تاثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی دیجیتال

مزرعه کارآفرینی

هوش مصنوعی؛ از ابزار دستیار صوتی سیری شرکت اپل گرفته تا خودروهای اتوماتیک تسلا، می‌تواند ظرف مدت کوتاهی حتی بازی‌های ویدیویی را یاد بگیرد، این تکنولوژی صنایع را یکی پس از دیگری متحول می‌کند. هدف بعدی هوش مصنوعی در سال‌های آینده، حوزه بازاریابی دیجیتال است که در حال حاضر در مرحله تحول پویا می‌باشد. هوش مصنوعی دارای پتانسیل عظیمی در زمینه بازاریابی دیجیتال است.

هوش مصنوعی با کمک رسانه‌های اجتماعی و انبوه داده های شناخته و ناشناخته و در پی آن جستجو‌های اینترنتی، دارای پتانسیل بالایی در زمینه بازاریابی دیجیتال است. استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه تجربه بهتر در زمینه  مشتری، تجزیه و تحلیل پیشگویانه و بازاریابی هدفمند قطعا بازده زیادی از سرمایه را برای بازاریابی فراهم خواهد کرد.

رابطه بین هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال

در طول سال‌های گذشته، بازاریابان در وارد کردن هوش مصنوعی در استراتژی‌های خود تردید داشتند؛ اما در این سال‌ها شاهد اعتماد قابل‌توجهی به هوش مصنوعی از سوی بازاریابان با توجه به کاربرد آن بوده‌ایم. این مساله به دلیل کاهش یافتن ابهام در رابطه با نتایج  و به همان اندازه بدست آوردن  سود بیشتر می‌باشد.

هوش مصنوعی باعث شد که حضورش در طول سال‌های جاری از طریق فرآیندهای مکمل مانند داده‌های انبوه، اینترنت و یادگیری ماشینی، احساس شود. اما اینها تنها اجزایی هستند که در نهایت به بروز توانایی کامل هوش مصنوعی کمک خواهند کرد. در سال‌های آتی، تغییرات و تاثیر ناشی از کاربرد هوش مصنوعی بسیار بیشتر قابل ‌مشاهده خواهد بود.

بیایید ببینیم که هوش مصنوعی احتمالا در سال آتی بازاریابی دیجیتال را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد یا خیر. در زیر برخی از حوزه‌های احتمالی که هوش مصنوعی می‌تواند بازاریابی دیجیتال را بهبود بخشد،  آورده شده‌ است. این فرصت ‌ها تنها در مرحله جوانه زدن هستند اما در سال‌های آینده می توان اثبات کرد که هوش مصنوعی گشاینده مسیر بازاریابی دیجیتال است.

هوش مصنوعی و تجربه کاربر

این مهم‌ترین حوزه‌ای است که هوش مصنوعی می‌تواند در آن نفوذ کند و اثر قابل‌توجهی ایجاد کند. مشتری راس هر کسب ‌و کار برای یک بازاریاب است. اگر او بتواند استراتژی بازاریابی محتوا را با هوش مصنوعی تطبیق دهد، کار بسیار خلاقانه ای انجام داده است. براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از قبیل جستجوهای مشتری، شیوه و علایق خرید او؛ می‌توان فعالیت‌های بازاریابی محتوا را برای هر مشتری سفارشی سازی کرد.

ربات های سخنگو  مثال دیگری از تداخل هوش مصنوعی در افزایش تجربه کاربر هستند. آنها برای تعامل با مشتریان براساس اطلاعاتی که دریافت می‌کند برنامه‌ریزی شده‌اند. ربات های سخنگو و ارتباطات متنی  رایج به زودی به یک سیستم ارتباطی چند بعدی با توانایی‌های حسی نظیر صدا و لامسه، منتقل خواهند شد. این امر می‌تواند کل تجربه کاربران را شخصی کند، چرا که آن‌ها تصور صحبت با یک فرد حقیقی و آگاه را دریافت می‌کنند. واقعیت افزوده، جنبه دیگری از هوش مصنوعی است که می‌تواند اهرمی به  منظور ارائه یک گزینه برای مصرف کنندگان و لمس (شناخت) محصول قبل از خرید واقعی باشد. این باعث می‌شود تصمیم‌گیری برای مشتریان آسان شود چون آن‌ها قادر به درک محصول حتی قبل از خرید هستند. این امر مشتری را به واکنش سریع‌تر تحریک می‌کند و به نوبه خود درآمد را افزایش می‌دهد.

هوش مصنوعی و سهولت در تصمیم‌گیری

هر بار که یک کاربر در اینترنت جستجو می‌کند؛ داده‌های جدید تولید می‌شود و برای آنالیز هوش مصنوعی ذخیره می‌شود. این داده‌ها می‌تواند اطلاعاتی از قبیل نیازهای کاربر، رفتارها و اقدامات آینده را آشکار کند. براساس این اطلاعات، بازاریابی می‌تواند بهینه‌سازی شود تا مرتبط‌ترین اطلاعات را تامین کند. توسعه رسانه‌های اجتماعی همچنین اطلاعات شخصی در مورد دیدگاه، ایجاد یک فعالیت هدفمند برای بازاریابان را آسان می‌کند.

این مساله  بیشتر چرخه فروش را کاهش می‌دهد؛ زیرا هوش مصنوعی اطلاعات مربوط به مشتریان را  دو دستی تقدیم می‌کند. این فعالیت ” پیشگویانه ” می‌تواند به طور قابل‌توجهی زمان تحقیق مشتری درباره محصول را کاهش دهد و تصمیم‌گیری را آسان‌تر کند. بازاریابان می‌توانند به تجزیه و تحلیل خریدار از طریق داده ادامه دهند و حتی مشتری را وادار به بازگشت کند!

این نوع از الگوریتم های فعال هوش مصنوعی، الگوریتم های حرفه ای فعلی مانند  سئو گوگل را به طرز عجیبی به چالش خواهند کشید. چه کسی در صورت داشتن  گزارش دقیق از دیدگاه شما خواهان SEO و ترافیک وب سایت است؟

هوش مصنوعی و شناسایی تصویر برای رسیدن به حداکثر بازدهی

قبلا تشخیص تصویر محدود به شناسایی اشیاء مجزا در یک تصویر بود. اما در حال حاضر این امکان وجود دارد که یک توصیف دقیق از یک تصویر به دست آید. آخرین ارائه آمازون تحت  نام شناسایی آمازون می‌تواند واقعا چهره‌های انسانی، احساسات درگیر و شناسایی اشیا را تشخیص دهد. این تکنولوژی می‌تواند به روش‌های مختلف برای بخش‌های مختلف استفاده شود. تشخیص تصویر توسط هوش مصنوعی در بانکداری و بخش مالی، می‌تواند برای فرایندهای پرداخت سریع‌تر و افزایش امنیت مشتری استفاده شود.

وب سایت‌های ارتباط جمعی منبع عظیمی از تصاویر هستند. رسانه های اجتماعی همواره در محتوای بصری محاصره شده اند، زیرا توییت های تصویر دار ۱۵۰ توییت دیگر دریافت می کنند و پست های فیس بوک عکس دار ۳/۲ بار بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند. طبق این تحقیق، اشتراک گذاری جمعیت جهان برابر با ۳.۲۵ میلیارد عکس در روز است. این تعداد زیاد از تصاویر می‌تواند توسط هوش مصنوعی برای درک الگوها، رفتارها و نیازهای مصرف‌کننده استفاده شود. نرم‌افزار هوش مصنوعی به دنبال تصاویری از وب سایت‌های ارتباط جمعی خواهد بود و آن را با گلچین عظیمی از تصاویر مقایسه خواهد کرد تا نتیجه‌گیری حاصل شود.

به عنوان مثال، یک تولیدکننده اسنک می‌تواند برند خود را در برابر مجموعه عظیمی از عکس‌ها در رسانه‌های اجتماعی بررسی کند و جمعیت خریدار از قبیل گروه سنی، جنسیت و غیره ، و همچنین پتانسیل‌های جغرافیایی مثل این که اسنک در ساحل، پارک، سوپرمارکت‌ها، تئاترها و غیره صرف شده‌است را بفهمد. این کار به هماهنگ کردن استراتژی‌های بازاریابی به منظور استخراج حداکثر بازگشت سرمایه کمک خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

اکنون ما به لطف توسعه رسانه‌های اجتماعی و داده‌های انبوه، مشتریان را بهتر از همیشه می‌شناسیم. هوش مصنوعی و فن‌آوری‌های مرتبط با آن باید بازاریابان و مشتریان را در سال‌های آتی به یکدیگر نزدیک‌تر کند و مشتریان درک بهتری از یک محصول و بازاریابان درک بهتری از مصرف کنندگان پیداکنند.

دیدن اینکه چگونه بازاریابی دیجیتال در سال‌های آتی توسط هوش مصنوعی تکمیل می‌شود، جالب خواهد بود. تصمیم‌گیری بهینه، چرخه فروش بهتر و پیش‌بینی فرایندهای فروش قطعی؛ نتایج حاصل از این جنگ روباتیک هستند. اما این بار هم مشتریان و هم برندها برنده هستند. پس بیایید صبر کنیم و ببینیم که چگونه بازاریابان این سلاح بسیار خطرناک را برای چند برابر کردن  فروش، تقویت رابطه و نزدیک شدن به مشتریان بکار خواهند گرفت.

منبع: thenextweb

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *