زبان بدن در کسب و کار

مزرعه کارآفرینی

چه زمانی که از سیستم های بازاریابی حرفه ای برای مواجه با مخاطب هدف خود استفاده می کنید و چه زمانی که مکالماتی با ذینعفان در ارتباط با پیشرفت و رشد شرکتتان دارید، نباید فراموش کنید که روابط تجاری بر پایه ارتباطات بنا شده اند. هرچند که استراتژی های ارتباط کلامی و نوشتاری هر دو نقش بسزایی در محیط شرکت ها دارند، اما نباید از اهمیت زبان بدن غافل شد. ارتباطات غیر کلامی حرفه ای و یا توانایی شما در برقراری تماس چشمی می تواند پیام و مفهومی که ارسال می کنید را تقویت و یا حتی تضعیف کند.

می توان گفت زبان بدن در تجارت پایه و اساس مردم را برای برقراری ارتباط با دیگران در یک سطح حرفه ای تر پایه گذاری می کند. از مفاهیمی که با چهره و حرکاتِ بدنتان نشان می دهید ، هرچند که لفضا چیزی نمی گویید، اغلب تاثیرگذار ترین اهداف و سخنانتان به مخاطب به بهترین شکل انتقال می یابد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در زمینه زبان و روانشناسی، در یک مکالمه حتی ممکن است تاثیر زبان بدن از کلماتی که انتخاب می کنید هم بیشتر باشد.

بیش از ۵۵٪ از کل پیامها مانند حالت های ایستادن و ژست ها غیر کلامی هستند. و تحقیقات اخیر نشان داده که از طریق استفاده از عناصر بصری تا ۸۰ درصد امکان یادگیری و حفظ اطلاعات افزایش خواهد یافت.

بنابراین چگونه می توان در مذاکرات خود نتیجه ای مطلوب کسب کرد؟

  • تعریف زبان بدن در ارتباطات تجاری

بعضی اوقات نشانه‌های بصری گویاتر از کلمات حرف ما را می رسانند. اگر نمی دانید که چرا زبان بدن در ارتباطات تجاری حیاتی است اولین چیزی که باید بدانید این است که نقش زبان بدن در هر مکالمه ای چیست.

زبان بدن اساسا یک فرایند تکمیلی ست که در کنار جنبه های کلامی شما در ایجاد یک پیام دقیق نقش بسزایی دارد. وقتی صحبت از زبان بدن برای تجارت می شود عملکردهای بسیاری برای اقدامات غیر کلامی وجود دارد. به عنوان مثال زبان بدن می تواند موارد زیر را شامل شود:

  • جانشینی

گاهی اوقات زبان بدن می تواند جایگزین ارتباط کلامی شود.  به عنوان مثال اگر با یک ذینفع که دست از صحبت کردن برنمی دارد در حال گفتگو هستید مسلما شما  نمی توانید علنا به او بگویید ساکت باشد. با این حال به ساعت خود نگاه کنید یا به عقب برگردید تا نشان دهید که باید بروید و با همین حرکات به او بفهمانید که صبحتش را کوتاه کند.

  • مقررات

زبان بدن با کارمندان و مشتریان  می تواند مکالمه را تنظیم کند. برای مثال در یک جلسه می توان از طریق رفتارهای غیرکلامی نشان داد که بعد از اتمام، شخص دیگری می تواند صحبتش را شروع کند.

  • راهی برای برجسته کردن گفتار

گاهی زبان بدن در تجارت می تواند ارتباط کلامی ما را تقویت کند. برای مثال اشاره هایی که در یک موضوع استفاده می کنیم می تواند به بازخورد سخنانمان جهت گیری خوبی دهد.

  • تاکید کردن

زبان بدن در ارتباطات برای تاکید کردن نکات حائز اهمیت استفاده می شود و موجب جلب تمرکز بیشتر به ایده مورد نظر می شود. اگر می خواهید به کارمندان خود یادآوری کنید که در هنگام ورود به دفتر استفاده از برگه ورود را فراموش نکنند، می توانید به برگه پیش رویتان اشاره کنید تا توجه کافی را جلب کرده باشید.

نمی توان اهمیت زبان بدن در ارتباطات تجاری را دست کم گرفت. طبق مطالعات روانپزشکان از طریق ارتباطات غیر کلامی نحوه ارائه خودتان به مصرف کننده ها و کارمندان کاملا تغییر خواهد کرد.

ارتباطات غیرکلامی در تجارت اجزا اساسی یک زبان اجتماعی هستند که غالبا بسیار تاثیرگذارتر از کلمات می باشند.

شانسهایی که از دست داده اید یا صدمه های احساسی که توسط کسی در گذشته دیده اید نه بخاطر حرف هایتان، بلکه بخاطر چگونه بیان کردن حرف ها می باشد.

رهبران تجاری می توانند از طریق زبان بدن و لحنشان به کارمندان انگیزه دهند و آنها را مشغول وظایف خود کنند. این در حالی ست که حتی دست فروشان هم از زبان بدن برای تشویق مشتریان استفاده می کنند.

چیز هایی که در حرف نمی گویید می تواند بسیار موثرتر از کلماتی که به کار می برید نتیجه بخش باشد.

چرا زبان بدن در ارتباطات تجاری اهمیت دارد؟

در تجارت و ارتباطات شخصی اثبات شده که زبان بدن تاثیر بسیار مهمی در درک کردن دیگران دارد.

زبان بدنی که شما برای ارتباط خود با مشتریان، سهامداران و کارمندان انتخاب می کنید حتی می تواند بخشی از هویت تجاری تان را شکل بدهد و تغییرات مثبتی  ایجاد نماید.

بنابراین هنگامی که صحبت از استفاده زبان بدن در تجارت است باید به برخی از مهمترین خصوصیات که  شرکت ها از طریق نشانه های غیر کلامی منتقل می کنند اشاره شود:

  • اعتماد به نفس

در طول تاریخ رهبران مشاغل موفق همواره اعتماد به نفس خود را حفظ می کنند. کافیست نگاهی به کارآفرینان مشهور بیندازید. آنها هر کجا که باشند با زبان بدن و لبخند و گشاده رویی اعتماد به نفس خود را نشان می دهند.

  • جسور بودن

جرات داشتن یکی از نکات اساسی در زبان بدن برای ارتباطات تجاری است. این که آیا شما فقط یک محصول را به مشتریان می فروشید یا می خواهید ارزش یک استراتژی جدید تجاری را برای سهامداران اثبات کنید. مدعی بودن شما در زمینه حرفه ایتان بسیار حائز اهمیت است.

  • علاقمندی

همانطور که میدانید جامعه تاثیر بسیاری در میزان علاقمندی افراد به زمینه های مختلف دارد. چرا که در اکثر مواقع افراد تحت تاثیر علاقمندی به شخصی بخصوص قرار می گیرند و از وی پیروی می کنند. لذا شرکت در یک مکالمه یکی از نشانه های حرفه ای عمل کردن است.

  •  هوش

روش های زبان بدن حتی می تواند باعث  شود افراد باهوش تر به نظر برسند. درگیر شدن با موضوع و نشان دادن درک بالا در بحث های پیچیده یا حرکات چهره برای نشان دادن سردرگمی در یک شرایط مبهم می تواند راهی اساسی برای حفظ وجهه در ارتباطات تجاری باشد.

  • همدلی

درست همانطور که نشان دادن توانایی شما برای ارتباط از طریق زبان بدن در تجارت مهم است، نشان دادن هوش هیجانی شما نیز ارزشمند می باشد. متخصصانی که می توانند نیازهای عاطفی همکاران و مشتریان خود را رمزگشایی کرده و به آنها پاسخ دهند بهترین شانس پیشرفت در بازار رقابتی امروز را خواهند داشت.

نکته اصلی موفقیت در زبان بدن برای ارتباطات تجاری فهمیدن این نکته است که کارکنان شما در مکالمات روزمره خود تا چه میزان در روابط غیر کلامی شان  درست عمل می کنند. برخی از شرکت ها در همین راستا میزبان سمینارهای زبان بدن برای تسلط هر چه بیشتر کارکنانشان می شوند.

منبع: movafaghsho.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *