۵ نکته مهم برای نوشتن یک طرح کسب و کار

مزرعه کارآفرینیقبل از اینکه کارتان را با توجه به طرح کسب و کار خود شروع کنید، اجازه بدهید در مورد برخی «الزامات» صحبت کنیم که کل فرایند نگارش و خواندن طرح کسب و کار را آسان می کند. هدف اصلی شما این است که برنامه کاری خود را تهیه و بعد اجرا کنید تا بتوانید روی ساختار کسب و کارتان تمرکز داشته باشید.

۱. مختصر بنویسید:

به دو دلیل برنامه های تجاری باید کوتاه و مختصر باشند:

نخست اینکه اگر می خواهید طرح کسب و کارتان خوانده شود باید کوتاه و مختصر بنویسید چون هیچ کس قصد ندارد یک طرح کسب وکار  ۱۰۰ صفحه ای یا حتی ۴۰ صفحه ای را بخواند. البته، ممکن است برای بخشهای خاصی به مستنداتی نیاز داشته باشید اما می توانید این اسناد را ضمیمه کنید.

دوم اینکه طرح کسب و کار شما باید ابزاری باشد برای مدیریت و رشد کسب و کارتان. چیزی که به مرور بتوان آن را اصلاح و استفاده کرد. در طرح کسب و کار بیش از حد طولانی، مشکلات زیادی در باز نویسی و اصلاح آن خواهید داشت و با این کار تقریباً طرح تان در کشوی میز خواهد ماند و هرگز دیده نمی شود.

۲. مخاطبان خود را بشناسید:

در نوشتن برنامه کسب و کار از زبانی استفاده کنید که مخاطبان شما آن را درک کنند.

به عنوان مثال، اگر شرکت شما در حال توسعه یک فرایند علمی پیچیده است و سرمایه گذاران شما دانشی در مورد آن ندارند، از به کار بردن کلمات تخصصی و اصطلاحات اختصاری که با آنها آشنا نیستند، خودداری کنید.

سرمایه گذاران را با توضیحات ساده و مستقیم از محصول خود و با عباراتی که همه بتوانند آن را متوجه شوند آشنا کنید.  همیشه می توانید توضیحات خاص را در صورت لزوم در «ضمیمه» طرح تان قرار دهید.

۳. ایده کسب و کار خود را تست کنید:

شروع کار با برنامه ریزی و توضیحی یک صفحه ای و مشخص درباره فرایندکاری‌تان، می تواند به شما در تست موفقیت ایده کسب و کار پیش از راه اندازی آن کمک کند. از نام تجاری و گزارش ارزش کاری خود گرفته تا فرصت و اجرا، در هر بخشی که کار می کنید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید دریافت فیدبک و امتحان کردن مولفه های مختلف کسب و کار شماست. این کار می تواند به سادگی داشتن یک مربی یا شریک برای بررسی اصول برنامه ریزی یا انجام تحقیقات بازار یا ارتباط با مشتریان دائمی باشد.

هرچه اصول طرح خود را بیشتر آزمایش و بررسی کنید، طرح کسب و کار شما بهتر و قوی تر خواهد بود. این می تواند شما را از صرف روزها و ساعت‌ها برای تدوین استراتژی که عملی نیست، نجات دهد.

۴. اهداف و چشم انداز کسب و کارتان را تعیین کنید:

در ابتدا باید بدانید چه انگیزه ای برای داشتن این نوع کسب و کار دارید. آیا می خواهید که فقط یک کار تمام وقت داشته باشید؟ آیا می خواهید تیم خود را گسترش دهید یا مکان دیگری را راه اندازی کنید؟ دانستن آنچه می خواهید به انجام برسانید و داشتن سوالاتی از این قبیل، می تواند به شما کمک کند تا طرح کسب و کار خود را به طور خاص برای رسیدن به این اهداف توسعه دهید.

در حال حاضر  ممکن است شما قبل از شروع رسیدن به اهداف‌تان قدم‌های خاصی را بر نداشته باشید. اما با برنامه ریزی از پیش تعیین شده کار شما جلوه زیباتری خواهد داشت و این به شما کمک می کند معیارهای موفقیت را تعریف کنید، اهداف خود را تحقق بخشید و عناصر کسب و کار خود را برای رسیدن به اهداف خاص بیشتر توسعه دهید. برای شروع نیاز به یک چشم انداز یا حتی مقاصدی دارید تا بهتر بتوانید آنچه که مهم است را انجام دهید.

۵. نگران نباشید:

آیا می دانید اکثریت قریب به اتفاق صاحبان کسب و کارها و کارآفرینان متخصص تجارت نیستند؟ آنها مدرک MBA یا مدرک حسابداری ندارند. آنها به دنبال یادگیری و پیدا کردن ابزار و منابع برای کمک به خود هستند.

نوشتن طرح کسب و کار نباید به شکل یک مانع بزرگ به نظر برسد. شما کسب و کار خود را می دانید و در آن تخصص دارید. پس به همین دلیل، نوشتن یک طرح کسب و کار و استفاده از مزایای آن برای پیشرفت کاری، آنقدرها که فکر می کنید چالش برانگیز نخواهد بود.

و نیازی نیست که با تمام جزئیات، طرح‌تان را شروع کنید. در حقیقت، بسیار راحت تر است که با یک طرح کسب و کار ساده، و یک صفحه ای که ما آن را مجوز کار می نامیم شروع کنید و بعد از آن یک طرح کسب و کار کمی طولانی تر و دقیق تر درست کنید.

نوشتن طرح کسب و کار هرگز تمام نمی‌شود!

یک طرح کسب و کار خوب و کاربردی همیشه در حال تغییر و تحول است. همان طور که کسب و کار شما پیوسته با چالش هایی مواجه می شود و تغییرات بزرگ و کوچکی در آن رخ می دهد طرح کسب و کارتان نیز همراه با فعالیت های تان دگرگون می شود. اهداف و حتی چشم انداز شما با گذر زمان دستخوش تحولاتی می شوند. با این حال این بهانه خوبی برای ننوشتن طرح کسب و کار نیست. اگر کسب و کار شما در زمینه ای است که در آن سر رشته ای ندارید، بهتر است با یک طرح راحت و دم دستی شروع کنید که در واقع نمونه ی ساده شده ی یک بیزینس پلن است.

با این طرح ساده، ایده ی خود را تست می کنید و در زمینه کسب و کاری جدید هم تجربه کسب می کنید.

از طرف دیگر ممکن است شما وسواس پیدا کنید که یک طرح کسب و کار کامل و بدون نقص بنویسید. یک طرح کسب و کار عالی به هیچ دردی نمی خورد اگر شما شروع به فعالیت نکنید. اگر شما یک استارت آپ هستید و پس از گذشت ۶ ماه هنوز درگیر نوشتن طرح کسب و کارتان هستید بهتر است درخواست کمک کنید!

منبع: modirinfo.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *