داستان سرایی یکی از الزامات در بوم کسب و کار

مزرعه کارآفرینی

داستان سرایی یا همان واژه story telling در مورد ایجاد فضای کسب و کار و یکی از مواردی ست که شما به عنوان راه انداز کسب و کارتان در مورد بوم کسب و کارتان باید انجام نمایید.

هنگامی که اجزای ۹ گانه بوم کسب و کار شما در حال شکل گیری ست و یا حتی قبل از تشکیل این اجزا یک تکنیک بسیار کارا و اثر گذار برای این زمینه وجود دارد  که شما باید بتوانید داستانی را در مورد مدل کسب و کار خود خلق کنید و بر اساس این داستان بتوانید رابطه معنی داری را مابین اجزای بوم کسب و کار خود ایجاد نمایید.

نمونه بارز داستان سرایی را میتوان اززبان آقای دیسنی شنید . هنگامی که او روبه رو پنجره نشسته بود و در فکر راه اندازی دنیای شادی برای همه بود.او هیچگاه به معنای فیزیکی نتوانست شاهکار و رویای خود را در دنیای واقعی ببیند ولی روزی که خبر نگاری در روز افتتاح اولین شعبه رسمی دیسنی از او پرسید کاش آقای دیسنی هم حضور داشت تا چنین منظره ای را ببیند. همسر او چنین جواب داد او گفت او تمام این روز و روزهای آینده والت دیسنی را از قبل دیده بود.

قدرت واقعی داستان سرایی در راه اندازی کسب و کار بسیار مهم ولی بسیار کار ظریفی ست که در مقاله های بعدی در مورد اصول آن نکات ارزشمندی را بیان خواهم کرد ولی نکته مهم این است که روش های ساده برای شروع کسب و کار چیست و اصولاً از کجا می توان پی به نیاز مخاطبان برد.

من همیشه به همه دانشجویانم و مخاطبانم میگویم همیشه اول از نیاز خود شروع کنید چرا که با این کار می دانید مشکل کجاست و راه حل های به دست آمده منجر به اخذ نتایج بهتری می شود در این حالت سر کلاف در دستان شماست ولی برای راه اندازی کسب و کار باید بتوانید یاد بگیرید که چگونه نیاز و ایده ای را خلق کنید. که در این مقاله من سعی بر آن دارم با تغییر دریچه دیدگاه شما نسبت به یک اتفاق ساده و چیزی که در طول روز برای بسیاری از ما اتفاق می افتد. شما را به این مهم آگاه و بتوانید با ذهن خود تمرین کنید که در خلق ایده کسب و کار چگونه رفتار کنید و چگونه در کنار دقت به جزییات ایده خود بتوانید زمان و امکانات خود را برای عملی کردن ایده تان خرج نمایید و از طرفی خود را در شروع درگیر جزییات بیش از اندازه ننمایید. نکته مهم وپاردکس بوم کسب و کار همین است.

یک ﮐﺎﻏﺬ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﺮدارﯾﺪ . ﯾﮏ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺸﺨﺺ ﮐﻨﯿﺪ . 

ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن ﯾﮏ اﺳﻢ ﺑﺮای ﺷﺮﮐﺖ ، ﯾﮏ ﻧﯿﺎز ، ﯾﮏ ﻣﺸﮑﻞ ، ﺗﺤﻘﻖ ﯾﮏ رؤﯾﺎ و …

ﺑﻌﻀﯽ از اﺧﺘﺮاﻋﺎت و ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی هایی ﮐﻪ دور و اﻃﺮاف ﻣﺎ اﺳﺖ ، در زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪ ﻧﯿﺎز ﻧﺒﻮده اﺳﺖ ؛ ﺑﻠﮑﻪ روﯾﺎی ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺑﻮده ﮐﻪ ﺗﺤﻘﻖ ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ .  ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﮔﺎهی ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﻧﯿﺎز اﯾﺠﺎد ﮐﻨﯿﺪ . 

ﺑﻌﺪ از اﯾﻨﮑﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻮرد ﻧﻈﺮﺗﺎن را اﻧﺘﺨﺎب ﮐﺮدﯾﺪ ، بهش ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ و هر ﭼﯿﺰی ﮐﻪ ﺑﻪ ذﻫﻨﺘﺎن رﺳﯿﺪ ، ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ . ﯾﮏ ﮐﻠﻤﻪ ، ﯾﮏ ﻋﺒﺎ رت ، ﯾﮏ اﯾﺪه ، ﯾﮏ ﺗﺼﻮﯾﺮ و …

ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﭼﯿﺰی ﮐﻪ ﺑﻪ ذﻫﻨﺘﺎن آﻣﺪه اﺳﺖ ، ﺑﯽ رﺑﻂ ، ﺑﭽﮕﺎﻧﻪ ، اﺣﻤﻘﺎﻧﻪ ، ﻏﯿﺮ ﻣﻤﮑﻦ ، ﭘﺮ هزﯾﻨﻪ ، ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ، ﻏﯿﺮ ﻋﺎدی ، ﻏﯿﺮ ﻋﻘﻠﯽ ، ﺗﺨﯿﻠﯽ و … ﺑﺎﺷﺪ . اﻣﺎ اﺻﻸ مهم ﻧﯿﺴﺖ . ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻮد ، ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ و روی ﮐﺎﻏﺬ ﺑﯿﺎورﯾﺪ . ﺑﻪ هیچ ﻋﻨﻮان ﭘﯿﺶ داوری ﻧﮑﻨﯿﺪ . 

وﻗﺘﯽ کاغذ ﮐﺎﻣﻸ ﭘﺮ ﺷﺪ ، ﺑﻪ ﭼﯿﺰهاﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﻮﺷﺘﯿﺪ ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﺪ . ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ رواﺑﻄﯽ ﺑﯿﻦ آﻧﻬﺎ و ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻮرد ﻧﻈﺮﺗﺎن ﮐﺸﻒ ﮐﻨﯿﺪ .  ﺳﻌﯽ  ﮐﻨﯿﺪ ﺑﻌﻀﯽ از ﭼﯿﺰهاﯾﯽ ﮐﻪ روی ﮐﺎﻏﺬ ﻧﻮﺷﺘﯿﺪ را ﺑﺎهم ﺗﺮﮐﯿﺐ ﮐﻨﯿﺪ . ﺣﺎﻻ ذﻫﻦ ﺷﻤﺎ آﻣﺎده اﺳﺖ . 

ﮐﺎﻏﺬ  ﺟﺪﯾﺪی ﺑﺮدارﯾﺪ ؛ رواﺑﻄﯽ را ﮐﻪ ﮐﺸﻒ ﮐﺮدﯾﺪ ، ﺗﺮﮐﯿﺐ های زﯾﺒﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﯾﺠﺎد ﮐﺮدﯾﺪ و اﯾﺪه های بهتری ﮐﻪ ﺑﻪ ذهنتان آﻣﺪ را در آ ن ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ . اﮔﺮ ﺑﺎزهم ﭼﯿﺰ ﻗﺎﺑﻞ توجهی ﺑﻪ ذهنتان ﻧﯿﺎﻣﺪ . از اول ﺷﺮوع ﮐﻨﯿﺪ و اﯾﻦ ﮐﺎر را ﺗﮑﺮار ﮐﻨﯿﺪ . اﺻﻞ روش ﻃﻮﻓﺎن ﻓﮑﺮی ، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮوهی اﺳﺖ . ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ دورهم ﻣﯽ ﻧﺸﯿﻨﻨﺪ و اﯾﻦ ﮐﺎر را اﻧﺠﺎم ﻣﯽ دهند . 

وﻗﺘﯽ روی ﯾﮏ ﻣﻮﺿﻮع ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ و ﯾﺎ ﺳﻮاﻟﯽ ذهن ﺷﻤﺎ را درﮔﯿﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ، ﺿﻤﯿﺮﻧﺎﺧﻮدآﮔﺎه ﺷﻤﺎ و ذهن ﺷﻤﺎ همواره در ﺣﺎل ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ و ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺮای ﯾﺎﻓﺘﻦ ﭘﺎﺳﺦ آن ﺳﻮال خواهد ﺑﻮد ﺣﺘﯽ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ آن ﻓﮑﺮ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﯿﺪ ، ﺣﺘﯽ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﺎرﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﻣﺸﻐﻮﻟﯿﺪ و ﺣﺘﯽ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺧﻮاب هستید ، ذهن و ﺿﯿﺮﻧﺎﺧﻮدآﮔﺎه ﺷﻤﺎ در ﺣﺎل ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی اﻃﻼﻋﺎت و ﯾﺎﻓﺘﻦ اﯾﺪه های ﺟﺪﯾﺪ اﺳﺖ .  

ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﺣﺎﻟﺖ ﺧﻮاب و ﺑﯿﺪاری ، ﯾﺎ زﯾﺮ دوش ﺣﻤﺎم ﯾﺎ ﺧﻮردن ﻏﺬا و … ذهن ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﺮﺳﺪ و ﯾﮏ ﻟﺤﻈﻪ ﻧﺎﺧﻮدآﮔﺎه اﯾﺪه ی ﻓﻮق اﻟﻌﺎده ای ﺑﻪ ذهنتان ﺑﺮﺳﺪ . در اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻮارد ، در هرﺷﺮاﯾﻄﯽ ﮐﻪ هستید ، ﻓﻮرأ ﯾﮏ ﮐﺎﻏﺬ و ﻗﻠﻢ ﺑﺮدارﯾﺪ و اﯾﺪه را ﯾﺎددا ﺷﺖ ﮐﻨﯿﺪ . در اﯾﻦ ﮐﺎر ﺗﻨﺒﻠﯽ و ﮐﻮﺗﺎهی ﻧﮑﻨﯿﺪ زﯾﺮا ﺑﻪ ﺿﺮر ﺷﻤﺎ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد . وﻗﺘﯽ ذهن ﺷﻤﺎ ﻓﻌﺎل ﻣﯽ ﺷﻮد ، ﺷﻤﺎ وارد ﯾﮏ دﻧﯿﺎی  ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﺷﻮﯾﺪ . هر ﺣﺮﻓﯽ ، هر ﺻﺤﻨﻪ ای ، هر ﺗﺼﻮﯾﺮی ، هر ﺧﺒﺮی ، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﯾﮏ اﯾﺪه ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺪﻫﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﮔﺮ ﻧﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﺷﻤﺎ هزاران اﯾﺪه را از دﺳﺖ ﺧﻮاهید داد و ذهن ﺷﻤﺎ دوﺑﺎره ﻏﯿﺮ ﻓﻌﺎل ﺧﻮاهد ﺷﺪ . 

ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ﯾﮏ دﻓﺘﺮﭼﻪ ﮐﻮﭼﮏ ﻣﺨﺼﻮص ﻧﻮﺷﺘﻦ اﯾﺪه و ﯾﮏ ﺧﻮدﮐﺎر همیشه همراهداﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ زﯾﺮا ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در هر ﺷﺮاﯾﻄﯽ ، در ﺧﯿﺎﺑﺎن ، در مهمانی ، ﺳﺮ ﮐﻼس درس ، ﺳﺮ ﮐﺎر و … اﯾﺪه های ﺧﻼﻗﺎﻧﻪ ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻری ﺑﻪ ﺳﺮاغ ﺷﻤﺎ ﺑﯿﺎﯾﺪ .

ﯾﮏ روز  در ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮدم و ﺑﻌﺪ اﺣﺴﺎس ﮐﺮدم اﻻن ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﻣﻨﺒﻊ درآﻣﺪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ . ﺑﻪ دﮐﻪ ی روزﻧﺎﻣﻪ ﻓﺮوﺷﯽ رﻓﺘﻢ و ﯾﮏ روزﻧﺎﻣﻪ همشهری ﺧﺮﯾﺪم . در روزﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺟﺎﻟﺒﯽ ﺑﺮﺧﻮردم . ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻧﯿﺎز ها ، ﮐﻤﺒﻮدها ، ﺿﻌﻒ ها و ﻣﺸﮑﻼت ﺟﺎﻣﻌﻪ در روزﻧﺎﻣﻪ ها ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﺷﻮد و حتماً در اینترنت. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﯾﮑﯽ از راه های ﺧﻮب ﺑﺮای ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن اﯾﺪه های ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮای راه اﻧﺪازی ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ روزﻧﺎﻣﻪ ﺑﺨﻮاﻧﯿﺪ و یا هدف مند در فضای وب جستجو کنید این کار وقت تلف کردن نیست .راهی ست به سوی ذهن شما و هدف زندگی تان با این کار می توانید ﺗﻤﺎم ﻣﺸﮑﻼت و ﻧﯿﺎزهای ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﻟﯿﺴﺖ ﮐﻨﯿﺪ . ﺳﭙﺲ هر ﻓﮑﺮ و اﯾﺪه ای ﮐﻪ ﺑﺮای رﻓﻊ آن ﻧﯿﺎز و ﺣﻞ آن ﻣﺸﮑﻞ ،  ﺑﻪ ذهنتان ﻣﯽ رﺳﺪ ، ﺟﻠﻮی آن  ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ . مهم ﻧﯿﺴﺖ اﯾﺪه ی ﺷﻤﺎ ﺑﭽﮕﺎﻧﻪ ، ﻏﯿﺮ ﻣﻤﮑﻦ ، ﺧﻨﺪه دار و ﺑﯽ ﻣﻌﻨﯽ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺑﺮﺳﺪ . ﻓﻘﻂ ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ . اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﻦ ذﻫﻦ ﺷﻤﺎ را ﺑﺮای اﯾﺪه ﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﻓﻌﺎل ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .

ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺑﺮوز ﺗﺮﯾﻦ و بهترﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ های ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر را ﮐﺸﻒ ﮐﻨﯿﺪ . هر ﻣﺸﮑﻞ  و ﻫﺮ ﻧﯿﺎز ، ﯾﮏ ﻓﺮﺻﺖ اﺳﺖ . ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮاﻧﯿﺪ ﻓﺮﺻﺖ ها را ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ . دﯾﺪن ﻓﺮﺻﺖ ها ﯾﮏ هنر اﺳﺖ . هنری ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ همواره در ﻫﺮ ﺷﺮاﯾﻄﯽ تهدیدها را ﺑﻪ ﻓﺮﺻﺖ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﻨﯿﺪ . دﻗﯿﻖ ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ، وﻗﺖ ﺑﮕﺬارﯾﺪ . اﯾﻦ ﯾﮑﯽ از ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﻣﯿﻠﯿﺎردرﻫﺎی آﯾﻨﺪه اﯾﺮان ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود . ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ همیشه اﯾﺪه های ﺧﻮد را ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ . ﻧﻮﺷﺘﻦ اﯾﺪه ﺑﺴﯿﺎر مهم اﺳﺖ . ﯾﮏ دﻓﺘﺮﭼﻪ ﺑﺮای ﻧﻮﺷﺘﻦ اﯾﺪه ها داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ . ﮔﺎهی ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﯾﮏ اﯾﺪه در ﺷﺮاﯾﻂ ﻓﻌﻠﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﺒﺎﺷﺪ وﻟﯽ ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎن ارزش ﺑﯿﺸﺘﺮی ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ . ﯾﺎ ﮔﺎهی ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻧﮕﺎه ﮐﺮدن ﺑﻪ اﯾﺪه های ﻗﺪﯾﻤﯽ و ﺗﺮﮐﯿﺐ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ هم ، ﯾﮏ اﯾﺪه ی ﻓﻮق اﻟﻌﺎده ﺗﺮ را ﺑﻪ وﺟﻮد ﺑﯿﺎورﯾﺪ . دﻓﺘﺮ اﯾﺪه ، ﯾﮑﯽ از ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﺎی ﺷﻤﺎ اﺳﺖ .

  ﺑﻌﺪ از ﺧﻮاﻧﺪن روزﻧﺎﻣﻪ ، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪی های همشهری را ﺑﺎز ﮐﺮدم . اول از همه رﻓﺘﻢ ﺳﺮاغ ﻗﺴﻤﺖ  اﺳﺘﺨﺪام  . ﻣﻌﻤﻮﻻ آراﯾﺸﮕﺮی و آﺷﭙﺰی همیشه ﺗﻘﺎﺿﺎی ﮐﺎر دارﻧﺪ . در واﻗﻊ زﯾﺒﺎﯾﯽ ، ﭘﻮﺷﺎک و ﺧﻮراک ، ﺟﺰ ﻓﺮﺻﺖ های ﺑﺎﻟﻘﻮه ی ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر هستند و ﺑﺎ ﮐﻤﯽ ﺧﻼﻗﯿﺖ همیشه ﻣﯽ ﺗﻮان در اﯾﻦ ﺣﻮزه ها وارد ﺷﺪ و درﺧﺸﯿﺪ . ﺑﺎﯾﺪ از ﺧﻮدﻣﺎن ﺳﻮال ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﻢ ﺑﺎ دﯾﺪ ﺟﺪﯾﺪی ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﻢ و ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺒﺮﯾﻢ . 

ﺑﻌﺪ از اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت رﺳﯿﺪم ﺑﻪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ . ﺗﺎ ﺣﺎﻻ ﻧﺸﺪه آگهی های روزﻧﺎﻣﻪ همشهری را ﺑﺎز ﮐﻨﻢ و ده ها آآگهی در زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻧﺒﯿﻨﻢ . واﻗﻌﯿﺖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻧﯿﺎز دارﻧﺪ ﺧﺪﻣﺎت و ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﺸﺎن را ﺑﻔﺮوﺷﻨﺪ . همیشه ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی و ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن ﺑﺎزار وﺟﻮد دارد . ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ همیشه ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﻃﺮاﺣﯽ روش های ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮای ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﻮدم . همیشه ﺑﻪ اﯾﻦ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﺮدم ﮐﻪ روش های ﺟﺪﯾﺪی ﺑﺮای ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ هدفمند ﻃﺮاﺣﯽ ﮐﻨﻢ . اﮔﺮ ﺑﺸﻪ ﯾﻪ وب ﺳﺎﯾﺖ ﻃﺮاﺣﯽ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ هدفمند اﻧﺠﺎم ﺑﺪه و ﺑﻌﺪ ﺑﻪ همه ی اﯾﻦ اﮔﻬﯽ زﻧﮓ ﺑﺰﻧﻢ و ﺑﺎهاشون ﻗﺮارداد ﺑﺒﻨﺪم ﮐﻪ در ﺻﻮرت ﺟﺬب ﻣﺸﺘﺮی ، ﭘﻮرﺳﺎﻧﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻨﻢ ، ﺳﻮد ﺧﻮﺑﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ . اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ روش ﺑﺎﯾﺪ ﺧﯿﻠﯽ ﺧﻼﻗﺎﻧﻪ ، ﻣﺆﺛﺮ و هدفمند ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺎﯾﺪ اﯾﺪه ﻫﺎﯾﯽ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺎﺷﻪ و ﮐﺎر ﮐﻨﻪ . دﺳﺘﺮﺳﯽ ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی وﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﭼﯿﺰی ﻧﯿﺎز دارد ، ﯾﮏ ﻓﺮﺻﺖ ﻋﺎﻟﯽ اﺳﺖ . ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی اﯾﻦ ﺑﺴﺘﺮ را اﯾﺠﺎد ﮐﻨﻢ .و همین موجب شد که این کار را برای ظهور روشی کارا و متمایز به کار ببندم و موفقیت هایی نیز در این راه به دست آورده ام ولی از آنجا که این کار در حال حاضر به روش های مختلف در حال اجراست به دنبال رسم و ترسیم بوم کسب و کاری هستم که نگاهی عمیق تر به فرصت های بازار و شکاف بازار داشته باشم. بر همین اساس به زودی این بخش در وب سایت ما راه اندازی خواهد شد. و شما را به دنیای هدفمند و بخش نهایی مخاطبان بازار هدف نزدیک تر خواهیم کرد.

ﮔﺎهی اوﻗﺎت ﺑﻪ ﺑﻌﻀﯽ از آگهی ها زﻧﮓ ﻣﯽ زﻧﻢ ﺗﺎ اﯾﺪه ی ﮐﺎرﺷﻮن رو بفهمم و ﺑﺎ اﯾﺪه ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ آﺷﻨﺎ ﺑﺸﻢ . در ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪیها دو ﺳﺘﻮن ﻫﺴﺖ ﮐﻪ همیشه ﺗﻮﺟﻪ ام رو ﺑﻪ ﺧﻮدش ﺟﻠﺐ ﻣﯿﮑﻨﻪ . ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺴﯽ / ﻃﺮاﺣﯽ . ﻣﻌﺘﻘﺪم آدﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺴﯽ و ﻃﺮاﺣﯽ ﺑﻠﺪ ﺑﺎﺷﻪ هیچ وﻗﺖ ﺑﯿﮑﺎر ﻧﻤﯽ ﻣﻮﻧﻪ . ﻓﺘﻮﺷﺎپ ، ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﻪ ﺑﻌﺪی ،دﮐﻮراﺳﯿﻮن و ﮐﺎﺑﯿﻨﺖ ، ﻃﺮاﺣﯽ وب ، اﺗﻮﮐﺪ و … ﺑﺮای ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﮐﺎر ﺑﻠﺪه و ﯾﮑﻢ ﺟﻨﻢ داره ، همیشه ﮐﺎر ﻫﺴﺖ . ﺑﺨﺶ دﯾﮕﺮی هست ﺑﺎ ﻧﺎم ﮐﺎر در ﻣﻨﺰل . در اﯾﻦ ﻓﮑﺮ  ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ روی ﮐﺎر درﻣﻨﺰل داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ . ﯾﻌﻨﯽ ﯾﮏ وب ﺳﺎﯾﺖ ﻃﺮاﺣﯽ ﮐﻨﻢ و در آن ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺧﺎﻧﮕﯽ ﺟﺪﯾﺪ و ﮐﺎر در ﻣﻨﺰل ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻨﻢ . همچنین همه ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ را دور هم ﺟﻤﻊ ﮐﻨﻢ .

ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺑﺮوز ﺗﺮﯾﻦ و بهترﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ های ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر را ﮐﺸﻒ ﮐﻨﯿﺪ . هر ﻣﺸﮑﻞ  و ﻫﺮ ﻧﯿﺎز ، ﯾﮏ ﻓﺮﺻﺖ اﺳﺖ . ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮاﻧﯿﺪ ﻓﺮﺻﺖ ها را ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ . دﯾﺪن ﻓﺮﺻﺖ ها ﯾﮏ هنر اﺳﺖ . هنری ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ همواره در ﻫﺮ ﺷﺮاﯾﻄﯽ تهدیدها را ﺑﻪ ﻓﺮﺻﺖ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﻨﯿﺪ . دﻗﯿﻖ ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ، وﻗﺖ ﺑﮕﺬارﯾﺪ . اﯾﻦ ﯾﮑﯽ از ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﻣﯿﻠﯿﺎردرﻫﺎی آﯾﻨﺪه اﯾﺮان ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود . ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ همیشه اﯾﺪه های ﺧﻮد را ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ . ﻧﻮﺷﺘﻦ اﯾﺪه ﺑﺴﯿﺎر مهم اﺳﺖ . ﯾﮏ دﻓﺘﺮﭼﻪ ﺑﺮای ﻧﻮﺷﺘﻦ اﯾﺪه ها داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ . ﮔﺎهی ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﯾﮏ اﯾﺪه در ﺷﺮاﯾﻂ ﻓﻌﻠﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﺒﺎﺷﺪ وﻟﯽ ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎن ارزش ﺑﯿﺸﺘﺮی ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ . ﯾﺎ ﮔﺎهی ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻧﮕﺎه ﮐﺮدن ﺑﻪ اﯾﺪه های ﻗﺪﯾﻤﯽ و ﺗﺮﮐﯿﺐ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ هم ، ﯾﮏ اﯾﺪه ی ﻓﻮق اﻟﻌﺎده ﺗﺮ را ﺑﻪ وﺟﻮد ﺑﯿﺎورﯾﺪ . دﻓﺘﺮ اﯾﺪه ، ﯾﮑﯽ از ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﺎی ﺷﻤﺎ اﺳﺖ .

ﺑﻌﺪ از ﺧﻮاﻧﺪن روزﻧﺎﻣﻪ ، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪی های همشهری را ﺑﺎز ﮐﺮدم . اول از همه رﻓﺘﻢ ﺳﺮاغ ﻗﺴﻤﺖ  اﺳﺘﺨﺪام  . ﻣﻌﻤﻮﻻ آراﯾﺸﮕﺮی و آﺷﭙﺰی همیشه ﺗﻘﺎﺿﺎی ﮐﺎر دارﻧﺪ . در واﻗﻊ زﯾﺒﺎﯾﯽ ، ﭘﻮﺷﺎک و ﺧﻮراک ، ﺟﺰ ﻓﺮﺻﺖ های ﺑﺎﻟﻘﻮه ی ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر هستند و ﺑﺎ ﮐﻤﯽ ﺧﻼﻗﯿﺖ همیشه ﻣﯽ ﺗﻮان در اﯾﻦ ﺣﻮزه ها وارد ﺷﺪ و درﺧﺸﯿﺪ . ﺑﺎﯾﺪ از ﺧﻮدﻣﺎن ﺳﻮال ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﻢ ﺑﺎ دﯾﺪ ﺟﺪﯾﺪی ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﻢ و ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺒﺮﯾﻢ . 

ﺑﻌﺪ از اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت رﺳﯿﺪم ﺑﻪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ . ﺗﺎ ﺣﺎﻻ ﻧﺸﺪه آگهی های روزﻧﺎﻣﻪ همشهری را ﺑﺎز ﮐﻨﻢ و ده ها آآگهی در زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻧﺒﯿﻨﻢ . واﻗﻌﯿﺖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻧﯿﺎز دارﻧﺪ ﺧﺪﻣﺎت و ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﺸﺎن را ﺑﻔﺮوﺷﻨﺪ . همیشه ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی و ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن ﺑﺎزار وﺟﻮد دارد . ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ همیشه ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﻃﺮاﺣﯽ روش های ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮای ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﻮدم . همیشه ﺑﻪ اﯾﻦ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﺮدم ﮐﻪ روش های ﺟﺪﯾﺪی ﺑﺮای ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ هدفمند ﻃﺮاﺣﯽ ﮐﻨﻢ . اﮔﺮ ﺑﺸﻪ ﯾﻪ وب ﺳﺎﯾﺖ ﻃﺮاﺣﯽ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ هدفمند اﻧﺠﺎم ﺑﺪه و ﺑﻌﺪ ﺑﻪ همه ی اﯾﻦ اﮔﻬﯽ زﻧﮓ ﺑﺰﻧﻢ و ﺑﺎهاشون ﻗﺮارداد ﺑﺒﻨﺪم ﮐﻪ در ﺻﻮرت ﺟﺬب ﻣﺸﺘﺮی ، ﭘﻮرﺳﺎﻧﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻨﻢ ، ﺳﻮد ﺧﻮﺑﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ . اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ روش ﺑﺎﯾﺪ ﺧﯿﻠﯽ ﺧﻼﻗﺎﻧﻪ ، ﻣﺆﺛﺮ و هدفمند ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺎﯾﺪ اﯾﺪه ﻫﺎﯾﯽ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺎﺷﻪ و ﮐﺎر ﮐﻨﻪ . دﺳﺘﺮﺳﯽ ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی وﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﭼﯿﺰی ﻧﯿﺎز دارد ، ﯾﮏ ﻓﺮﺻﺖ ﻋﺎﻟﯽ اﺳﺖ . ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی اﯾﻦ ﺑﺴﺘﺮ را اﯾﺠﺎد ﮐﻨﻢ .و همین موجب شد که این کار را برای ظهور روشی کارا و متمایز به کار ببندم و موفقیت هایی نیز در این راه به دست آورده ام ولی از آنجا که این کار در حال حاضر به روش های مختلف در حال اجراست به دنبال رسم و ترسیم بوم کسب و کاری هستم که نگاهی عمیق تر به فرصت های بازار و شکاف بازار داشته باشم. بر همین اساس به زودی این بخش در وب سایت ما راه اندازی خواهد شد. و شما را به دنیای هدفمند و بخش نهایی مخاطبان بازار هدف نزدیک تر خواهیم کرد.

منبع: drmehryazdan.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *