خصوصیات ضروری یک رهبری عالی در کار

مزرعه کارآفرینی

رهبران شرکت ها با یک بحران روبرو هستند. حدود یک سوم کارمندان به مدیریت اعتماد ندارند. علاوه بر این، کارفرمایان اکنون مجبور هستند که نیازهای نسل جدید را برآورده سازند. بطور میانگین نسل جدید بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه و قبل از اینکه ۳۲ ساله شوند چهار بار شغل خود را عوض می کنند. اغلب آنها احساس می کنند که در مشاغل جاری شان اختیارات کافی به آنها داده نشده است.

واضح است که بسیاری از رهبران نمی توانند حسی از اعتماد و وفاداری را در بین کارمندان خود پرورش دهند. متأسفانه قرار نیست که حتماً اینطور باشد. طبق گفته دانیل وانگ (خالق پروتکل Loopring و موسس بنیاد Loopring)، مدیرانی که کیفیت مدیریت بالاتری را نشان می دهند می توانند اعضای تیم خود را ترغیب کنند که کارهای خارق العاده ای انجام دهند. Loopring یک سیستم اجرایی اتوماسیون نامتمرکز است که مبادلات و معاملات رمزی را انجام می دهد. این پلاتفورم هزینه معامله را کاهش می دهد و کاربران را در مقابل ریسک طرف مقابل حفاظت می کند. من خلاصه ای از گفتگویم یا وانگ را بیان کردم و هشت مورد از ضروری ترین کیفیت هایی را معرفی کرده ام که یک رهبر عالی را می سازند.

۱) اشتیاق صادقانه

اشتیاق صادقانه برای یک تجارت، محصولات آن، و ماموریت آن را نمی توان جعل کرد. کارمندان می توانند رهبری غیرصادقانه را از دور تشخیص دهند. با اینحال وقتی که رهبران صادقانه اشتیاق و شور دارند، این اشتیاق و شور آنها مسری خواهد بود. بعنوان مثال فردی که با اِلون ماسک در مراحل اولیه پروژه SpaceX آن کار کرده بود می گفت که محرک حقیقی پشت موفقیت این پروژه، اشتیاق ماسک برای سفر به فضا بود.

وانگ می گوید که داشتن اشتیاق به رهبر کمک می کند تا مشکلات کلیدی موجود در صنعت خود را شناسایی کند. او می گفت هر نوآوری از این مشکلات شروع می شود و با محصولات و خدماتی به پایان می رسد که بعضی از آنها مشکلات کلیدی را برطرف می کنند.

۲) یکپارچگی

رهبران بزرگ چه با دادن امتیاز به موفقیت ها، چه با آگاهی از اشتباهات، و چه با ایجاد امنیت و کیفیت، یکپارچگی و اتحاد را نشان می دهند. آنها کار درست را انجام نمی دهند حتی اگر این بهترین چیز برای پروژه فعلی یا حتی نتیجه نهایی نباشد.

وانگ می گفت وقتی که افراد شواهدی می بینند که رهبرانشان دارای یکپارچگی نیستند تقریباً غیرممکن خواهد بود که از این وضعیت بهبود یابند. اعتمادی که از بین برود بسختی دوباره بدست خواهد آمد

۳) مهارت های ارتباطی عالی

رهبران باید افراد زیردست خود را ترغیب کنند، آنها را آموزش دهند و به آنها نظم دهند. آنها اگر مهارت های ارتباطی خوبی نداشته باشند هیچکدام از این کارها را نمی توانند انجام دهند. ارتباط ضعیف می تواند منجر به نتایج ضعیفی نیز گردد. طبق گفته وانگ، رهبرانی که موفق نمی شوند این مهارت ها را کسب کنند اغلب ضعیف و دروغگو به نظر می رسند. همچنین مهم است بخاطر داشته باشید که گوش دادن جزء ضروری از ارتباط است.

۴) وفاداری

بهترین رهبران می دانند که وفاداری حقیقی بصورت دو جانبه است. به همین خاطر آنها این وفاداری را به شیوه های ملموسی بروز می دهند که به نفع تمام اعضای تیمشان باشد. وفاداری حقیقی اطمینان حاصل می کند که تمام اعضای تیم تعلیم و منابع کافی برای انجام کار خود را در اختیار دارند. وفاداری در مواقع بحران و ناسازگاری به کمک اعضای تیم خواهد آمد.

وانگ می گفت رهبران بزرگ خود را در جایگاه خدمت به اعضای تیم خود می دانند. کارمندانی که بر این باور هستند که رهبری نسبت به آنها وفادار است احتمال بیشتری دارد که در مواقع لازم خودشان هم وفاداری را بروز دهند.

۵) قاطعیت

یک رهبر خوب صرفاً به این خاطر جایگاه خود، تصمیماتی را اتخاذ کند. رهبران خوب مایل هستند که ریسک تصمیم گیری را بپذیرند. آنها این تصمیمات را اتخاذ می کنند و ریسک می کنند و می دانند که اگر کارها طبق مرادشان پیش نرفت باید پاسخگو و مسئول باشند.

همچنین رؤسایی که قاطع نیستند اغلب کارایی لازم را ندارند. تلاش زیاد برای ایجاد همرایی می تواند تأثیر منفی داشته باشد. بسیاری از رهبران بجای اینکه صرفاً یک تصمیم را اتخاذ کنند، اجازه می دهند که بقیه اعضا هم در این باره بحث کنند، و سپس یک تصمیم تدریجی می گیرند که هیچ کس از آن راضی نخواهد بود.

۶) شایستگی مدیریتی

بسیاری از سازمان ها تلاش می کند که رهبران را از افرادی ایجاد کنند که در شغل خود ماهر هستند. در واقع افرادی که کارگران خوبی هستند اغلب کیفیت های مهمی دارند. آنها افرادی هستند که درک قوی از محصولات و خدمات شرکت دارند. آنها اهداف، فرآیندها و روال کار شرکت را درک می کنند. همه این موارد مهم هستند.

از طرف دیگر، مهارت در شغل خود اثبات نمی کند که فرد شایستگی های لازم دیگر را هم دارد. بعنوان مثال آیا آنها می توانند بقیه را ترغیب کنند، برای آنها الهام بخش باشند، و آنها را راهنمایی کنند؟ وانگ این را با یک لیگ بیسبال مهم توضیح می دهد. با اینکه تقریباً تمام مربیان قبلاً بازیکنان لیگ بوده اند اما موفق ترین بازیکنان ضرورتاً موفق ترین مربیان هم نخواهند بود.

۷) تفویض اختیار

یک رهبر خوب به توانایی خود برای تعلیم و توسعه کارمندان زیردست خود ایمان دارد. به همین خاطر آنها مایل هستند که اختیاراتی را به افراد زیردست خود واگذار کنند تا بتوانند بصورت مستقل عمل کنند. وانگ می گوید که این از این اعتماد ناشی می گردد که اعضای تیم آنها کامل هستند و می توانند با تمام چالش ها مقابله کنند. وقتی که اختیاراتی به کارمندان داده می شود احتمال بیشتری دارد که آنها تصمیماتی بگیرند که بیشترین نفع را برای شرکت و مشتریان دارد. این کاملاً درست است، حتی اگر بدین معنا باشد که به کارگران اجازه دهید که از استانداردها و اصول منحرف شوند.

۸) نیروی ذاتی رهبری

اگر ساده بگوییم افراد احتمال بیشتری دارد که از رهبری پیروی کنند که او را دوست دارند. رهبران برتر خوب حرف می زنند، و معاشرتی و دوستانه هستند. آنها نشان می دهند که صادقانه به دیگران اهمیت می دهند.

وانگ گفت افراد در تمام سطوح سازمان برقراری ارتباط با آنها را آسان می بینند و از راهنمایی های آنها پیروی می کنند.

همه افرادی که این خصوصیات را دارند رهبران خوبی خواهند بود. بدون این خصوصیات، رهبران نمی توانند به پتانسیل کامل خود برسند. در نتیجه نه کارمندانشان و نه خودشان عملکرد خوبی خواهند داشت. به همین خاطر سازمان ها باید بهترین راه های شناسایی و همچنین توسعه این ویژگی های ضروری برای رهبران فعلی و رهبران آینده را یاد بگیرند.

منبع: Forbes

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *