انواع کارآفرینی و معرفی فرد کارآفرین

مزرعه کارآفرینی

به طور کلی ده نوع کارآفرینی شناسایی شده است که براساس هدف، استراتژی و میزان بزرگی و کوچکی تقسیم می‌شوند. در ادامه با انواع کارآفرینی‌ها آشنا خواهید شد:

 مشاغل کوچک

اکثر مشاغل، در طبقه مشاغل کوچک شناسایی می‌شوند. افرادی که به کارآفرینی در مشاغل کوچک علاقه دارند، بیشتر به تامین معاش خانواده و منافع شخصی فکر می‌کنند. آن‌ها چندان درپی سودهای کلان با ریسک بالا نیستند. کارآفرینی در مشاغل کوچک اصولا زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی صاحب شغل شخصی خود است و آن را اداره می‌کند. فروشگاه‌های مواد غذایی، آرایشگاه‌ها، بوتیک‌های کوچک، مشاوران و مشاغل فنی از این دسته کارآفرینی‌ها هستند.

شرکت‌های بزرگ

تیم بزرگی از مدیران به اضافه فناوری‌های جدید و خلق صنایع پیشرفته از مشخصات اصلی این نوع از کارآفرینی است. آن‌ها می‌دانند چگونه باید نوآوری را حفظ کنند و خدمات جدیدی را براساس ترجیحات مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند. گاهی مشاغل کوچک می‌توانند به مشاغل بزرگ‌تر تبدیل شوند.

استارتاپ‌های مقایس‌پذیر

این نوع از انواع کارآفرینی ابتدا در فرم استارتاپ‌های مقیاس‌پذیر بروز می‌کنند. کارآفرینان در این نوع از شرکت‌ها، معتقد هستند که ایده‌شان می‌تواند تاثیر عمیقی بر زندگی افراد و نیازهای مصرف‌کنندگان و در ادامه تغییر شکل اقتصاد داشته باشد.

این دسته از کارآفرینی درپی برآورده کردن نیازهایی هستند که در بازار گم شده‌اند و فناوری‌محور هستند. اوبر، اینستاگرام یا اسنپ خودمان از این دسته استارتاپ‌ها محسوب می‌شوند.

کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینانی که می‌توانند یا می‌خواهند با محصولات و خدماتشان مشکلات اجتماعی را حل کنند در این دسته جا می‌گیرند. هدف اصلی این دسته از کسب‌وکارها حرکت در جهت دنیایی بهتر برای زندگی است.

کارآفرینی نوآورانه

کارآفرینان مبتکر افرادی هستند که درحال خلق ایده یا احتراعات جدید هستند. آن‌ها ایده را به مشاغل تجاری تبدیل می‌کنند. هدف این دسته از کسب‌وکارها تغییر شیوه زندگی افراد به سمت بهتر شدن است.

کارآفرینی اغواگرانه

افرادی که دوست دارند دائما در تلاش باشند و سخت‌کوش هستند، در این دسته قرار می‌گیرند. آن‌ها غالبا از مشاغل کوچک شروع می‌کنند و در جهت رشد به سمت تبدیل شدن به مشاغل بزرگتر گام برمی‌دارند. انگیزه اصلی این دسته از افراد برای رشد بیشتر است و حاضرند با هر چالشی در این مسیر روبه‌رو شوند.

کارآفرینی مقلد

اگر از ایده دیگران برای راه‌اندازی تجارتتان استفاده کرده‌اید، کارآفرین مقلد محسوب می‌شوید. البته صرف تقلید کافی نیست. شما به عنوان یک کارآفرین مقلد باید درجهت بهبود خدمات و کالای ارائه شده تلاش کنید و چیزی به آن اضافه کنید. حسن این نوع از کسب‌وکار، استفاده از تجربه دیگران برای پیشرفت سریع‌تر است.

کارآفرینی محقق

محققانی که وقت خود را برای شروع کار خود براساس تحقیقاتشان صرف می‌کنند، کارآفرین محقق نامیده می‌شوند. آن‌ها بیش از هرچیزی بر تحقیق قبل از تولید تاکید دارند. اعتقاد آن‌ها این است که با آمادگی و اطلاعات صحیح می‌توان شانس موفقیت را افزایش داد. به دلیل تحقیق زیاد، احتمال شکست این دسته از افراد بسیار کم است.

کارآفرینی خریدار

این دسته از کارآفرینان سعی می‌کنند با خرید مشاغل تجاری کوچک و بزرگ که احتمال موفقشان زیاد است کسب و کارشان را توسعه دهند. آن‌ها معمولا از ثروت شخصی‌شان برای خرید این مشاغل استفاده می‌کنند. هدف این دسته از کارآفرینان تغییر ساختار مدیریتی کسب‌وکارها در جهت توسعه آن‌ها است.

کارآفرینی در خانه (فریلنسینگ)

کارآفرینی در خانه بیش از هرچیزی بر توانایی‌ها و استعدادهای شخصی متکی است. شما می‌توانید بدون آنکه در استخدام نهاد یا شرکتی باشید، برای خودتان در منزل کار کنید. این نوع کارآفرینی بیشتر به صورت پروژه‌ای است و در حوزه برنامه‌نویسی، تولید محتوا، ترجمه و… انجام می‌شود.

کارآفرین کیست؟

اصلا کارآفرین کیست و چه خصوصیاتی دارد؟ به ساده‌ترین بیان ممکن، کارآفرینان کسانی هستند که  فعل کارآفرینی را به عمل تبدیل میکنند. این افراد شروع کننده پروسه‌ای اقتصادی هستند که می‌تواند باعث ایجاد اشتغال شود و طیفی از تاثیرات را در محیط اقتصادی باقی بگذارد.

  • کارآفرین مبدع است

شروع کنندگی، از مهم‌ترین کلیدواژه‌های توصیف‌کننده کارآفرینان است. یک کارآفرین یک آغازگر، رقیب و پیش‌برنده است. شخصیتی که چیزی جدید ایجاد می‌کند، ابتکار عمل دارد و کسب‌وکار یا شرکتی را راه‌اندازی کرده است کارآفرین نام دارد. کارآفرینان ممکن است ایده‌پرداز نباشند، اما قطعا کسانی هستند که تصمیم می‌گیرند ایده‌ای را به واقعیت تبدیل کنند.

  • کارآفرین پیش‌برنده است

کارآفرینان مسئول، رهبر و شخصیتی هستند که به دنبال راهنمایی گروهی از متخصصان هستند تا تلاش‌هایشان را به عمل تبدیل کنند. کارآفرینان کسانی هستند که پروسه کار را به پیش جلو می‌برند و الهام‌بخش تیمی برای پیروزی هستند. این شخصیت‌ها توانایی تغییر جهت، شتاب‌دهی و یا کاهش سرعت سرمایه‌گذاری را دارند.

  • کارآفرینان پاسخگو و مسئول هستند

کارآفرین مسئول نهایی سرنوشت فعالیت خود و گروه تحت رهبری‌اش است. کارآفرینان می‌توانند محصولی در حدواندازه شرکت‌های بزرگ، پروژه‌های کوچک یا هرفعالیت اقتصادی دیگری را به اقتصاد تحویل دهند. کارآفرین شرکتی را اداره می‌کند و برای هدایت آن به صورت کامل توانمند خواهد بود.

منبع: zehn.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *