بهترین توصیه‌ها برای اداره‌ی کسب‌وکار خانوادگی

مزرعه کارآفرینی

کسب‌وکارهای خانوادگی چیز عجیب‌ و غریبی نیستند. شرکت‌های خانوادگی اکثریت شرکت‌های دنیا را تشکیل می‌دهند و مناطقی همچون خاورمیانه و آسیا به‌طور عمده توسط شرکت‌های خانوادگی هدایت می‌شوند. یکی از صاحب‌نظران خانواده در دانشکده تجارت در فرانسه می‌گوید: بیش از ۳۰ درصد از شرکت‌های بزرگ ایالات‌متحده تحت کنترل خانواده‌ها هستند. آن‌ها شرکت‌های تکنولوژیکی، تولیدی، نفت و درواقع همه‌چیز را شامل می‌شوند. بعضی از آن‌ها قدرت‌های جهانی هستند. وال مارت، گپ و فورد تنها چند نمونه  از شرکت‌های تحت کنترل خانواده در ایالات‌متحده و تاتا موتورز در هند است.

در اینجا، کارشناسان در مورد بهترین شیوه‌های کسب‌وکار خانوادگی که می‌توانند برای هر نوع کسب‌وکار یا سازمان استفاده شوند، صحبت می‌کنند:

خوش‌بین باشید:

خوش‌بینی در کسب‌وکارهای خانوادگی آسان‌تر است (مگر اینکه ناکارآمد باشند)، اما می‌تواند به هر شرکتی کمک کند تا در زمان‌های سخت، بهتر عمل کند. یکی از صاحب نظران توضیح می‌دهد که خوش‌بینی در مواجهه با بحران یا چالش‌ها از هر نوعی مهم است. “اکثر شرکت‌های خانوادگی در مورد آینده خود خوش‌بین هستند و معتقدند که در طول پنج سال، شرکت خانوادگی‌شان کاملاً تحت کنترل خواهد بود.” روحیه بالاتر به این معنی است که کارکنان مولدتر هستند و احتمالاً از رکود فرار می‌کنند.

چابک بمانید و رقابت کنید:‌

 اندیشمندان اذعان دارند، درحالی‌که شرکت‌های خانوادگی نسبت به برخی از زمینه‌های تحقیق و توسعه کمتر تمایل نشان می‌دهند، حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های خانوادگی نیز به‌سرعت در حال رقابت هستند. تعهد نسبت به خویشاوندان (سهامداران) نیازمند بررسی مجدد کسب‌وکار است و به تیم رهبری کمک می‌کند که به رقابت توجه ویژه‌ای داشته باشد. او می‌گوید: “ذینفعان شرکت‌های خانوادگی کمتر به خواب می‌روند و بیشتر نگران هستند.”

بر ارزش‌های بلندمدت به‌جای درآمد کوتاه‌مدت تمرکز کنید:

می‌توان با قاطعیت اذعان کرد که هیچ نوع کسب‌وکاری به‌اندازه کسب‌وکارهای خانوادگی نسبت به فعالیت طولانی‌مدت خود و انتقال آن به نسل بعدی مصمم نیستند. بنابراین زمانی که تصمیم قطعی برای موفقیت در بلندمدت را دارند؛ دستیابی به طرح‌های کوتاه‌مدت برایشان آسان‌تر خواهد بود. برای کسب‌وکارهای سنتی، همین نوع تمایل برای طول عمر شرکت‌ها می‌تواند به رهبران در اولویت‌بندی راهبردهای جدید کمک کند. یکی از اندیشمندان در این حوزه بیان می‌کند که: “شما باید بر اساس یک دیدگاه استراتژیک برنامه‌ریزی کنید و آن را در نظر بگیرید، نگاه خانواده‌ها به نسل‌هاست نه دوره های ۹۰ روزه! “

اعتبارتان را حفظ کنید:‌

مشاور ارشد کمیسیون مشاوران خانواده، اذعان دارد که: “صاحبان شرکت‌های خانوادگی می‌خواهند نام خانوادگی‌شان را حفظ کنند و کسب‌وکار یک ابزار کلیدی برای این هدف است. در بیشتر خانواده‌ها کسب‌وکار میراثی ارزشمند است که برای بقا نیاز به نظارت دارد؛ و صرفاً یک دارایی مالی نیست “. برای شرکت‌های سنتی همان حس افتخار را می‌توان در شهرت شرکت ایجاد کرد، اما انجام این کار می‌تواند فرایند تصمیم‌گیری را تحت تأثیر قرار دهد. درواقع او اشاره می‌کند که شرکت‌های غیرخانوادگی تردید دارند که در ساخت شهرت سرمایه‌گذاری کنند. او افزود: “انگیزه‌هایی که واقعاً در این زمینه‌ها پیگیری می‌شود، به‌طورکلی وجود ندارد.”

روابط اجتماعی ایجاد کنید:

شرکت‌های خانوادگی از طریق “یک میراث مشترک” انگیزه می‌گیرند و کارکنان دل‌بستگی ذاتی به شرکت و یکدیگر دارند. درواقع “یک تاریخ، تجربیات و موفقیت‌های [مشترک] وجود دارد.” درحالی‌که ساختن همان روابط خانوادگی مادام‌العمر دشوار است، شرکت‌هایی که از این طریق رهبری خود را اعمال می‌کنند؛ می‌توانند کارکنانی وفادار را برای مدت طولانی به‌کارگیرند.

منبع: modirinfo.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *