درس‌هایی در مورد استارتاپ از زبان پدر استارتاپ ناب(اریک رایز)

مزرعه کارآفرینی

کلمه‌ی “ناب” در استارتاپ ناب، از تولید ناب گرفته شده است. بنابراین کسانی که سیستم‌های تولید کسب و کار یا نوعی فلسفه‌ی کسب و کار قدیمی را مطالعه و بررسی کرده‌اند شاید با این کلمه آشنا باشند. وقتی من یک کارآفرین تکنولوژی بودم و استارتاپ‌ها را راه‌اندازی می‌کردم کارها را به شیوه‌ی سنتی انجام می‌دادم و شرکت‌هایی ساختم که با وجود تکنولوژی‌های عظیم، هیچ مشتری‌ای نداشتند. به همین خاطر فهمیدم که باید کارها را سریع‌تر، شهودی‌تر و علمی‌تر انجام داد و مشتریان باید بیشتر درگیر این فرایند بشوند. نظریه‌ی تولید ناب در حاضر وجود دارد، به طوری که اگر مقداری سرعت را افزایش دهیم می‌توانیم از آن به طور مستقیم در فرایند نوآوری و فرایند کارآفرینی استفاده کنیم و به ما کمک می‌کند کارآفرینان بهتری باشیم.

در استارتاپ یک تکنیک به نام “پنج چرا” وجود دارد. وقتی یک مشکل در بخش تولید دیده می‌َشود، روش سنتی برای حل آن بدین گونه است که مشکل را کشف کرده و مقصر را سرزنش کنیم و از او می‌خواهیم که دیگر اشتباهش را تکرار نکند. ولی تکنیک “پنج چرا” می‌گوید هر وقت در خط تولید با مشکلی مواجه شدید به دنبال ریشه‌ و علت مشکل بگردید.

اولین چیزی که در استارتاپ ناب در مورد آن صحبت می‌شود “چشم‌انداز” است، زیرا بدون داشتن چشم اندازی از آنچه که می‌خواهید انجام دهید، نمی‌توانید هیچ یک از تکنیک‌های استارتاپ ناب(آزمایش سریع، رویکرد علمی، توسعه‌ی گسترده) را انجام دهید و هیچ یک از آنها موثر نخواهند بود.

بهترین روش برای شروع راه‌اندازی استارتاپ ناب این است که در یک موقعیت استارتاپ، بپذیرید هر کاری که انجام می‌دهید یک آزمایش است. در صورت تمایل می‌توانید وانمود کنید که کار موردنظر، آزمایش نیست. ولی اگر نمی‌دانید در آینده چه رخ می‌دهد پس در حال انجام یک آزمایش هستید. لذا این سوال پیش می‌آید که می‌خواهید یک آزمایش علمی انجام دهید یا به دنبال طالع‌بینی هستید. اگر می‌خواهید از یک رویکرد علمی استفاده کنید پس از خود بپرسید که فرضیه‌ام چیست؟ به نظرم قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ چه راه‌هایی وجود دارد تا بفهمم فرضیه‌ام واقعا درست است یا نه؟

دلیل شکست اکثر استارتاپ‌ها این است که محصولی می‌سازند که مشتریان خواستار آن نیستند. معمولا می‌شنویم که استارتاپ‌ها به دنبال رشد بالا هستند، ولی این رشد از کجا به دست می‌آید؟ رشد بالا یعنی چه؟ سرطان و طرح پونزی هم رشد بالایی دارند، ولی آیا اینها واقعا چیزهای خوبی هستند؟ ما باید معنی رشد را برای خودمان مشخص کنیم. ما می‌خواهیم چیزی ایجاد کنیم که دنیای بهتری بسازیم. این یعنی چه؟ یعنی چیزی که باعث بهبود زندگی مشتریان ما شود، به این می‌گویند قانون رشد پایدار. مشتریان جدید، نتیجه‌ی اقدامات مشتریان گذشته هستند. هدف ما هم به عنوان کارآفرین باید همین باشد. وقتی کمی پایین‌تر از این هدف را در نظر می‌گیریم، مسیر ما با آنچه که در طرح کسب و کار وجود دارد متفاوت خواهد شد و در نتیجه مسیرمان به سمت شکست منحرف می‌گردد. پس باید بدانیم که شکست ایده، تقریبا برابر است با شکست شرکت.

ما در مدل استارتاپ ناب سعی می‌کنیم نشان دهیم که اشتباهی در ایده‌ی شما وجود دارد، ولی این بدین معنی نیست که شرکت شما شکست می‌خورد. در استارتاپ‌های ناب کاملا رایج است که از یک مفهوم اولیه استفاده کرده و سپس آن را به یک محصول بادوام تبدیل می‌کنند.

اکثر کسانی که در کنفرانس استارتاپ ناب به روی صحنه می‌آیند، اصلا در هیچ کنفرانس دیگری شرکت نکرده‌اند و پشت میکروفن نرفته‌اند و افراد مشهوری نیستند. این افراد کسانی هستند که با دقت مواظب هستند روایت استارتاپ خود را به طور صادقانه بیان کنند. این کنفرانس‌ها فرصت منحصر به فردی هستند تا از حقیقت پشت صحنه‌ی استارتاپ‌های امروز باخبر شویم.

منبع: entrepreneur.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *