عوامل شکست ۴ گانه در کسب و کار کدامند؟

شکست

عوامل شکست ۴ گانه

۱) سکون و غرور

راز یا عامل اول شکست و یکی از دلایل عدم موفقیت ، سکون، احساس غرور و رضایت از وضعیت موجود و عدم تمایل به تغییر در شرایط جاری سازمان است. گاهی سازمان ها تصور دارند که در اوج موفقیت قرارگرفته اند و لزومی به تحول جدید نیست. چنین دیدگاهی سازمان را دچار انسداد فکری میکند و از پیش بینی وقایع و تغییرات محیط غافل می سازد.

عوامل شکست را بشناسید ، راه بهتر را بیابید همیشه راه بهتری برای انجام کارها وجود دارد، اگر آن را نیابید به عامل شکست شما تبدیل خواهد شد. هرگز در تأمین رضایت بیشتر مشتریان کوتاهی نکنید. انتظارات مردم ثانیه به ثانیه در حال تغییر و افزایش است. اگر انتظار آنها از سطح خدمات شما عبور نماید به گدایی تبدیل خواهید شد که پشت سر مشتری التماس کنان سعی دارد از او صدقه دریافت کند.

نگذارید مشتری از شما عبور کند منطق وجودی یک سازمان، اندیشیدن در فراسوی نیاز مشتری است، نه اندیشیدن در کنار یا پشت سر او. مشتری زمانی به شما اهمیت میدهد که احساس کند شما بخشی از دغدغه های فکری او را آزاد ساخته اید و او میتواند با تکیه و اطمینان از عملکرد شما به سایر امور خود بپردازد.

۲) برهم خوردن تعادل

بر هم خوردن تعادل سازمانی، دومین و یکی از مهمترین عوامل شکست سازمان ها محسوب میشود. این بیماری معلول مدیریت چندگانه و غیرمنسجم در سازمان است.

به نحوی که یک بخش از سازمان به دلیل منافع کوتاه مدت مورد تقویت و توجه خاص قرار میگیرد و از سایر بخش ها بزرگتر میشود ولی در بلند مدت به دلیل آن که سایر بخش ها نمی توانند با آن بخش هم سرعت و هم قدم شوند سازمان متلاشی میشود.

اگر طول دو پای یک انسان یک و نیم متر یا هر دو یک متر باشند هیچ مشکلی برای راه رفتن و دویدن وجود ندارد ولی اگر یک پا فقط یک سانتیمتر از پای دیگر بلندتر باشد، انسان لنگان لنگان راه می رود. بخش های مختلف سازمان مانند پاهای انسان اند، باید هم وزن و هم اندازه طراحی و هدایت شوند.

توجه به رشد متوازن و متعادل همه ابعاد سازمان از نقطه نظر سطح علمی و تخصصی کارکنان بسیار حائز اهمیت است.

حیات سازمان وابسته به روابط رسمی و غیررسمی متعادل بین بخش های مختلف است. عدم وجود تعادل در بین بخش ها به عنوان مثال از نظر سطح تحصیلات مانع برقراری روابط مناسب بین کارکنان میشود و گردش اطلاعات در جهت کسب اهداف سازمان با مشکل روبه رو خواهد شد.

در فرآیند شرکت های تولیدی و خدماتی، عدم تناسب بین ظرفیت های تولید، فروش و خدمات پس از فروش باعث نارضایتی مشتریان و در نتیجه شکست سازمان می گردد.

تعیین نقطه تعادل بهینه یکی از بزرگترین وظایف مدیریت است. هرچه سازمان عریض و طویل تر شود، احتمال شکست سازمان به دلیل برهم خوردن تعادل، بیشتر می گردد. از این رو تا سرحد امکان تمرکز سازمان را روی فعالیت های استراتژیک قرار دهید و کلیه فعالیت هایی را که قابل برون سپاری است حتی با هزینه بیشتر به شرکت های حرفه ای واگذار کنید.

۳) تغییر قاعده بازی بعد از موفقیت

راز سوم شکست ممکن است به دنبال کسب یک موفقیت پدیدار شود. به عبارت دیگر کسب موفقیت قاعده و شرایط بازی را به سرعت تغییر میدهد ولی در صورت عدم آمادگی، انطباق با شرایط جدید به دلیل سرعت تغییر ماهیت بازی، برای مدیران امکان پذیر نیست.

وقتی شما رتبه اول ارائه خدمات در یک زمینه خاص را کسب می کنید، اگر به سرعت حقوق و مزایای مدیران کلیدی را افزایش ندهید رقبا آنها را از شما خواهند ربود و ناگهان سازمان از وجود مدیران کارآمد تخلیه میشود. در واقع ساده ترین راه موفقیت رقیب، ربودن مدیران شایسته سازمان موفق است.

آب تا دمای ۹۹ درجه سانتیگراد می جوشد ولی در نقطه ۱۰۰ درجه به بخار تبدیل می شود یعنی به دلیل یک درجه حرارت بیشتر، ماهیت مایع به گاز تبدیل می شود. شرایط حفظ و نگهداری مایع و گاز کاملا با یکدیگر متفاوت است زدن اولین گل در بازی فوتبال استراتژی وشیوه بازی تیم حریف را تغییر میدهد و ناگهان شما را با شرایط متفاوتی روبه رو می سازد. به عبارتی شکست نیز قائده بازی را برای بازنده تغییر می دهد.

از طرف دیگر انحصار طبیعی یک مورد افراطی از شکست رقابت بخاطر محدودیت در تولیدکنندگان است. انحصار طبیعی شکلی است که در آن هزینهٔ هر واحد براساس افزایش تولید آن کاهش می‌یابد. در این موقعیت وجود تنها یک تولییدکننده برای یک کالا کارآمد تر است (از لحاظ هزینه)

یک مدیر نباید فقط برای کسب موفقیت جشن بگیرد، بلکه :

یک مدیر باید بداند آن سوی قله موفقیت، یک سراشیبی بسیار خطرناک وجود دارد که پایین آمدن از آن به مراتب سخت‌تر از بالا رفتن به طرف نوک قله است.

بیش از نود درصد سوانح هنگام پایین آمدن از پلکان رخ میدهند نه بالا رفتن.

خودروها اکثرادر مسیرهای شیب دار به اعماق دره سقوط می کنند. اگر سازمان رشد کند، کارکنان نیز حتما با آن رشد میکنند. چنانچه حقوق آنها به تناسب افزایش پیدا نکند، رفته رفته فساد سازمانی شکل خواهد گرفت.

همیشه قبل از صعود به یک قله توانایی خود و سازمان را برای ادامه مسیر مورد ارزیابی قرار دهید. کسب مقام اول بسیار ایده آل است ولی حفظ آن میتواند برای سازمان خود برای حفظ آن و مقابله با قواعد جدید را مورد سنجش قرار دهید.

۴) تغییر معادلات بیرونی

راز چهارم شکست ، و یکی از مهمترین عوامل شکست ، حاصل تغییر و تحولاتی است که پیرامون سازمان شکل گرفته ولی تاثیرات آن محیط کسب و کار را به شدت فرا می گیرد.

حوادث غیرمنتظره مانند جنگ، زلزله، رکود، تورم، ظهور تکنولوژی های نوین و… برخی از نمونه های تغییر معادلات بیرونی اند. آشنایی با فرایندهای کار، سرمایه ای ارزشمند برای کارکنان محسوب میشود. تغییر، یعنی از بین رفتن بخش مهمی از این سرمایه ها.

طبیعی است که کارکنان برای حفظ سرمایه های خود در مقابل تغییر، مقاومت سرسختانه نشان دهند. از طرف دیگر، پذیرش تغییر برای انسان موضوعی بسیار دردناک است، در بسیاری مواقع انسان مرگ و شکست را پذیرا میشود ولی تغییر را نمی پذیرد.

زمانی که اینترنت و ایمیل در مکاتبات جای فکس و نامه را گرفت میلیون ها تاجر سنتی در سراسر جهان از کسب و کار کناره گرفتند، چرا که فراگیری دانش کامپیوتر برای آنها بسیار رنج آور بود.

گاهی اوقات این تحولات سازمان را به سوی مرگ سوق میدهند. ولی به خاطر داشته باشید که مهمترین تحولات، جهش ها و دگرگونی ها همزمان با یک مرگ، جدایی و یا وصلت به وقوع می پیوندند. مرگ پدر به ناگاه سرنوشت فرزندان را تغییر میدهد.

جدایی فرزند از خانواده شیوه جدیدی از زندگی را به اوتحمیل میکند ویا ازدواج شرایط متفاوتی را برای زوجین به ارمغان می آورد. معمولا تحولات بیرونی توسط سازمان هایی خلق میشوند که موضوع تحول، در حول محور هسته فعالیت آنهاست.

به عنوان مثال اکثر تحولات در ساخت موبایل به وسیله شرکت نوکیا صورت میگیرد. هر بار که این شرکت نسل جدیدی از موبایل را به بازار عرضه میکند نه تنها رقبا را در بند راز اول شکست گرفتار میسازد بلکه سازمان های زیادی را نیز با همین عامل چهارم با شکست مواجه می نماید.

منبع: modiriran

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *