پیگیری افزایش کیفیت و کمیت اشتغال در سال ۱۴۰۳/ فارغ التحصیلان در محور برنامه های اشتغالی قرار دارند

 

پیگیری افزایش کیفیت و کمیت اشتغال در سال 1403/ فارغ التحصیلان در محور برنامه های اشتغالی قرار دارند
مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار با بیان اینکه ایجاد یک میلیون شغل را برای سال آینده در دستور کار داریم گفت:سال آینده علاوه بر تمرکز بر روی کمیت اشتغال ،وارد مرحله برنامه ریزی در حوزه کیفیت اشتغال و مخاطب ویژه اشتغال خواهیم شد.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،”اشتغال پایدار اولویت اصلی کشور و مأموریت جدی دولتمردان است” این جمله بارها درجلسات شورای عالی اشتغال از زبان رئیس جمهور توصیه به دست و اندرکاران اشتغال کشور بیان شده است.

زمانی که شغلی ایجاد می شود,  نشان دهنده این است که در برنامه های کلان در حوزه اشتغال اتفاق هایی رخ داده است که منجر به ایجاد اشتغال جدید شده است.اما اینکه شغل با کیفیت و پایدار باشد حائز اهمیت است و در این صورت است که می تواند در رشد شاخص های اقتصادی تأثیرگذار باشد.

طه رمضانی,مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی  در آخرین اظهارات خود درباره سیاست های اشتغالی سال ۱۴۰۳ بیان کرده است:سال آینده علاوه بر تمرکز بر روی کمیت اشتغال که سالانه یک میلیون اشتغال است وارد مرحله برنامه ریزی در حوزه کیفیت اشتغال و مخاطبین ویژه اشتغال هم خواهیم شد. برای اولین بار امسال در نظر گرفتیم که به صورت متوسط ۲۵درصد از تعهد اشتغالی که استانها دارند مربوط به فارغ التحصیلان شود. بازار کار کشور را که در سال‌های اخیر بررسی می‌کنیم ،۲۵درصد شاغلان کشور، فارغ التحصیل هستند. اما اشتغالی که تا کنون دولت ایجاد می‌کرده کمتر از ۱۰درصد به فارغ التحصیلان اختصاص می‌یافت.

وی می گوید: امسال از همکارانمان در دستگاه‌های مختلف درخواست کردیم که باید خدمات اشتغال خود را به متوسط وضعیت بازار کار یعنی ۲۵ درصد برسانند. اگر این اتفاق بیفتد حتماً جامعه فارغ التحصیلان ما این را احساس خواهند. احتمالا طرح‌هایی ایجاد خواهد شد که حتماً فارغ التحصیلان در آن اشتغال پیدا کنند.

وی در ادامه به وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ‌التحصیلان نیز اشاره کرد و گفت: در پاییز ۱۴۰۲نرخ بیکاری فارغ‌التحصلان ۱۱٫۴ بوده است. نرخ مشارکت کاردانی در سال ۱۴۰۱معادل ۵۰درصد، نرخ بیکاری آنها ۱۰درصد، نرخ مشارکت کارشناسی حدود ۴۸درصد و نرخ بیکاری آن ۱۵درصد، نرخ مشارکت کارشناسی ارشد بالای ۶۸درصد و نرخ بیکاری آنها نزدیک به ۹درصد، نرخ مشارکت فارغ التحصیلان دکتری بالای ۷۰درصد و نرخ بیکاری آنها سه درصد است. یعنی طبق برآوردهای مرکز آمار در سال ۱۴۰۱تقریبا ۵۰۰۰فارغ التحصیل دکتری داشتیم که موفق به  پیدا کردن شغل نشدند.

* هدفگذاری برای استفاده مستقل فارغ التحصیلان از سامانه های بیمه ای و کارورزی

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: اینکه مشارکت جامعه فارغ التحصیل ما در بازار کار بالاتر است باید گفته شود. این نشان می‌دهد که فارغ التحصیلان وارد بازار کار می شوند و امید دارند که شغل پیدا کنند.

وی عنوان کرد: سال آینده برای دستگاه‌های مختلف کشور، سال ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان است. درحال به روز رسانی سامانه ها و مدل تخصیص سیاست‌های بازار کار در قالب مشوق‌های بیمه‌ای،‌ معافیت‌های بیمه‌ای، کارورزی و یارانه و دستمزد هستیم که فارغ التحصیلان از این امکانات به صورت مستقل استفاده کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *