۹ خصوصیت و ویژگی که قبل از کارآفرینی باید بدانید

مزرعه کارآفرینی

در این مطلب به تعریف کارآفرین و کارآفرینی و شرح انواع آن می‌پردازیم و به مزیت‌ها معایب و چالش‌های پیش روی آن اشاره می‌کنیم. کارآفرینی به شروع یک کسب‌ و‌کار نوپا با ایده جدید برای کسب سود یا ایجاد تغییری در جامعه با در نظر گرفتن ریسک ورود به آن گفته می‌شود و انواع مختلفی دارد.

لازم است بدانید کارآفرینی با شغل آفرینی متفاوت است. در کارآفرینی یک ایده‌ی اولیه جدید وجود دارد که همراه با ایجاد شغل برای تعدادی از افراد جامعه نیز هست، ولی در شغل آفرینی نوآوری وجود ندارد و برای ایجاد شغل از ایده‌های قبلی و تجربیات دیگران الگو برداری می‌شود که این ریسک کمتری دارد.

با توسعه‌ی شهر‌ها و کشور‌ها و بهبود حمل و نقل، تجارت گسترش یافت و بازار‍‌هایی در جهان به وجود آمدند که به ایده‌های جدیدی نیاز داشتند.

برای رفع نیاز مردم و توسعه ایده، کارآفرینان اولیه، با پذیرش ریسک بالایی وارد کار شدند. از طرفی به دلیل کمبود شغل مناسب عده‌ای به این فکر افتادند که کسب و کار مستقلی ایجاد کنند. برای این منظور با قبول ریسک بالا و با هدف کسب سود بیشتر و ایجاد شغل مناسب شروع به کار کردند.

کارآفرینی چیست؟

فرد یک ایده‌ی جدید برای تولید محصول یا ارائه‌ی خدمتی دارد، که به این منظور شرکت یا سازمانی را ایجاد می‌کند و هدفش کسب سود است. به عبارتی فرایند ایجاد کسب و کار جدید را طی می‌کند.

البته لازم به ذکر است که این کار نیاز به ریسک بالایی دارد، ولی اگر با موفقیت همراه باشد سود خوبی خواهد داشت و نقش زیادی در پیشرفت جامعه و توسعه اقتصاد در بازار جهانی ایفا می‌کند.

لازم به ذکر است که کارآفرینی باید با ارزش آفرینی همراه باشد نه به هر قیمتی. حتی اگر در مقیاس کوچک هم باشد، بسته به ارزشی که در جامعه ایجاد می‌کند رتبه بندی می‌شود.

کارآفرین کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به کسی که در پی راه اندازی کسب و کاری جدید و توأم با ریسک است کارآفرین گفته می‌شود. در تعریفی دیگر به کسی که مبنی بر ایده‌ای که دارد شرکتی ایجاد کند و خودش به عنوان عضوی از سیستم در آن فعالیت داشته باشد کارآفرین می‌گویند.

کارآفرینان غالبا به عنوان مغز متفکر شناخته می‌شود زیرا با ارائه‌ی ایده‌های جدید باعث حل بیشتر نیاز‌های جامعه می‌شوند. آن‌ها اغلب پیگیر فرصتی برای ایجاد تغییر یا شروع هستند. یک کارآفرین باید خصوصیات زیر را دارا باشد:

  • مبتکر و خلاق
  • صبور
  • ریسک پذیر
  • دور اندیش
  • شجاع
  • اهل ریسک
  • متعهد
  • توانایی رهبری و مدیریت
  • با اراده
  • با انگیزه

با توجه به اینکه یک کارآفرین در طی مسیر تأسیس شرکت، تولید و توسعه مراحل سخت و طاقت فرسا را می‌گذراند، حتما باید دارای ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد، باشد.

شاید فکر کنید واژه‌ی کارآفرین یک مفهوم واحد است ولی دارای معانی مختلفی می‌باشد. یعنی چندین نوع تقسیم بندی برای آن وجود دارند.

۱) مشاغل کوچک

کسانی که کسب و کار هایی با مقیاس کوچک مانند خرده فروشی‌ها برپا می‌کنند جزو این گروه هستند. کارآفرینی مشاغل کوچک به سرمایه‌ی اولیه کم‌تری نیازمند است که معمولا با گرفتن وام‌های مخصوص این مشاغل و یا با کمک اطرافیان فراهم می‌شود.

 هدف اصلی این گروه از کارآفرینان کسب سود بیشتر است. این مشاغل با کمک اعضای خانواده یا چند کارمند می‌توانند شروع به کار کنند. هدف تأسیس و اداره یک واحد تولیدی یا بازاری واحد است و معمولا قصد گسترش و ایجاد مجتمع‌های بزرگ را ندارند.

برای مثال یک فروشگاه پوشاک جزو مشاغل کوچک حساب می‌شود ولی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور چنین نیست.

۲) استارتاپ مقیاس پذیر

این نوع از کارآفرینان معتقدند که می‌توانند تغییرات بزرگی در جامعه و اقتصاد ایجاد کنند برای این منظور سرمایه‌داران را متقاعد می‌کنند که بر روی ایده‌ی ان‌ها سرمایه گذاری بکنند. این نوع مشاغل نیاز‌ها و نقاط ضعف موجود در بازار را بررسی کرده و در جهت حل ‌آن‌ها ایده پردازی می‌کنند.

 ۳) شرکت‌های بزرگ

این نوع کارآفرینی مخصوص حرفه‌ای توسعه یافته است که می‌داند چطور با ارائه‌ی ایده‌های جدید  نوآوری را در کارش حفظ کند. شرکت‌های بزرگ معمولا کالا‌های جدیدی بر حسب نیاز مشتریان عرضه می‌کنند.

لازم به ذکر است که مشاغل کوچک نیز ممکن است به شرکت‌های بزرگ تبدیل شوند این وقتی اتفاق می‌افتد که شرکت‌های بزرگ امتیازات ‌آن‌ها را خریداری کنند. شرکت گوگل نمونه‌ای از این مورد است.

۴) کارآفرینی اجتماعی

کسی که می‌خواهد با تولید محصولی یا ارائه‌ی خدمتی مشکلات اجتماعی را حل کند جزو این گروه از کارآفرینان محسوب می‌شود. شعار این گروه کار برای رفاه اجتماعی است و هدف آن‌ها کسب سود نیست.

۵) کارآفرینی خلاق

عده‌ای با هدف بهبود شیوه‌ی زندگی مردم و پیشرفت جامعه ایده‌هایی را اختراع می‌کنند و در پی تولید و ارائه‌ی آن در قالب  کسب و کاری نو برمی آیند. این گروه به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند به محصولات خود نسبت به سایر محصولات برتری دهند و امتیازات ویژه‌ای برای تولیداتشان در نظر می‌گیرند.

۶) کارآفرینی تقلیدی

کسانی که از ایده‌های سایرین برای شروع کسب و کارشان استفاده می‌کنند، خود نیز تغییراتی در جهت بهتر شدن در آن به وجود می‌آورند. این افراد از تجربیات دیگران بهره مند می‌شوند و خود آن اشتباهات را مرتکب نمی‌شوند پس می‌توان گفت این نوع  کارآفرینی نسبت به بقیه موارد ریسک کمتری دارد.

۷) کارآفرینی بر پایه تحقیق

این افراد تمایل دارند به جای تکیه بر شهود از دانش و اطلاعات قطعی بهره‌‌مند شوند پس آن‌ها قبل از شروع کسب و کارشان ایده خود را همه جانبه بررسی می‌کنند و اطلاعات تکمیلی را راجب آن به دست می‌آورند و این خطر شکست آن‌ها را کاهش می‌دهد.

۸) کارآفرینی خریدار

در این نوع از کارآفرینی، سرمایه داران مشاغلی را که فکر می‌کنند امکان پیشرفت دارند را خریداری کرده و تغییراتی که فکر می‌کنند لازم است را بر روی آن‌ها اعمال می‌کنند. هدف توسعه مشاغل شروع شده و کسب سود بیشتر است.

ویژگی‌ها و خصوصیات کارآفرینی و مسائلی که باید به آن توجه کرد

با همه شیرینی‌ها و سختی‌هایی که کارآفرینی دارد باید بدانید که قبل از شروع این کار با چه مسائلی رو به رو هستید.

۱» انعطاف پذیری

یکی از ویژگی‌هایی که کارآفرینی دارد انعطاف پذیری است. یک کارمند را فرض کنید که مدیران بالادست وظایفی را به عهده‌ی او گذاشتند و مسئولیت روزانه‌ی او مشخص شده است و در هر شرایطی موظف به انجامش است حالا این را با یک کارآفرین مقایسه کنید که مدیریت کسب و کارش به عهده خود اوست و بنا به ایده‌اش و تصمیماتی که می‌گیرد می‌تواند تغییراتی در آن ایجاد کند.

۲» تنوع فرصت

از مزیت‌های مهم کارآفرینی تنوع است. یک کارآفرین با عملی کردن ایده‌های مختلف می‌تواند در زمینه‌ی شغلی خود به موفقیت‌ روزافزون برسد و بیشترین بهره را از ایده‌های خود ببرد.

۳» کارآفرینی گزینه‌ای برای پیشرفت

برای هر کسی که آرزوی داشتن شرکتی دارد و می‌خواهد خودش بر کسب و کارش مدیریت داشته باشد کارآفرینی یک گزینه مناسب است. او باید ایده‌ای نوآورانه داشته باشد تا شرکتش را تأسیس و اداره کند.

۴» رهبری

همه‌ی ما می‌دانیم حتی در گذشته نیز هر قبیله رهبری داشت که اعضای قبیله را راهنمایی و مدیریت می‌کرد. پس نمیتوان نقش رهبری را در توسعه و پیشرفت نادیده گرفت.

کیفیت رهبری چیزی است که باعث موفقیت و پیشرفت کارآفرینان می‌شود و توانایی مدیریت شرایط مختلف از ویژگی‌های بارز یک کارآفرین موفق می‌باشد.

۵» کنترل و استقلال

با توجه به اینکه اکثر مردم دوست دارند که به جای حرف شنوی از بالا دستان و مدیران، خودشان مدیریت کار‌ها را به عهده بگیرند. کارآفرینی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بر روی کاری که می خواهند انجام دهند کنترل و تسلط داشته باشند و یک فرصت مناسب برای داشتن یک شغل مستقل است.

در واقع شخص کارآفرین خودش شرایط کاریش را پایه‌ریزی می‌کند و بر کسب و کارش کنترل دارد. او می‌تواند با اتخاذ تصمیم درست پیشرفت چشمگیری در کارش داشته باشد.

به عبارتی کارآفرینی بهترین روش برای مستقل شدن و داشتن شغل دلخواه است. امروزه با گسترش فضای مجازی و رسانه‌ها این امکان برای کارآفرینان فراهم شده است که کسب و کار خود را بیشتر معرفی کنند و بتوانند به بازار‌های جهانی راه یابند.

البته با اینکه با توسعه تکنیک‌های بازاریابی پیدا کردن بازار و خریدار آسان شده ولی کار برای کارآفرینان سخت‌تر شده زیرا با افزایش تقاضا و گسترش بازار‌های مختلف نیاز به ایده‌های جدید و خاص زیاد شده و انتظار خریداران بالا رفته است.

مانند سایر رشته‌ها کارآفرینی نیز به طور روزافزون در حال گسترش است. در ایران هم دانشگاه‌هایی هستند که این رشته را تحت عنوان مدیریت کسب و کار آموزش می‌دهند. البته در آموزشگاه های خصوصی نیز این رشته به صورت دوره‌ای برای علاقه مندان تدریس می‌شود.

۶» چالش‌ها

اکثر مردم کارآفرینی را برای کسانی که نمی‌خواهند کارمند باشند و به عنوان زیر دست کار کنند مناسب می‌دانند. با این حال کارآفرینی نیز مانند هر شغل دیگری و حتی بیشتر از آن ها مشکلاتی دارد و انتقاد‌هایی به کارآفرینان وارد می‌شود و چالش‌های زیادی ممکن است در مسیر شغلی برایشان پیش بیاید.

۷» ضرردهی

یکی از چاش‌های مهم کارآفرینی ریسک بالای آن است. یعنی هر کارآفرین ممکن است در مراحل مختلف مسیر دچار ضرر شود.

۸» رقابت

یک کارآفرین هنگامی که در یک بازار رقابتی پویا قرار میگیرد رقبای سرسختی دارد که هر کدام ایده‌های منحصر به فردی دارند پس پیشتازی و موفقیت در چنین بازاری به آسانی به دست نمی‌آید.

کارآفرین باید به طور مدام از نیاز‌‌های جامعه با خبر باشد اطلاعات خود را به روز کند، از استراتژی رقبا آگاه باشد، و تلاش و نوآوری را متوقف نکند تا بتواند در بازار رقابتی باقی بماند.

۹) مسئولیت پذیری

مسئولیت سنگینی بر دوش یک کارآفرین وجود دارد، زیرا تجارت او به تصمیمات و عملکرد وی بستگی دارد. این نیز از چالش‌های مهم برای کارآفرینان است زیرا مسئول بودن به معنای پذیرش هر اشتباهی در تجارت و موفقیت آن‌ها است.

در نهایت باید اشاره کنیم که برخلاف عقیده‌ی عموم مردم کارآفرینی کار چندان آسانی نیست و نیاز به صبر، استقامت و ریسک پذیری بالایی دارد. یک کارآفرین باید نسبت به کارش متعهد و سخت‌کوش باشد و با برنامه ریزی و مدیریت شرایط بتواند شرایط را به نفع کسب و کار خودش رقم بزند.

منبع: movafaghiat.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *