چگونه استارتاپ‌ها می‌توانند خالق یک برند جهانی شوند؟

مزرعه کارآفرینیبا یک مثال این مبحث را آغاز می کنیم: آیا اهل سئول هستید و در شرکتی مستقر در منطقه Silicon Valley کار می کند؟ وظیفه شما این است که با بودجه‌ای محدود، یک برند جهانی را در بازارهایی مانند آفریقای جنوبی، سوئد و سایر کشورهای هدف ایجاد کنید؟ خوب این امر به طور معمول مستلزم داشتن منلبع انسانی گسترده در سراسر جهان، سرمایه‌گذاری قابل توجه و هم چنین برنامه‌ریزی قابل ملاحظه و هدفمند هیئت مدیره است.

البته با وجود همه این موارد ممکن است سال‌ها طول بکشد تا برند شما در بازارهای جهانی شناخته شود، چه برسد به اینکه به محبوبیت جهانی نیز دست پیدا کند! توجه کنید که شرکت‌های کوچک‌تر با یکدیگر در رقابت هستند و ابتدا باید سعی کنند تا بازارها و مشتریان محلی را به‌دست آورند.

با این حال، امروزه برخی از استارتاپ ها در چندین کشور دارای حضوری پررنگ با برند خود فعالیت می‌کنند، محصولات آن ها معمولا مورد علاقه مردم قرار می گیرد و تیم های فروش محصولات، بازاریابی و پشتیبانی آن ها کاملا در راستای اهداف استارتاپ در حال انتشار پیام خود هستند. رده این استارتاپ ها ممکن است A  و یا حتی C باشد! با این حال بسیاری از آن ها موفق بوده اند. اعتقاد بر این است که چابکی سازمانی و بازاریابی برند فوق العاده‌ای در قلب این موفقیت نهفته است.

در راستای مثال ابتدای بحث، یک شرکت استارتاپی بازی های ابری موبایلی وجود دارد که مقر آن در منطقه ی Silicon Valley است، این استارتاپ بیش از یک میلیارد کاربر در بیش از ۱۰۰ کشور جهان را تجربه کرده است. ابن نکته را به یاد داشته باشید: هر بازاری منحصر به فرد است که در هر یک از آنها ترجیحات مشتریان و سطوح پذیرش آنها متفاوت است. چیزی که میان همه مشتریان این برند مشترک است، جذابیت بازی‌ها برای گیمر های پرشور است.

اما چگونه استارتاپ ها می‌توانند برندهای جهانی را در مدت زمان کوتاهی خلق کنند؟

در ادامه ۵ استراتژی وجود دارد که مانند معجزه عمل کردند:

۱- یک استراتژی محتوا بسازید:

استراتژی محتوای شما می تواند ساده یا پر زرق و برق باشد! فقط به یاد داشته باشید که این استراتژی بستری برای آگاهی رسانی در مورد برند شماست. از بهینه سازی محتوا معمولا برای ایجاد تقاضا استفاده می شود. بنابراین ممکن است استفاده از آن برای برندسازی غیر معمول به نظر برسد. اما ردپا و اثری که محتوا از خود به جا می گذارد، ارزشمند است.

در بخش بهینه سازی محتوا برای موتورهای جست و جو، سرمایه گذاری کنید، فرقی ندارد برای گوگل این کار را می کنید یا موتور های جست و جوی داخلی.

هم چنین تولید محتواهای ویدیویی را فراموش نکنید!

به یاد داشته باشید که تا ماه می سال ۲۰۱۹، یوتیوب تجربه ورود ۲ میلیارد کاربر را به صورت ماهانه داشته است. اگر کسب و کار شما در کار ساخت برنامه و اپلیکیشن است، باید روی فروشگاه های اپلیکیشن نیز بهینه سازی کرده و افزونه های مرورگر را نیز فعال کنید. حتی اگر بودجه  کمی در اختیار دارید، ایده ی خوبی است که بخشی از آن را برای بازاریابی پولی در بازارهای کلیدی خود اختصاص دهید.

محتوا، شکل های متفاوتی دارد. متن، عکس و ویدیوها، اکنون جهانی هستند، اما در کنار آن ها گیف ها، پادکست ها و حتی نقشه ها نیز جهانی شده اند. پس از تمام فرمت ها و کانال های موجود استفاده کنید.

۲- از کارمندان محلی به عنوان سفیران برند استفاده کنید:

مسلما افرادی را دیده اید که اثر بخشی استفاده از کارمندان به عنوان سفیران برند را تبلیغ می کنند. این مسئله می تواند در استارتاپ ها به خوبی کار کند، به خصوص اگر کارمندان به کسب و کار علاقه زیادی داشته باشند.

نمایندگی محلی، حتی اگر یک نفر از یک دفتر کار خانگی باشد نیز برای ایجاد یک برند جهانی مفید است! زیرا این افراد از فرهنگ های محلی تاثیر می گیرند و مخاطبین را بهتر درک می کنند. در واقع این افراد می توانند سخنگوی برند شما برای مشارکت های محلی و تعاملات رسانه ای باشند. پس استراتژی برند را متمرکز کنید و تیم های محلی را با کیت های بازاریابی و روابط عمومی توانمندسازی کنید و در نهایت از ارتباطات منسجم برند اطمینان حاصل کنید.

نکته ی مهم این است: وقتی در حال ساختن یک برند جهانی هستید، اطمینان حاصل کنید که از دستورالعمل های لوگو، قالب بندی و حتی پالت رنگی پیروی می‌کنید.

۳- با اینفلوئنسرها کار کنید و با جوامع مربوطه ارتباط نزدیک برقرار کنید:

وقتی به برند رولکس فکر می کنید، یاد راجر فدرر (قهرمان تنیس) می افتید؟ و وقتی به پپسی فکر می کنید چهره ی ساچین تندولکار (بازیکن کریکت) در ذهن شما نقش می بندد؟ برندها معمولا با افراد مشهور کار می کنند تا بر درک و خرید برند خود توسط مشتریان، تاثیر بگذارند.

و اکنون سازندگان محتوای اینستاگرام این مسئولیت را بر عهده گرفته اند. برای برندها، این امر فرصتی برای کار با اینفلوئنسرها، کاربران و طرفداران برای ایجاد جوامعی پیرامون محصولات‌شان است. این جوامع، در واقع گروه های کوچکی هستند که حول یک علاقه مشترک مانند تمرین های ورزشی یا بازی ها جمع می شوند. بنابراین کار با ریز اینفلوئنسر ها و تعامل با جوامع مرتبط با حرفه ی شما، در واقع راه هایی عالی برای نفوذ عمیق برند شما در میان مصرف کنندگان است. در واقع یک  مبتنی بر شبکه تاثیرگذار، می تواند از دفاتر مرکزی فراتر رفته و ارتباطات برند شما را به نوعی ارتباط نزدیک با مخاطبان محلی تبدیل کند.

          «برای بنیانگذار کسب و کار مهم است که به دقت در مورد ساختن شخصیت برندش، فکر کند»        

۴- اخبار روزانه را به اشتراک بگذارید:

یک استراتژی روابط عمومی قوی داشته باشید! رسانه ها، تحلیلگران، مطالعات موردی مدارس کسب و کار، پادکست ها و وبینارها، راه هایی عالی برای اطلاع رسانی هستند. دقت کنید که برجسته شدن در مطبوعات می تواند به برندی اعتبار دهد که مدت زمانی طولانی دوام می آورد! به خصوص اگر مقالات برای سئو بهینه سازی شده باشند. هر نکته ای از اخبار را به اشتراک بگذارید. اعلان های بزرگ می توانند سر فصل ها، مصاحبه ها، مقاله های جالب و مشارکت های گفتاری را برای شما به ارمغان بیاورند و در عین حال می توانید با استفاده از سرویس های اشتراکی، موارد کوچکتر را برای توسعه بیشتر، به دست بیاورید.

از سوی دیگر، در حالی که رسانه ها می توانند به ایجاد تعاملات کمک کنند، پوشش‌دهی رسانه ها توسط تحلیل گران نیز می تواند دیدگاه های صنعت شما را شکل دهد. پس با به اشتراک گذاشتن ترندهای صنعتی بزرگ و البته توضیح اینکه چگونه نام تجاری شما در میان آنها قرار می گیرد، با تحلیل گران کار کنید. به یاد داشته باشید که می بایست استراتژی رسانه‌ای خود را با استراتژی های بازاریابی مشترک و اجتماعی خود ادغام کنید. مثلا می توانید مقاله های رسانه ای خود را در کانال های محلی و وبلاگ ها بومی سازی کرده و به اشتراک بگذارید.

۵- از برندهای شخصی بنیان گذاران استفاده کنید:

اغلب استارتاپ ها، برندهای خود را با استفاده از برند شخصی بنیانگذار می سازند. زیرا موسس هر کسب و کار در واقع ارزش ها و چشم انداز شرکت را به تصویر می کشد و پیام های هدفمند را با همه ی ذینفعان، از جمله سرمایه گذاران، کاربران، مشتریان و شرکا به اشتراک می گذارد.

بنیانگذاران می توانند از چندین کانال برای ساختن برندهای خود استفاده کنند. رسانه‌های اجتماعی احتمالا اولین چیزی است که به ذهن می رسد، اما برای موفقیت باید ثابت قدم باشید. بسیاری از بنیانگذاران آن چنان مشغول ساختن شرکت های خود هستند که نمی توانند برای حضور موثر در رسانه های اجتماعی وقت بگذارند! حتی ممکن است بسیاری از آن ها خجالتی باشند. نگران نباشید زیرا کانال های دیگری نیز مانند مقاله نویسی ها، مشارکت های سخنرانی و بحث های میزگرد وجود دارد. این استراتژی باید دامنه ی جهانی داشته باشد، بنابراین فرصت ها را در تمام بازارهای کلیدی شرکت شناسایی کنید.

حواستان را جمع کنید! برای بنیانگذار کسب و کار مهم است که به دقت در مورد ساختن شخصیت برندش، فکر کند.

در نهایت باید گفت، شما می توانید واقعا یک برند جهانی از هر نقطه از جهان بسازید بدون اینکه نیاز باشد سرمایه گذاری زیادی انجام دهید! نکته ی کلیدی این است که تنوع بازارتان را درک کنید، با مخاطبان محلی با استفاده از تاثیرگذاران و کارمندان ارتباط برقرار کنید و در نهایت از ارتباطات منسجم برند خود اطمینان حاصل کنید.

منبع: www.forbes.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *