آشنایی با واحد مدیریت منابع انسانی در کسب و کارها

مزرعه کارآفرینی

مدیریت منابع انسانی چیست؟

منابع انسانی یا نیروی انسانی امروزه به عنوان سرمایه کسب و کارها شناخته می شوند، به طوری که در اغلب شرکت های تجاری کوچک و بزرگ با واحدهای مختلفی در این زمینه مواجه هستیم که همگی با اهداف گوناگون سعی دارند این سرمایه را با دقت درایت کافی مدیریت نمایند.

در واحدهای تجاری گوناگون همواره سازمان ها و بخش های مختلفی وجود دارند که تحت عنوان مدیریت منابع انسانی یا سیستم Human Resource Management که به اختصار به آن HRM می گویند، شناخته می شوند؛ اما شاید بپرسید این سیستم یا واحد مدیریتی چیست؟ چه وظایفی برعهده دارد؟ یا اصلا چرا باید از سیستم مدیریت نیروی انسانی در سیستم شرکت تجاری خود استفاده کنیم؟

منابع انسانی در واقع همان کارمندان و کارکنان یک شرکت یا واحد تجاری هستند که هر یک با وظایف گوناگون در پیشبرد اهداف نهایی شرکت با یکدیگر به طور هماهنگی کار می کنند و از نظر سرمایه های معنوی شرکت جزء مهم ترین سرمایه ها شناخته می شوند، به طوری که به منظور حفاظت از این سرمایه های مهم همواره از یک سیستم مدیریتی حرفه ای استفاده می کنیم تا با تامین نیازهای گوناگون کارمندان شرکت در هر چه بهتر انجام شدن وظایف آن ها موثر واقع شویم.

در واقع به وسیله سیستم مدیریت منابع انسانی می توان نیازهای کارمندان و کارکنان را برطرف نمود و دغدغه های آن ها را کاهش داد، به طوری که افراد بدون هیچگونه دغدغه ای به فعالیت های گوناگون خود در شرکت پرداخته و در نهایت در پیشبرد اهداف تجاری و اقتصادی شما موثر واقع شوند؛ اما توجه داشته باشید که با توجه به نیازهای گوناگون کارمندان و اهداف مختلف شرکت مدیریت و عملکرد سیستم منابع انسانی تنها به رفع نیازهای کارمندان ختم نمی شود بلکه براساس اهداف گوناگون شرکت در زمینه اهداف اجتماعی، اهداف عملکردی، اهداف شخصی و اهداف سازمانی فعالیت های سیستم مدیریت HRM را می توان به بخش های گوناگونی دسته بندی کرد.

بخش‌های گوناگون مدیریت منابع انسانی

با توجه به آنکه کسب و کارها با اهداف گوناگونی فعالیت خود را در دنیای تجارت آغاز می کنند و کارمندان و کارکنان وظایف متعددی را در این زمینه برعهده دارند، لازم است که سیستم مدیریت منابع انسانی با در نظر داشت اهداف گوناگون شرکت و نیازهای مختلف کارکنان برنامه ریزی جامعی را در این زمینه باید داشته باشد، به طوری که مطابق با آخرین تحقیقات صورت گرفته سیستم مدیریت HRM اغلب شرکت های تجاری به بخش های مختلفی تقسیم بندی می شوند که در ادامه آن ها را عنوان می کنیم:

استخدام، ورود و حفظ و نگهداری نیروی انسانی

مدیریت استعداد نیروی کار جدید و کارمندان سابق

آموزش در زمینه معرفی شغل، وظایف افراد و مسیر پیشرفت شغلی آن ها به منظور افزایش انگیزه نیروی انسانی

جبران خدمات کارکنان با ارائه پاداش و مزایا

انطباق و پیاده‌ سازی قانون کار

مدیریت اجرایی

آموزش و توسعه

برنامه ریزی در زمینه تربیت جانشین های بعدی

ایجاد یک رابطه تعاملی و شناخت کارمندان با یکدیگر

ایجاد یک رابطه تیمی در میان کارمندان و کارکنان شرکت

 به طوری کلی مدیریت نیروی انسانی با پیشبرد اهداف مهم کسب و کارها رابطه نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند که به منظور ارتقاء اعتبار کسب و کارها و رسیدن آن ها به مقصودهای نهایی لازم است در این زمینه استراتژی های مدیریتی خاصی براساس دستورالعمل های معرفی شده، قوانین وزارت کار و در نهایت نیازهای شرکت و کارمندان آن داشته باشیم.

منبع: saharmodiran.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *