چرا هر کسب و کاری نیاز به شبکه سازی دارد؟

مزرعه کارآفرینی

 هر کسب و کاری خصوصا استارتاپ‌ها و شرکت های نوپا برای موفقیت نیاز به شبکه سازی دارد، خصوصا شبکه سازی چهره به چهره که بیشتر افراد در حوزه ی کسب و کار آن را ترجیح می دهند. وقتی شرکتی تاسیس می کنید هیچکس و هیچ چیزی ندارید. هیچکسی شرکت شما را نمی شناسد. موفقیت کسب و کار شما به چیزهایی که می دانید نیست، بلکه به افرادی که شما را می شناسند بستگی دارد. بنیانگذار یک استارتاپ، هر چند حرفه ای باشد، باید ارتباطاتی بگیرد در غیر اینصورت پولش را در بازاریابی هدر خواهد داد.

در ادامه با مدیران ایران همراه شوید تا به با ذکر دلیل شما نشان دهیم چرا مهارت شبکه سازی حرفه ای می تواند کلا کسب و کار شما را دگرگون کند.

جذب افراد با استعداد

با شبکه سازی می توانید با افراد با استعداد جدیدی آشنا شوید. شاید برای طراحی سایت به یک برنامه نویس نیاز داشته باشید یا برای تشکیل تیم فروش به یک مدیر فروش. اغلب اوقات بهترین فرد را نمی توانید از طریق آگهی استخدام پیدا کنید.

افراد بااستعداد و حرفه ای معمولا در پشت صحنه حضور دارند و معمولا رزومه ی خود را در اینترنت قرار نمی دهند چون آنها از قبل شکار شده اند.

کشف استراتژی های جدید

از طریق شبکه سازی می توانید نکات و آموزه های جدیدی برای ساخت کسب و کارتان بیابید. اگر می خواهید شرکت شما بهترین مکان برای کار باشد، باید از فناوری ها و روندهای روز دنیا مطلع باشید. باید از رقبا جلوتر حرکت کنید و به این منظور نیاز به اطلاعات منحصر بفردی که از طریق شبکه سازی می توانید بدست آورید دارید.

کشف فرصت های جدید

شاید تا به حال این سوال برایتان پیش آمده باشد که دیگران چطور فلان پروژه ی جدید را گرفته اند یا قرارداد جدید را بسته اند؟

دلیلش این است که آنها با افراد مناسب ارتباط دارند. آنها با ارتباط با افراد مناسب کسب اعتبار می کنند. وقتی یک فرد مهم را بشناسید، او نیز می تواند شما را به یک فرد مهم دیگر معرفی کند. وقتی با شبکه ای از افراد مهم ارتباط داشته باشید، اصلا نمی توانید حدس بزنید چه فرصت های عالی برای شما ایجاد خواهد شد.

توسعه ی مهارت ها

می توانید برای یادگیری مهارت های گوناگون در کلاس ها و دوره های آموزشی شرکت کنید یا می توانید از افرادی که می شناسید کمک بگیرید. با توسعه ی مهارت ها می توانید به یک کارآفرین بهتر تبدیل شوید.

برای مثال یکی از افراد مهمی که می شناسید یکبار به شرکت شما مراجعه می کند و طی یک بازدید کوتاه می فهمد یکی از فرآیندهای کاریتان را اشتباه انجام می دهید، او با گفتن یک نکته ی کوچک می تواند هزینه های شما را کاهش دهد.

یافتن پشتیبان

گاهی اوقات شما به فردی نیاز دارید که با او در مورد یک مشکل کاری همفکری و گفتگو کنید. وقتی با افرادی ارتباط داشته باشید که شما را می شناسند، آن افراد می توانند به شما کمک کنند تا مشکل را از زوایای دیگر ببینید. ممکن است راه حل هایی به شما پیشنهاد دهند که هیچوقت قبلا به آنها فکر نکرده اید یا حداقل می توانند به عنوان یک دوست گوش شنوایی برای حرفهای شما باشند.

داشتن پشتیبان در دنیای کسب و کار و خصوصا استارتاپها ضروری است، حتما در این زمینه سرمایه گذاری کنید.

چطور می توانید مهارت های شبکه سازی خود را افزایش دهید؟

اینکار با ورود به جامعه شروع می شود. علتی که بسیاری از کارآفرینان نمی توانند شبکه سازی کنند این است که از این کار هراس دارند. آنها باور ندارند که دیگران می خواهند آنها را بشناسند بنابراین در خانه می نشینند و از شبکه سازی اجتناب می کنند.

باید در مکان های مختلفی، چه اینترنت چه دنیای واقعی قرار بگیرید. بر رابطه سازی متمرکز شوید و با دیگران مثل یک دوست رفتار کنید نه فرصت! قرار نیست از هیچکس فقط سود ببرید. قرار است ارتباط بگیرید و به اندازه ای که از دیگران سود می برید به آنها نیز سود برسانید.

حرف آخر: شبکه سازی یک امر دائمی است.

بزرگترین اشتباهی که بنیانگذاران یک شرکت یا استارتاپ مرتکب می شوند این است که برای مدتی کوتاه اقدام به شبکه سازی می کنند. شبکه سازی یک امر دائمی است که نباید هیچوقت متوقف شود. با تغییر بازار لازم است تعداد افرادی که در شبکه ی شما وجود دارند را افزایش دهید. همیشه دلیلی برای شبکه سازی وجود دارد.

منبع: huffingtonpost.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *