همکاری جدی وزارتخانه های کار و علوم برای حل مشکل بیکاری فارغ التحصیل

 

همکاری جدی وزارتخانه های کار و علوم برای حل مشکل بیکاری فارغ التحصیل
معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان گفت:به صورت جدی روی بیکاری این قشر تمرکز کرده‌ایم و همکاری خوبی با وزارت علوم و معاونان علمی شروع کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بسیاری از جمعیت جوان و بیکار امروز کشور همان افرادی هستند که در دهه های قبلی با تشویق و اجبار خانواده‌های خود وارد بازار کار آزاد نشده و برای ادامه تحصیل روانه دانشگاه‌ها شدند, به امید آنکه بتوانند شرایط کاری خوبی برای خود مهیا کنند، اما نه آنان و نه خانواده‌های آن‌ها فکر نمی‌کردند که روزی با سیاست‌های غلط، کشور به جایی برسد که حتی مقاطع دکترا و مهندسان نیز گرفتار بیکاری شده و نتوانند وارد بازار کسب و کار شوند و سیل میلیونی جوانان تحصیل کرده مجبور شوند یا درخانه مانده  یا به مشاغل کاذب روی آورند.

کسب درآمد امروز توانسته بسیاری از موضوعات را به حاشیه ببرد به نحوی که تأخیر در ازدواج جوانان یکی از عواملی است که به دلیل نبود شغل مناسب باعث شده است که جوانان نسبت به این سنت حسنه روی خوش نشان نمی دهند.

برخی کارشناسان بازار کار اعتقاد دارند که ۳۵ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت هستند. این فقدان مهارت، گویای شکاف عمیق میان صنعت و دانشگاه‌ها است که متأسفانه دانشگاه‌ها به آن واقف نیستند.بنابر این باید نهضت افزایش مهارت را در کشور رونق دهیم و تکلیف این است که به سمت ارتقا و افزایش مهارت آموزی برویم.

*بورس تحصیلی بخش خصوصی برای کاهش بیکاری فارغ التحصیلان

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار درآخرین اظهارات خود درباره بیکاری فارغ التحصیلان بیان کرده است:  به صورت جدی روی بیکاری این قشر تمرکز کرده‌ایم و همکاری خوبی با وزارت علوم و معاونان علمی شروع کرده‌ایم.در حوزه پارک‌های علم و فناوری و پیوند صنعت و دانشگاه گفتگوها و تعاملات طولانی و گسترده‌ای صورت دادیم. 

کریمی بیرانوند درباره ایجاد شغل با کیفیت گفت: مرکز آمار مرجع ارائه رسمی آمارهای بازار کار است و همین استانداردها در سال‌های قبل و در دولت‌های قبل نیز بوده‌اند. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۱۷درصد به عدد ۱۱٫۴ درصد در پاییز ۱۴۰۲رسیده است. زمانی که فارغ‌التحصیلان بیشتر وارد فضای کار شوند نشان می‌دهد کیفیت به حدی است که فارغ‌التحصیلان را جذب کند.

وی تصریح کرد: مجموعه وزارت علوم یک معاونت جدیدالتاسیس به نام معاونت فناوری دارد که در حوزه توانمندسازی فارغ التحصیلان دانشگاهی اقدامات خوبی به عمل آورده است. همچنین حذف سرفصل‌های غیرضروری از دروس دانشگاهی که ارتباطی با بازار کار نداشتند، از اقداماتی بود که در تعامل دو سویه میان دو وزارتخانه صورت گرفت. 

کریمی بیرانوند افزود: اقدام دیگری که در تعامل میان وزارت علوم و وزارت کار در حال انجام است، بحث بورس تحصیلی بخش خصوصی است که در این چهارچوب بخش خصوصی برمبنای نیاز خود برای دوره پس از تحصیل افرادی را در داخل دفترچه کنکور بورس کرده و تضمین می‌دهد که پس از طی دوره تحصیلی آن‌ها را جذب کند. 

وی تاکید کرد: با تعامل بین وزارت کار و وزارت علوم اینکه هر دستگاهی برای اشتغال فارغ التحصیلان چه کارهایی می‌تواند بکند را احصا کرده و لیست کردیم و سندی در این رابطه منتشر کردیم. امیدواریم برای سال ۱۴۰۳بتوانیم بیش از گذشته نرخ بیکاری بالای فارغ التحصیلان را با چنین تلاش‌هایی کاهش دهیم و دستگاه‌هایی که امکان فعالیت در این حوزه را دارند، بیش از پیش بسیج کنیم.

کریمی بیرانوند بیان داشت: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زنان از ۲۲٫۶ درصد به ۱۹٫۴ رسیده است. نرخ بیکاری زنان جوان ۱۵تا ۲۴سال از ۳۷٫۹به ۲۸٫۹رسیده است. همه اینها حکایت از رونق بازار کار زنان دارد. ما در این دولت هیچ تفکیک جنسیتی برای مشاغل ایجاد شده نداریم، بلکه حوزه مشاغل خانگی حوزه‌ای است که بیش از ۸۰درصد تسهیلات آن را زنان دریافت کرده‌اند.

معاون وزیر کار اظهار کرد: خالص اشتغال ایجادی در ۳فصل اول امسال تقریباً ۷۸۰هزار نفر بوده است. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان به ۱۱٫۴ درصد و نرخ اشتغال ناقص هم به ۶٫۹درصد رسیده است.

وی ادامه داد: آمار سامانه رصد اشتغال نشان می‌دهد که تا امروز بر اساس کد ملی ۷۸۰هزار نفر فرصت شغلی جدید توسط همه دستگاه‌ها (۸۵ دستگاه) ایجاد شده است که امیدواریم تا پایان سال به یک میلیون برسد.

بیرانوند با بیان اینکه فضای کلان در دولت سیزدهم مثبت بوده است، گفت: هم اکنون اقتصاد ایران از حالت شرطی خارج شده و برای رفع مشکلات نگاه ما صرفاً به لغو تحریم‌ها نیست.

معاون وزیر کار همچنین تصریح کرد: هر سال تعهد ایجاد یک میلیون شغل را بین استان‌ها تقسیم می‌کنیم و به وسیله سامانه رصد می‌توانیم وضعیت استان‌ها را نظارت کنیم. در حال حاضر بیش از ۲۳هزار کاربر دستگاه اجرایی در سامانه رصد حضور دارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷هزار واحد راکد و نیمه فعال احیا شد، اظهار کرد: حدود ۱۶۰همت تسهیلات به بازار کار تزریق شده است که از این طریق بخشی از مشکلات واحدها رفع شد. برای سال آینده ایجاد یک میلیون شغل هدف گذاری شده است.

وی افزود: حدود ۶ماه است که سامانه جست‌وجوی شغل برای پیدا کردن شغل و نیروی کار راه اندازی شده است. تا امروز بیش از ۲۷۰هزار فرصت شغلی توسط کارفرماها و کاریابی‌ها و اطلاعات بیش از ۲۸۰هزار کارجو روی سامانه ثبت شده است. همچنین ۳۰هزار به‌کارگماری هم داشته‌ایم. حدود ۸۰هزار معرفی‌نامه هم صادر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *