دلایل تاخیر تصمیم گیری در کسب و کار

 

مزرعه کارآفرینی

تصمیم گیری یکی از مهمترین وظایفی است که مدیران بر عهده دارند. ولی بعضی وقت ها این تصمیم گیری آنقدر کار سختی می شود که همه علاقه دارند آن را به تعویق بیندازند تا شاید فرجی شود و دیگر نیازی به تصمیم گیری نباشد ! در این مطلب می خواهیم دلایل تاخیر در تصمیم گیری را با هم بررسی کنیم.

اما چرا تصمیم گیری را به تعویق می اندازیم ؟

دلایل تاخیر در تصمیم گیری :

۱)  ترس از شکست:

شاید یکی از مهمترین دلایل تاخیر در تصمیم گیری ، ترس از شکست باشد. می ترسیم که تصمیم ما درست نباشد و عاقبت به شکست منجر شود. ولی ترسمان بیهوده است. از کجا معلوم همین تصمیم، باعث پیروزی ما نشود ؟ ضمن اینکه همه افراد موفق هم، در کارنامه کاری شان تعداد زیادی پروژه شکست خورده دارند.

۲) ترس از مسئولیت:

تصمیم ما، نتایجی هم به بار خواهد آورد که می تواند خوب یا بد باشد و در هر صورت، ما مسئول این نتایج هستیم. قبول دارم که ترسناک هم هست. ولی اگر به کارمان اعتقاد داشته باشیم، باید کمی ریسک پذیری و مسئولیت پذیری مان را بیشتر کنیم و تصمیم آخر را بگیریم.

۳) فقدان تجربه:

این مورد در دو حالت بیشتر اتفاق می افتد.

مدیران جوانی که هنوز خیلی تجربه ندارند و خیلی از مسائل را برای بار اول است که می بینند. مطالعه، استفاده از مشاور و بهره گیری از تجربه همکاران قدیمی، می تواند در این مورد راهگشا باشد.

و در حالت دوم، برخورد با مسائل جدیدی است که به سبب کسب و کارهای امروزی، کسی آنها را تجربه نکرده است. در این حالت باز هم می توان از تجربه کارهای مشابه استفاده کرد و نتایج را بر اساس آنها، در پروژه جاری، شبیه سازی نمود.

۴) وجود انتخاب های زیاد:

وجود انتخاب های زیاد هم می تواند یکی از دلایل تاخیر در تصمیم گیری باشد. انتخاب بین ۲ – ۳ مورد، خیلی راحت تر از انتخاب بین ۲۰ گزینه موجود است. محققان دست به آزمایش زدند تا این موضوع را اثبات کنند. آنها روی یک میز ۶ نوع مربا برای فروش قرار دادند و روی میز دیگر، ۲۰ نوع مربا. دور میز با ۲۰ مربا، شلوغ تر شد ولی برخلاف این شلوغی، از میزی که ۶ مربا داشت، خرید بیشتری صورت گرفت. پس شاید بد نباشد انتخاب هایمان را محدود کنیم. بهترین روش، حذف بدترین هاست!

۵) کمال گرایی:

مدیران، معمولاً بهترین ها را می خواهند و دوست دارند بهترین تصمیم را بگیرند. ولی شاید این امر میسر نباشد. هیچوقت نمی توان با قطعیت گفت که این تصمیم بهترین است. از کجا معلوم گزینه سوم، بهتر و سریعتر ما را به هدف نرساند ؟

کمال گرایی یک آفت است و در تصمیم گیری نیز یک مانع محسوب می شود.

این نکته خیلی مهم است که تصمیم نگرفتن نیز، خودش یک تصمیم است. پس لطفاً تصمیم بگیرید که می خواهید تصمیم بگیرید یا می خواهید تصمیم نگیرید و وضع را به همین شکل حفظ کنید ؟!

منبع: modiriran

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *