل کارتان می‌آیید با دیدن آنها روز خود را پرانرژی شروع کنید.

  1. برای خود لیوان و لوازم پذیرایی تهیه کنید.

نوشیدنی مورد علاقه خودتان را با شکلات و دیگر خوراکی‌هایی که مورد علاقه‌تان است را در فواصلی که نیاز به استراحت دارید استفاده کنید؛ طوری که انگار مهمان برای شما آمده است.

  1. روزانه ۳ مورد از مزایای شغل‌تان را یادداشت کنید و برای آن شکرگذاری کنید.

برای مثال مسیر خوبی برای رفت و آمد دارد یا مدیران خوبی دارید یا وجود همکاران خوب یا …. سعی کنید با جزئیات علت‌های رضایت شغلی خود را یادداشت کنید.

۳) مناسک آغاز و پایان داشته باشید

تا به حال توجه کرده‌اید برای رفتن به عروسی و یا مهمانی برای قبل و یا بعدش کارهای خاصی انجام می‌دهیم که ذوق و شوق ما را برای مهمانی چند برابر می‌کند؛ چرا برای هر روزمان و سرکار رفتن‌مان این مناسک را نداشته باشیم.

صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید؛ می‌توانید موزیک‌های شاد و مثبت را در هنگام صبحانه خوردن گوش کنید و صبحانه مفصلی برای خود تدارک ببینید و با دوش اب گرم کوتاهی و زمزمه کردن آهنگ مورد علاقه‌تان برای خود یک شروع هیجان انگیز رقم بزنید.

مسیر رفت و آمدتان را بررسی کنید. پارک‌ها و کافه‌ها یا جاهای دیدنی که در مسیر شما هستند را شناسایی کنید و خودتان را به یک قهوه دعوت کنید و خستگی روزتان را در کنید و بعد به خانه برگردید. یا در پارکی نزدیکی محل کارتان بر روی نیمکتی چند دقیقه بشینید و کتابی بخوانید و اجازه بدهید تمام بالا و پایین‌های کار، در هوای مطبوع پارک در ذهن شما پایان یابند.

یادتان باشد رضایت شغلی فقط مربوط به خود شغل شما و شرح وظایف شما نیست بلکه گاهی اوقات حاشیه‌های کار شما می‌تواند به رضایت شغلی شما بیفزاید.

۴) خلاقیت را چاشنی کارتان کنید

وقتی هر روز یک کار مشخص و روتین را انجام بدهیم قطعا باعث خستگی و بی‌حوصلگی ما می‌شود و  این روزمرگی طاقت فرسا روز به روز رضایت شغلی ما را کمتر و کمتر خواهد کرد، پس باید حواسمان باشد به تکرار و روزمرگی نیفتیم.

خلاقیت در فرایند انجام کارهای‌مان می‌تواند باعث این امر شود که مسیری دیگر برای به سرانجام رساندن کارهای‌مان پیدا کنیم. برای این کار از مدیران و یا سرپرست خود مشاوره و راهنمایی بگیرید، خلاقیت را چاشنی کار هر روزتان کنید تا رضایت شغلی را با تمام وجود تجربه کنید.

۵) رابطه مستقیم توانایی و رضایت شغلی

چه کاری می‌تواند برای ما رضایت شغلی به همراه بیاورد؟ و یا اصلا بهتر است بگوییم رضایت شغلی اصلا یعنی چه؟ آیا رضایت شغلی فقط در گرفتن حقوق و مزایای خوب خلاصه شده است یا در پوزیشن‌های کاری رده بالا و سمت‌های مدیریتی؟

اما خیلی از افراد هستند که با حقوق‌های بالا و رده‌های مدیریتی و یا سمت‌های عالی باز هم رضایت شغلی ندارند و به فکر تعویض شغل و به دنبال پیدا کردن رضایت شغلی هستند.

یکی از مهمترین نکاتی که رضایت شغلی برای ما به ارمغان می‌آورد استفاده از تمامی توانایی‌های ما در شغل‌مان است، وقتی از توانایی‌های شما استفاده نشود شما در ناخوداگاهتان احساس نارضایتی می‌کنید و بعد نوبت نارضایتی از شغل‌تان می‌رسد.

توانایی‌های خود را بر روی کاغذ لیست کنید، چه توانمندی‌هایی دارید؟ دوست دارید از کدام یک از آن‌ها در انجام وظایف‌تان استفاده کنید، آیا مهارت خاصی دارید که دوست داشته باشید از آن استفاده کنید.

با سرپرست خود صحبت کنید و این موضوع را با آن در میان بگذارید؛ تا آن توانایی که مد نظرتان است را در انجام وظایف‌تان استفاده کنید و اگر این پتانسیل برای پوزیشن شغلی شما وجود ندارد از مدیران خود بخواهید که با توجه به توانایی‌های‌تان پوزیشن شغلی شما را تغییر بدهند و شما را به بخش دیگری از سازمان منتقل کنند.

این موضوع چنان حائز اهمیت است که خیلی اوقات مدیران شرکت‌های بین‌المللی از مدیران ارشد خود درخواست تغییر شرح وظایف خود را با توجه به تمام توانمندی‌های خود دارند تا موثرتر واقع شوند که در نهایت سبب ایجاد رضایت شغلی می‌شود.

۶) هنر مدیریت

ایجاد و افزایش رضایت شغلی از دو جهت قابل بررسی است، ایجاد رضایت شغلی از طرف خود کارمند و از جانب مدیران؛ که مورد دوم بسیار پراهمیت‌تر و ضروری‌تر از اولی است.

یک مدیر خوب می‌تواند کارمندی معمولی را به یک کارمند موثر تبدیل کند و در آن حس درونی مثبتی نسبت به شغلش ایجاد کند.

۷) جلسات ONE BY ONE ‎‌

این جلسات که ماهی یکبار بین فرد و مدیر خود تشکیل می‌شود؛ هدف‌شان فقط بررسی احوالات شخصی فرد است و از کار هیچ صحبتی به میان نخواهد آمد، چرا که مدیران خوب و باسواد می‌دانند؛ اگر فرد زندگی شخصی  خوبی داشته باشد، در کارش هم موثرتر خواهد بود و در نهایت باعث رضایت شغلی خواهد شد.

تاثیر این جلسات بر روی رضایت شغلی فرد و سودآوری برای شرکت و سازمان آنقدر پررنگ و مهم است که تمامی کمپانی‌های بزرگ دنیا همچون گوگل، مایکروسافت و … این جلسات را جزئی از فرهنگ سازمانی خود می‌دانند و به انجام آن بسیار پایبند هستند.

۸) حامی باشید

شما به عنوان یک مدیر باید، حامی و پشتیبان کارکنان خود باشید و برای شخصیت و حضور آن‌ها ارزش قائل شوید.

 برای افزایش روحیه آن‌ها اقداماتی انجام دهید و به فکر افزایش بهره‌روی در آن‌ها باشید.

هر عملی که موجب افزایش رضایت شغلی در کارکنان شود، حکم سرمایه‌گذاری بلندمدت را برای شما خواهد داشت، چرا که ماندن یک فرد فعال و خلاق که سازمان را جزئی از هویت خود بداند بزرگترین سرمایه برای شما است.

۹) گاهی شغلت را تغییر بده، گاهی خودت را

اگر بخواهیم مهم‌ترین نکته‌های رسیدن به رضایت شغلی را به صورت خلاصه بگوییم؛ اول از همه تحلیل علت عدم رضایت شغلی است چرا که اگر درد را درست تشخیص ندهیم نمی‌توانیم درمان درستی هم برای آن داشته باشیم.

بعضی اوقات چند حرکت ساده می‌تواند انگیزه شما را بازگرداند و ذهنیت شما را نسبت به شغل و شرایط‌تان مثبت کند و برای شما رضایت شغلی به ارمغان بیاورد. پس همیشه نارضایتی به ریشه برنمی‌گردد گاهی درمان سطحی نیاز دارد، حواستان باشد اقدام‌های عجولانه نکنید.

سعی کنید از تمامی توانایی‌های‌تان استفاده کنید تا حس موثر بودن داشته باشید.

گاهی رضایت شغلی می‌تواند به خود شغل ارتباطی نداشته باشد بلکه به ما و ذهنیت‌مان ربط داشته باشد، اول استعاره‌های ذهنی‌تان را بررسی کنید بعد شرایط شغلی‌تان را.

منبع: movafaghiat.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *