۸ راه ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ اﯾﺪه ﻫﺎی ﮐﺎری ﺷﻤا

مزرعه کارآفرینی

امروزه به علت دلایلی که در عصر حاضر وجود دارد بسیاری از انسان ها  علاقه دارند بتوانند خودشان کسب و کارشان را راه اندازی نمایند تا بتوانند از این میان فرصت هایی که وجود دارد آن ها نیز بی بهره نمانده وآینده بهتری برای خود و خانواده خویش مهیا نمایند ولی نکته مهم آن است که این فرصت ها اگر به درستی مدیریت و پردازش نشوند نه تنها نمی توانند ما را به سر منزل مقصود برسانند بلکه می توانند موجب نابودی ما گردند. در این مقاله ۸ روش بسیار ساده ولی کارآمد برای ارزیابی ایده های کسب و کار را به شما معرفی می نماییم.

۱) ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﺴﺐوﮐﺎرBusiness Plan

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪهای ﻧﺮم اﻓﺰاری و اﻟﮕﻮ و ﻧﻤﻮﻧﻪهای ﻓﺮاواﻧﯽ جهت تهیه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﺴﺐوﮐﺎر در اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ در دﺳﺘﺮس ﻗﺮار دارد. ﯾﺎ ﺑﻪ اﻧﺠﻤﻦﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎهی ﺧﻮد جهت ﮔﺬراﻧﺪن ﯾﮏ دوره آﻣﻮزﺷﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.یا به افراد متخصص در این زمینه رجوع نمایید. همینﻃﻮر ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺑﻪ ﺳﺮاغ اﻓﺮاد ﺣﺮﻓﻪای ﮐﻪ ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ و ﺑﻪ راﯾﮕﺎن ﺑﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن ﻣﺸﺎوره ﻣﯽدهند، ﺑﺮوﯾﺪ.

۲) از اﺳﺘﺎدان، ﺣﺮﻓﻪای ها و رهبران ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ

ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻧﻈﺮ ﻏﯿﺮجهتدار و ﻧﺎﻣﺘﻌﺼﺐ درﺑﺎره اﯾﺪهﮐﺎری ﺧﻮد ﺑﻪ ﺳﺮاغ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺑﺮوﯾﺪ. اﮔﺮ در آن زﻣﯿﻨﻪ ﮐﺴﯽ را ﻧﻤﯽﺷﻨﺎﺳﯿﺪ، ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آﻧﻬﺎ ﺑﮕﺮدﯾﺪ. اﮔﺮ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﻧﻈﺮات دوﺳﺘﺎن و ﺧﺎﻧﻮاده ﺷﻤﺎ را ﺗﮑﺮار ﮐﺮدﻧﺪ، ﺷﻤﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﺘﻮاﻧﯿﺪ ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی ﻣﻨﻄﻘﯽ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.

۳) ﻧﻈﺮ ﺧﺎﻧﻮاده و دوﺳﺘﺎن ﺧﻮد را ﺟﻮﯾﺎ ﺷﻮﯾﺪ.

اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ در واﻗﻊ ﻧﻘﻄﻪ آﻏﺎز ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و ﻧﻪ ﭼﯿﺰی ﺑﯿﺸﺘﺮ از آن. در دﻧﯿﺎی ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر، ﺷﻤﺎ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﻟﺰوﻣﺎ ﺣﺮفﻫﺎی دوﺳﺘﺎن و ﺧﺎﻧﻮاده را وﺣﯽ ﻣﻨﺰل ﺑﺪاﻧﯿﺪ ﻣﮕﺮ آﻧﮑﻪ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر و ﺻﻨﻌﺘﯽ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺧﻮاهید وارد آن ﺷﻮﯾﺪ را ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ. دوﺳﺘﺎن و ﺧﺎﻧﻮاده در واﻗﻊ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﻌﯿﺎر ارزﯾﺎﺑﯽ اﯾﺪه های ﮐﺎری ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، اﻣﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ راﺣﺖﺗﺮﯾﻦ ﮔﺮوه ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﯾﺪه ها و ﻧﻈﺮاﺗﺸﺎن هستندو ﺑﺎ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮدن ﺑﺎ آﻧﻬﺎ در ﻣﻮرد اﯾﺪه هایتان ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ اﯾﺪه ﻫﺎی ﮐﺎری ﺧﻮد را ﺻﯿﻘﻞ داده و ﮐﺎﻣﻞ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ

۴) ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎزار اﻧﺠﺎم دهید.

ﺑﺨﺸﯽ از هر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﺴﺐوﮐﺎر ﻣﺨﺘﺺ ارزﯾﺎﺑﯽ ﺑﺎزار ﯾﺎ ﻣﺸﺘﺮی های ﺑﺎﻟﻘﻮه اﺳﺖ. اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﯾﮏ اﺑﺰار ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﯽ ﺑﺴﯿﺎر ارزﺷﻤﻨﺪ ﺑﺮای ﺻﺎﺣﺒﺎن ﮐﺴﺐوﮐﺎرها ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﮔﺰارش های رﺳﻤﯽ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد زﯾﺎدی در ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت و ﺻﻨﺎﯾﻊ در اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻣﻮﺟﻮد ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﺖوﺟﻮی اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺑﭙﺮدازﯾﺪ، همینﻃﻮر ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در ﻣﻮرد رﻗﺒﺎ را هم از دﺳﺖ ﻧﺪهید.

۵) ﯾﮏ ﻣﺪل ﮐﻮﭼﮏ ﺑﺴﺎزﯾﺪ

اﮔﺮ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺷﻤﺎ جهت ﺳﺎﺧﺖ و ﺗﻮﻟﯿﺪ (ﯾﮏ ﻣﺤﺼﻮل ﺧﺼﻮﺻﺎً اﮔﺮ آن ﻣﺤﺼﻮل در ﺑﺎزار ﻣﻮﺟﻮد ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ) اﺳﺖ، راﻫﯽ ﺑﺮای ﺗﻮﻟﯿﺪ ﯾﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﯿﺎﺑﯿﺪ. اﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ اﻃﻼﻋﺎت زﯾﺎد و اﯾﺪه ﻫﺎی زﯾﺎدی در ﻣﻮرد اﯾﺪه ﮐﺎری ﺧﻮدﺗﺎن ﺟﻤﻊآوری ﮐﻨﯿﺪ. اﮔﺮ ﻣﺤﺼﻮل ﺷﻤﺎ ﮐﺎﻣﻼ ﺑﯽهمتا ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ آن را ﺛﺒﺖ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ و در ﺻﻮرت ﻧﯿﺎز از راهنمایی ﯾﮏ وﮐﯿﻞ ﮐﻤﮏ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ.

۶) آزﻣﺎﯾﺶ ﯾﮏ ﺧﺪﻣﺖ

اﮔﺮ اﯾﺪه ﺷﻤﺎ در ﻣﻮرد ﯾﮏ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺧﻮد را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﻨﯿﺪ و ﺑﻪ آﻧﻬﺎ پیشنهاد آن ﺧﺪﻣﺖ را ﺑﺎ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﺑﺪﻫﯿﺪ. در ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻮارد، ﺳﺮوﯾﺲ دهندگان ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آزﻣﺎﯾﺶ ﺧﺪﺖ ﺧﻮد و ﺳﺎﺧﺖ ﺳﺒﺪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺧﻮد، ﺑﻪ ﮔﺮوهی از ﺧﺪﻣﺎت ﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎن ﮐﻪ ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺳﺎزﻣﺎن های ﮐﻮﭼﮏ ﻏﯿﺮاﻧﺘﻔﺎﻋﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﻪ راﯾﮕﺎن ﺧﺪﻣﺎت اراﺋﻪ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. اﯾﻦ ﮐﺎر را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﯾﮏ ﻋﺎدت ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺪاوم اﻧﺠﺎم ﻧﺪﻫﯿﺪ وﻟﯽ گاهی اﯾﻦ ﮐﺎرﺑﺎﻋﺚ ﺟﺬب ﻣﺸﺘﺮی ﺑﺮای ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺷﻮد.

۷) ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ورود ﮐﻢهزﯾﻨﻪ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﯿﺪ

اﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ تهیه ﯾﮏ ﻓﻀﺎی اداری ﺑﺮای ﺷﺮوع ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﺧﻮد هستید، دﺳﺖ ﻧﮕﻬﺪارﯾﺪ و ﻣﺠﺪدا ﺑﯿﻨﺪﯾﺸﯿﺪ. ﻣﺎداﻣﯽ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﯾﮏ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺗﺜﺒﯿﺖ ﺷﺪه ﺑﺮای ﺧﺪﻣﺖ ﯾﺎ ﻣﺤﺼﻮل ﺧﻮد ﻧﺪارﯾﺪ، اﯾﻦ ﮐﺎر ﯾﮏ هزینه ﺳﺮﺑﺎر ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﺷﻤﺎ را ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع از ﺑﯿﻦ ﺑﺒﺮد. ﭼﯿﺰی ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎری از ﮐﺴﺐ و ﮐﺎرﻫﺎی اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ را ﺟﺬاب ﻣﯽﺳﺎزد همین هزینه ﮐﻢ ورود ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

۸) ﺑﻪ دﻧﺒﺎل رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﻧﺒﺎﺷﯿﺪ

ﯾﮏ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﺧﻮب ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎن و ﺑﻪ ﻣﺮور رﺷﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ. در ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻮارد، ﯾﮏ اﯾﺪه ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ رﺷﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ اﯾﻦ رﺷﺪ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺮﯾﻊ ﺷﺎﯾﻊ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺧﻮد را ﺑﺮای ﯾﮏ رﺷﺪ آرام و ﻣﻼﯾﻢ آﻣﺎده ﮐﻨﯿﺪ و ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﻗﺘﻀﺎﯾﯽ ﺑﺮای دﺳﺖاﻧﺪازهای ﺟﺎده داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ. ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد اﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﭘﺲ از اوﻟﯿﻦ ﭘﻨﺞ ﺳﺎل هنوز در ﮐﺴﺐو ﮐﺎری هستید، ﺷﻤﺎ اﺣﺘﻤﺎﻻ در آن ﮐﺎر ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﻣﺎﻧﺪ، اﻣﺎ ﺷﻤﺎ هیچگاه ﻧﻤﯽداﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﻪ ﭼﯿﺰی ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ ﺗﻮان ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﺷﻤﺎ اﺛﺮ ﮔﺬارد.

ﺣﺘﯽ ﺑﺴﯿﺎری ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﻣﻮﻓﻖ و ﺗﺜﺒﯿﺖ ﺷﺪه ﭘﺲ از ۹ ﺗﺎ ۱۱ ﺳﺎل از ﺑﯿﻦ ﻣﯽروﻧﺪ، ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﯾﮏ ﺣﺎدﺛﻪ ﮐﺎﻣﻼ ﻏﯿﺮﻣﺘﺮﻗﺒﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻧﺎﺑﻮدی ﯾﮏ  ﮐﺴﺐوﮐﺎر ﻣﯽﮔﺮدد. ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺣﻮادﺛﯽ ﻓﺮاﺗﺮ از ﮐﻨﺘﺮل ﺷﻤﺎ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ ﮐﺴﺐوﮐﺎر ﺷﻤﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬارد. روی ﭼﯿﺰهایی ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﮐﻨﺘﺮل ﮐﻨﯿﺪ ﮐﺎر ﮐﻨﯿﺪ و ﺑﺮای ﭼﯿﺰهای دﯾﮕﺮ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎن داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ.

منبع: drmehryazdan.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *