مهم‌ترین مزایا و معایب تعامل و ارتباط با همکاران و رقبا

همکاری

صاحبین کار و کسب ها در ارتباط با همکاران و رقبای خود می توانند استراتژی های متفاوتی داشته باشند. در این مقاله با مفهوم این استراتژی ها، به ویژه استراتژی رقابت همکارانه آشنا می شویم.

رقابت

یک شرکت می تواند استراتژی خود را در تعامل با دیگر شرکت ها از نوع رقابتی برگزیند. صاحب کار و کسب با استراتژی رقابتی برای رسیدن به مزیت های بیشتر نسبت به سایر رقبا تلاش می کند. در رقابت جایی برای وابستگی های متقابل بین شرکت ها تعریف نشده است. رقابت مانند یک بازی برد- باخت است که همکاری نوعی نقص و مانع برای آن به شمار می رود.

همکاری

صاحب یک کار و کسب می تواند در تعامل با رقبا استراتژی همکاری را در پیش گیرد. در این نوع استراتژی صاحب کار و کسب با یک یا چند شرکت همکاری می کند. این همکاری با هدف کسب مزیت نسبت به سایر رقبا صورت می گیرد. در رویکرد همکاری مزایای استراتژی رقابتی نادیده گرفته می شود. در واقع تأکید دیدگاه همکاری بر نیاز به همکاری و تمرکز بر دستیابی به اهداف مشترک است.

رقابت همکارانه

رقابت همکارانه نوعی استراتژیست که در آن همکاری و رقابت به طور هم زمان صورت می گیرد. در واقع این استراتژی با هدف دستیابی به مزیت های هر دو استراتژی رقابت و همکاری شکل گرفته است. در دیدگاه رقابت همکارانه، همکاری با هدف بهبود عملکرد کلیه شرکت های رقیب درگیر صورت می گیرد. مشارکت با رقبا باید به گونه ای باشد که اعتبار هیچ یک از رقبا خدشه دار نشود. همکاری باید به شکلی صورت گیرد که رقبا بدون از دست دادن مشتری، از منابع یکدیگر بهره مند شوند. صرفنظر از هرگونه همکاری بین سازمان ها، آنها همچنان رقیب یکدیگر هستند و برای جذب بازار مشابه رقابت می کنند. مثلاً دو شرکت همزمان با همکاری در حوزه تحقیق و پژوهش، در جذب بازار هدف با یکدیگر رقابت می کنند.

مزایای همکاری با رقبا چیست؟

یک همکاری خلاقانه با بزرگترین رقیب شما ممکن است بهترین فرصت برای درآمد و بقا باشد. رقابت همکارانه باید به گونه ای باشد که در نهایت به یک وضعیت برد- برد برای رقبای درگیر منتهی شود. در واقع هدف از همکاری رقبا دستیابی به شرایطی است که به تنهایی در دسترس آنها نیست. در ادامه به مزیت های استراتژی رقابت همکارانه اشاره می کنیم.

  • ایجاد بازارهای جدید

ترکیب استراتژیک از راه حل های دو کار و کسب رقیب می تواند بخش جدیدی از بازار را جذب کند. این در حالی است هیچ یک از رقبا به تنهایی نمی توانند به آن بخش از بازار نفوذ کنند. جذب بازار جدید زمانی با موفقیت همراه خواهد بود که رقبا نقاط قوت متفاوت و مکمل یکدیگر داشته باشند.

رقابت همکارانه در جذب بازارهای بین المللی چشم گیر است. همکاری شرکت های صادراتی در جذب بازار برای محصول صادراتی،  این مهم را با موفقیت بیشتری همراه می کند.

  • صرفه جویی در هزینه ها

زمانی که رقبا در حوزه مشخصی با یکدیگر همکاری می کنند، هزینه مربوطه را به صورت مشترک پرداخت می کنند. برای مثال تقسیم هزینه ها در حوزه تحقیق و توسعه برای دو شرکت رقیب صرفه اقتصادی خواهد داشت.

  • رفع نیاز مشتری

اگر مشتری همیشگی شما خواهان محصولیست که رقیب شما آن را دارد، راهکار  شما برای از دست ندادن مشتری همکاریست. با همکاری با رقیبتان می توانید خیلی سریع تر آن محصول را به دست آورید. البته همکاری می تواند در توسعه یک محصول جدید و مشترک صورت بگیرد. این در حالیست که رقبا در تمام حوزه های دیگر و همچنین جذب بازار برای محصولات خود رقابت می کنند. اما در توسعه یک محصول مشترک به صورت مشترک سرمایه گذاری و برای جذب بازار هدف تلاش می کنند.

  • فرصتی برای فروش بیشتر

اگر مشتری حال حاضر شما با خرید یک کالای دیگر منفعتی کسب کند، ترغیب به خرید بیشتر می شود. برای فراهم کردن فرصت فروش بیشتر می توانید در این زمینه با رقیب خود همکاری کنید. می توانید سود مفروض برای مشتری را با خرید کالای بیشتر از شما یا رقیبتان به او اختصاص دهید. این شرایط برای کار و کسب هایی که خدمات ارائه می کنند هم صادق است.

  • دسترسی به منابع بیشتر و ساده سازی زنجیره تأمین

در صورت همکاری رقبا با یکدیگر هر یک از رقبا به منابع دیگری دسترسی می یابد. برای مثال این همکاری می تواند در زمینه تحقیق و توسعه یا خرید و تدارکات باشد. در این شرایط همکاری با رقبا فرصت دستیابی به دانش و فناوری یا شبکه ارتباطی رقبا را فراهم می کند.

  • داشتن یک حامی

اگر رقیب شما به طور مستقیم با بازار شما رقابت نمی کند، می توانید از یکدیگر حمایت کنید. در واقع می توانید مشتری را به یکدیگر ارجاع دهید. در چنین شرایطی می توانید در انجام تبلیغات با یکدیگر شریک شوید. بنابراین علاوه بر صرفه جویی در هزینه تبلیغات میتوانید خود را به حجم گسترده تری از بازار هدف معرفی کنید.

همکاری با رقبا چه اشکالاتی دارد؟

با وجود تمام مزیت های بیان شده، استراتژی رقابت همکارانه خطراتی نیز به همراه دارد.

  • ممکن است ماهیت رقابتی استراتژی رقابت همکارانه باعث بروز یک رفتار فرصت طلبانه در سیستم شود.
  • نشت کنترل نشده اطلاعات و سایر دارایی های نامشهود یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود.
  • شرکت ها علاقه مند به دستیابی به اهداف خود در کمترین زمان ممکن هستند. بنابراین اگر به اهداف خود دست یابند، تمایل به همکاری بیشتر را از دست می دهند.
  • از دست دادن استقلال سازمانی و آزادی تصمیم گیری یک تهدید به شمار می رود.
  • ممکن است با همکاری بیش از حد شرکت ها مزیت های رقابتی را از دست بدهند.
  • در استراتژی رقابت همکارانه دو پارادایم کاملاً متضاد در کنار هم قرار می گیرند. این تضاد سبب به وجود آمدن تنش هایی می شود. ممکن است این تنش ها سبب کاهش اثر بخشی همکاری و رسیدن به اهداف مشترک شود.
  • همکاری با یک رقیب، سبب محدودیت امکان همکاری با سایر رقبا می شود.

منبع: pelas.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *