امکان سنجی شغلی چیست؟

مزرعه کارآفرینی

بیایید با توضیح این که یک مطالعه امکان سنجی چیست شروع کنیم. یک مطالعه امکان سنجی صرفا ارزیابی عملی بودن یک طرح یا روش پیشنهادی است. همان گونه که از نام آن پیداست، شما می پرسید، “آیا این امکان پذیر است؟”

به عنوان مثال، آیا شما این فناوری را دارید یا می توانید برای انجام کاری که پیشنهاد می کنید ایجاد کنید؟ آیا نیروی کار، ابزار و منابع لازم را دارید؟ و آیا پروژه شما، ROI شما انتظار می رود؟ چه زمانی باید یک مطالعه امکان سنجی انجام دهید؟ این کار باید پس از اتمام پرونده کاری، در چرخه عمر پروژه انجام شود.

بنابراین، این “چه” و “زمان” است اما “چرا” یعنی، چرا شما به یک مطالعه امکان سنجی احتیاج دارید؟ خوب، این عواملی را تعیین می کند که باعث می شود فرصت کسب و کار به موفقیت تبدیل شود و این امر بسیار مهم باشد.

امکان سنجی چیست؟

امکان سنجی یک تجزیه و تحلیل است که کلیه فاکتورهای مربوط به پروژه را شامل می شود از جمله ملاحظات اقتصادی، فنی، حقوقی و برنامه ریزی. تا بتوانید احتمال موفقیت در اجرای پروژه را مشخص کنید. مدیران پروژه از مطالعات امکان سنجی برای تشخیص جوانب و منافع انجام یک پروژه قبل از اینکه وقت و هزینه زیادی را در آن سرمایه گذاری کنند ، تشخیص دهند.

مطالعات امکان سنجی همچنین می تواند به مدیریت شرکت اطلاعات مهمی را ارائه دهد که می تواند مانع از ورود شرکت کورکورانه به مشاغل پرخطر شود.

اهداف مطالعات امکان سنجی به شرح زیر است:

  1. برای درک کامل همه جوانب یک پروژه، مفهوم یا برنامه
  2. برای آگاهی از هرگونه مشکل احتمالی که ممکن است هنگام اجرای پروژه به وجود بیاید
  3. برای تعیین اینکه آیا پس از در نظر گرفتن همه عوامل مهم، پروژه قابل دوام است؟ یعنی ارزش انجام دادن را دارد؟
اهمیت مطالعات امکان سنجی:

مطالعات امکان سنجی برای توسعه تجارت مهم است. آنها می توانند به یک مشاغل اجازه دهند که در کجا و چگونه کار کند. آنها همچنین می توانند موانع بالقوه ای را که ممکن است مانع عملکرد آن شود شناسایی کرده و میزان بودجه مورد نیاز برای پیشرفت و راه اندازی تجارت را تشخیص دهند. هدف از مطالعات امکان سنجی استراتژی های بازاریابی است که می تواند به ترغیب سرمایه گذاران یا بانک ها مبنی بر سرمایه گذاری در یک پروژه یا تجارت خاص، یک انتخاب عاقلانه باشد.

هنگام انجام یک امکان سنجی، همیشه خوب است که یک برنامه احتمالی داشته باشید که شما نیز آن را آزمایش کنید تا در صورت عدم موفقیت اولین برنامه، گزینه جایگزین مناسبی باشد.

مراحل مهم مطالعه امکان سنجی:

هنگام انجام مطالعه امکان سنجی، ۷ مرحله زیر الزامی می باشد.

گام اول، انجام یک تحلیل مقدماتی:

با تشریح برنامه خود شروع کنید. شما باید روی یک نیاز ناخواسته متمرکز شوید، بازاری که در آن تقاضا بیشتر از عرضه است و این که محصول یا خدمات دارای مزیت مشخصی باشد. سپس باید مشخص کنید که آیا موانع برای پاک کردن آنها خیلی زیاد است (یعنی خیلی گران است، قادر به بازار کارآمد و غیره نیست).

گام دوم، تهیه صورت حساب درآمد پیش بینی شده:

این مرحله شما را مجبور به پیش بینی می کند. از آنچه انتظار دارید درآمد حاصل از پروژه باشد شروع کنید و سپس برای دست یابی به آن هدف چه سرمایه گذاری لازم است. این پایه و اساس صورت درآمد است. مواردی که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد شامل خدمات مورد نیاز و چقدر هزینه آنها، هرگونه تعدیل درآمدی مانند بازپرداخت و غیره می باشد.

گام سوم، بررسی بازار یا انجام تحقیقات بازار:

این مرحله برای موفقیت مطالعه امکان سنجی شما مهم است، بنابراین آن را تا حد امکان کامل انجام دهید. این بسیار مهم است که اگر سازمان شما منابع لازم برای انجام کار مناسب را نداشته باشد، استخدام یک شرکت خارجی برای انجام این کار سودمند است. تحقیقات بازار قصد دارد واضح ترین تصویر از درآمدی را که واقعا از پروژه انتظار دارید، داشته باشد. مواردی که باید در نظر بگیرید تاثیر جغرافیایی در بازار، جمعیت شناسی، تجزیه و تحلیل رقبا، ارزش بازار و سهم شما چیست و اگر بازاری برای گسترش باز باشد (یعنی پاسخ به پیشنهاد شما).

گام چهارم، برنامه ریزی سازمان تجارت و عملیات:

پس از پایان کار مراحل قبلی، زمان آن رسیده است که سازماندهی و فعالیت های سرمایه گذاری برنامه ریزی شده را تنظیم کنید. این یک تلاش سطحی و گسترده نیست. این باید دقیق باشد و شامل هزینه های راه اندازی، سرمایه گذاری های ثابت و هزینه های عملیاتی شود. این هزینه ها مواردی مانند تجهیزات، روش های تجاری، املاک و مستغلات، پرسنل، در دسترس بودن عرضه، سربار و غیره را در بر می گیرد.

گام پنجم، ترازنامه روز افتتاحیه را آماده کنید:

این مرحله شامل برآوردی از دارایی ها و بدهی ها است که باید تا حد امکان دقیق باشد. برای انجام این کار، لیستی ایجاد کنید که شامل کالا، منبع، هزینه و بودجه در دسترس باشد. تعهدات در نظر گرفتن مواردی از قبیل لیزینگ یا خرید زمین، ساختمان و تجهیزات، تامین اعتبار برای دارایی ها و حساب های دریافتنی است.

گام ششم، مرور داده ها:

همه مراحل گفته شده در بالا مهم هستند، اما بررسی و تجزیه و تحلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا اطمینان حاصل شود که همه چیز همان طور که باید باشد و هیچ چیز نیاز به تغییر و تغییر نخواهد داشت. بنابراین، یک لحظه نگاهی بیندازید که یک بار آخرین بار به کار خود بپردازید. مراحل قبلی خود مانند صورت درآمد را مجددا بررسی کنید و آن را با هزینه ها و بدهی های خود مقایسه کنید. آیا هنوز واقع بینانه است؟ همچنین این زمان برای فکر کردن در مورد ریسک، تجزیه و تحلیل و مدیریت است و هرگونه برنامه اضطراری را ارائه می دهیم.

گام هفتم، تصمیم Go/No-Go بگیرید:

شما اکنون در حال تصمیم گیری در مورد امکان پذیر بودن این پروژه هستید یا نه. به نظر می رسد ساده است، اما تمام مراحل قبلی که ما به این لحظه تصمیم گیری منتهی می شویم. دو مورد دیگر که باید قبل از انجام این انتخاب باینری مورد توجه قرار بگیرد این است که آیا این تعهد ارزش وقت، تلاش و پول را دارد یا خیر، آیا با اهداف استراتژیک سازمان و آرزوهای بلند مدت مطابقت دارد.

بهترین روش ها برای یک مطالعه امکان سنجی:

  • از قالب ها/ ابزار ها/ نظرسنجی ها یا هرگونه داده و فناوری که اهرم به شما می دهد استفاده کنید.
  • برای دریافت بازخورد از ذینفعان مناسب درگیر شوید.
  • برای تحقیقات بیشتر در مورد مجموعه داده های خود از تحقیقات بازار استفاده کنید.
  • تکالیف خود را انجام داده و از آنها سوال کنید تا اطمینان حاصل کنید که داده های شما خوب است.

الگوی گزارش امکان سنجی:

نه بخش ارائه گزارش امکان سنجی شامل موارد زیر می باشد:

  1. خلاصه اجرایی: روایتی را تشریح کنید که در مورد جزئیات پروژه، محصول، خدمات، برنامه یا تجارت توضیح می دهد.
  2. توضیحات محصول/ خدمات
  3. ملاحظات فناوری: بپرسید که چه چیزی به نتیجه خواهد رسید. آن را داری؟ اگر نه، می توانید آن را به دست آورید؟ هزینه آن چیست؟
  4. بازار کالا/ خدمات: بازارهای محلی و گسترده تری را برای محصول، خدمات، برنامه یا تجارت مورد بررسی قرار دهید.
  5. استراتژی بازاریابی: آن را با جزئیات شرح دهید.
  6. سازمان/ کارمندان
  7. برنامه و جدول زمانی: برای تاریخ اتمام پروژه نشانگرهای موقت قابل توجهی را درج کنید.
  8. پیش بینی های مالی
  9. یافته ها و توصیه ها که به زیر مجموعه های فناوری، بازاریابی، سازماندهی و یافته ها و توصیه های مالی تقسیم می شود.

یک مطالعه امکان سنجی عملی بودن یک طرح یا پروژه پیشنهادی را ارزیابی می کند. یک شرکت ممکن است در صورت راه اندازی یک تجارت جدید یا اتخاذ یک خط جدید محصول، یک مطالعه امکان پذیر را انجام دهد.

ایده خوبی است که در صورت بروز شرایط غیرقابل پیش بینی، یا اگر طرح اصلی امکان پذیر نباشد، یک برنامه احتمالی داشته باشید.

مثالی واقعی از یک مطالعه امکان سنجی:

یک دانشکده نخبه در حومه بوستون مدت ها بود که می خواست دانشگاه خود را گسترش دهد. با این وجود، این پروژه به تعویق می افتاد، زیرا دولت دارای رزرو خاصی بود، از جمله اینکه آیا این توانایی گسترش آن را دارد یا خیر. این دانشکده همچنین نگران افکار عمومی این محله است. خانه اصلی این کالج بیش از ۱۰۰ سال است. مانند گذشته، هیئت مدیره جامعه پیشنهادهای توسعه انواع مشابه را رد کرده بود. سرانجام، دانشکده به این مورد توجه کرد که آیا موضوعات خاص حقوقی و سیاسی ممکن است بر طرح خود اثر بگذارد.

همه این نگرانی ها و ناشناخته ها دلایل مناسب برای ادامه یک مطالعه امکان سنجی است که دانشکده بالاخره انجام داد. در نتیجه، این مدرسه اکنون بدون نیاز به ترک خانه تاریخی خود، با برنامه های توسعه خود پیش می رود. اگر وقت و تلاش خود را برای انجام یک مطالعه امکان پذیر نمی کرد، کالج هرگز نمی دانست که آیا رویای گسترش آن می تواند به یک واقعیت مناسب تبدیل شود.

منبع: mbainfinity.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *