لزوم استفاده شبکه های اجتماعی در کسب و کار اینترنتی

مزرعه کارآفرینی

یکی از ابزارهای مهم در موفقیت کسب‌ و‌ کارهای اینترنتی، شبکه های اجتماعی است و یکی از روش‌ های قوی و موثر در بازاریابی، بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی است. در این نوشته قرار است شما را با تفاوت میان شبکه های اجتماعی و نحوه فعالیت در آن ها آشنا کنیم.

نحوه ارتباطات کنونی با نحوه تعاملات در گذشته فرق کرده است. در قرن حاضر، شبکه‌ های اجتماعی یکی از ارکان اصلی ارتباطات به شمار می ‌روند. کسب ‌و کارهای مختلف می‌ توانند از تأثیرپذیری شبکه‌ های اجتماعی برای ارتقای کار خود کمک بگیرند.

اگر از شبکه‌ های اجتماعی به ‌درستی استفاده کنید، به شما در ارتباط با مشتریان خود، گسترش کسب ‌و کار و حتی ارتباطی پایدار با مشتریان فعلی کمک خواهد کرد. البته این موضوع را از یاد نبرید که این شبکه‌ ها نباید گمراه ‌کننده باشند.

اگر بدون برنامه ‌ریزی و تعیین اهداف شروع به انتشار مطلب در این شبکه‌ ها کنید، ممکن است، باعث ایجاد اثری منفی بر کسب ‌و کار خود شوید.

نتیجه حضور در شبکه‌ های اجتماعی

اگر با برنامه و هدفمند در شبکه‌ های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، گوگل پلاس، توئیتر و … حضور داشته باشید، نتایج مثبتی برایتان به دنبال دارد. محصول حضور شما این است که همواره با مشتری در تعامل هستید و او را به سمت وب‌ سایت و دیگر کانال‌ های ارتباطی خود سوق می‌ دهید.

این کار تجربه کاربر را دلنشین و وفاداری مشتری را افزایش می ‌دهد. مشتری وفادار و راضی، علاقه ‌مند ‌است به سایت شما مراجعه کند و این مراجعه منجر به فروش محصولات و خدمات شما می‌ گردد. یکی از ثمرات سودمند حضور در بستر های اجتماعی دست‌ به ‌دست شدن نام تجاری شما در میان افراد است. علاقه ‌مندان و مشتریان شما برخی از بخش‌ های محتوا منتشر شده را به اشتراک می‌ گذارند و به این روش، نام تجاری شما میان افراد دست ‌به ‌دست می‌ چرخد. این‌ چنین است که انتشار یک پست جذاب و کاربردی، برای شما سودی معادل تبلیغات بنری خواهد داشت.

شبکه اجتماعی مناسب برای کسب ‌و ‌کار شما

شبکه‌ های اجتماعی در رونق کسب ‌و کار بسیاری از افراد، نقش چشمگیری داشته است، تا آنجا که در حال حاضر، بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی (social media marketing) از مهم ‌ترین ابزار های بازاریابی دیجیتالی است.

الزامی است که شما شبکه ای اجتماعی را برای تبلیغ کسب‌ و کار خود انتخاب کنید که با هدف و نوع کسب ‌و کار شما متناسب باشد. 

اقدام سازنده در شبکه‌ های اجتماعی

۱- پست‌ هایی درست کنید و آن‌ ها را به اطلاعات گرافیکی، کتاب‌ های دیجیتالی، اینفوگرافیک و ویدئو های سایت خود پیوند دهید. لینک محتوای خود را داخل پستتان قرار دهید.

۲- اگر در ایده‌ی محتوا کم آورده اید، پس به داستان و شوخ‌ طبعی روی بیاورید. مخاطبان شما مردم هستند و مردم همیشه دوست دارند بخندند. به قول ست گودین که می‌گوید: ” بازاریابی دیگر سخنرانی درباره وسایل و محصولاتی که ارائه می‌ دهید نیست، بلکه داستان‌ هایی است که می‌گویید.”

۳- برای محتوای دیگران نیز ارزش قائل باشید.

اگر دیگر متخصصان محتوایی مفید و ارزشمند منتشر کردند، آن را به‌ صورت آنلاین با دنبال کنندگان خود به اشتراک بگذارید و منبعش را با مخاطبانتان در میان بگذارید. این کار به مشتریان نشان می‌ دهد که شما علاقه‌ مندید تا محتوای ارزشمند و مفید را با دیگران در میان بگذارید و خود را تنها دانای کسب ‌و کارتان نمی‌ دانید.

۴- قالب‌ های بصری به اشتراک بگذارید.

تصاویر ۹۴ درصد بیشتر از محتواهای متنی جلب توجه می‌کنند. محتوای بصری جذاب ‌تر است و مانند نوشته یکنواخت نیست. بنابراین، اگر می‌ خواهید توجه مخاطب را به خود جلب کنید، در شبکه‌ های اجتماعی مختلف از قالب‌ های بصری استفاده کنید.

۵- سؤال بپرسید.

سؤال پرسیدن یک راه‌ حل عالی برای سرزنده نگه‌ داشتن پست اجتماعی شما است. با مطرح کردن پرسش‌ ها، طرفداران شما به آن سؤال پاسخ می‌ دهند و از خود بازخورد نشان می‌دهند. از آنجا که رسانه‌ اجتماعی یک رسانه‌ یک‌ طرفه نیست و قرار نیست فقط محتوا ارائه دهد، سؤال پرسیدن یکی از راه‌ های برقراری تعاملات دوطرفه میان شما و مخاطب است.

منبع: drmehryazdan.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *