شش روش موثر حفظ مشتری در کسب و کار

 

مزرعه کارآفرینی

برای کسب درآمد فقط جذب مشتری کافی نیست بلکه باید بتوانید مشتری هایی که جذب شما شده اند را حفظ کنید. همزمان با صرف هزینه و انرژی برای جذب مشتریان جدید باید به تقویت ارتباط خود با مشتریان قبلی توجه کنید و به کمک روش های حفظ مشتری که به ۶ مورد موثر آنها در این مطلب اشاره شده است، آنها را ترغیب کنید تا دفعات بعد نیز به شما مراجعه کنند و دیگران را نیز تشویق به خرید از شما کنند.

روش های موثر حفظ مشتری

۱) با او طوری رفتار کنید که انگار تنها مشتری شما است.

تصور کنید به مطب یک پزشک مراجعه کرده اید، دقایق زیادی منتظر مانده اید تا نوبت به شما برسد، وارد اتاق دکتر می شوید، او با عجله شما را معاینه می کند، نسخه ای می نویسد و به در خروجی نگاه می کند قبل از اینکه شما هیچ سوالی بپرسید. چه احساسی خواهید داشت؟ حال تصور کنید بتوانید بدون معطلی پزشک را ببینید، او با دقت و حوصله شما را معاینه کند و با شما صحبت کند طوریکه انگار تنها بیمار آن روز او هستید.

بسته به این که شما چه برخوردی داشته باشید، مشتریان رفتار شما را به یکی از دو حالتی که در بالا بیان شد خواهند دید. اگر شما برای مشتری وقت صرف نگذارید و با عجله بخواهید به او بفروشید تا سریعا به سراغ مشتری بعدی بروید، مشتری شما احساس خاص بودن نخواهد کرد و دیگر به شما مراجعه نخواهند کرد. اما اگر فقط چند دقیقه وقت صرف کنید تا مشتری و نیازهایش را بهتر شناسایی کنید، او احساس خواهد کرد برایش ارزش قائل شده اید و بارها و بارها به شما مراجعه خواهد کرد.

۲) مشتری را تشویق به خرید کنید.

در استراتژی بازاریابی خود این نکته را برای حفظ مشتری مد نظر قرار دهید که باید با ارائه ی مشوق هایی مشتری را تحریک به خرید های بعدی کنید. برای مثال همراه با کالایی که به مشتری می دهید به او یک کوپن تخفیف برای خریدهای بعدی بدهید. یا اطلاعات تماس مشتری را بگیرید و یک هفته بعد از خرید با ارسال یک پیام یا ایمیل به او پیشنهاد دهید که با خرید یک محصول می تواند همان محصول یا محصول دیگری را به رایگان ببرد. حتی اگر برای پیشنهادهای انگیزشی به مشتری مجبور شوید هزینه کنید، احتمال اینکه مجددا برای خرید به شما مراجعه کنند افزایش خواهد یافت.

۳) بازخورد و نظرات آنها را جدی بگیرید.

شاید برای مثال چند مشتری تا بحال از شما خواسته باشند که سایز بچه گانه ی یکی از محصولاتتان را بیاورید. می توانید این بازخورد را نادیده بگیرید یا به آن توجه کنید، شما می دانید که افرادی به یک سری محصولات جدید علاقه نشان داده اند. مشتریان از اینکه به حرف آنها توجه کنید بسیار لذت می برند و انجام این کار باعث می شود هم محصولات و هم فروش شما بهبود پیدا کند و بتوانید حفظ مشتری کنید.

۴) به طور متناوب از مشتریان قبلی خود خبرگیری کنید.

اگر زمان زیادی می گذرد که یکی از مشتریان شما سفارشی نداشته است و به شما مراجعه نکرده است با او تماس بگیرید و از وضعیت او کسب اطلاع کنید. اگر تعداد مشتریان شما کم است بهتر است شخصا با تک تک آنها تماس بگیرید و اگر تعداد آنها زیاد است می توانید به آنها ایمیل بزنید. با هدف وادار کردن آنها به خرید با آنها تماس نگیرید. فقط از آنها خبر بگیرید!

۵) یک رابط باشید!

این مورد در کسب و کارهای خدماتی استراتژی بسیار خوبی است. وقتی به مشتریان خود کمک کنید تا مشکلاتشان را حل کنند بدون اینکه چیزی از شما بخرند، برای شما خیلی مفید خواهد بود. مثلا اگر مشتری شما قصد خرید یک خانه را دارد و شما یک معاملات املاک خوب می شناسید به عنوان یک رابط آنها را به هم معرفی کنید. موارد اینچنینی نشان از نوع دوستی شما دارد و مطمئنا ارتباط شما با مشتری را تقویت می کند.

۶) بهترین محصولات و خدمات ممکن را ارائه دهید.

بهترین روش موثر برای حفظ مشتری این است که در کار خود بهترین باشید. این بدان معنی نیست که ارزانترین باشید، باید بهتر و فراتر از رقبای خود عمل کنید.

منبع:  Tips On How To Effectively Retain Customers

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *