هیچکس با رویاپردازی به جایی نرسیده است!

مزرعه کارآفرینی

شاید رویای راه‌اندازی یک کسب‌وکار بزرگ باعث بی‌خوابی‌های شبانه‌تان شده باشد.‌ این کاملا طبیعی است. اغلب کارآفرینانی که با ایده‌ی خود جهان را متحول کردند روزی رویای بزرگی در سر داشتند.

اما اگر فقط رویاپرداز خوبی هستید و سالهاست فقط راجع به رویای بزرگ‌تان با دیگران صحبت می کنید، باید بدانید هیچ‌کس با رویاپردازی صرف به جایی نرسیده چراکه کارآفرینی یک سفر طولانی و پرفراز و نشیب است. شاید داشتن رویاهای بزرگ موتور انگیزه شما را روشن کند، اما تا قدم اول را برندارید این سفر هزاران کیلومتری آغاز نخواهد شد.

پس تصمیم بگیرید و شروع کنید. ممکن است بگویید من ایده ای ندارم. در این مطلب برای خلق ایده به شما چند راهکار آسان پیشنهاد می‌کنیم که به کمک آنها می توانید در طول روز ایده های زیادی خلق کنید:

ماهیچه های خلاق ذهن تان را تقویت کنید:

احتمالا می پرسید چگونه؟

۱) ایده ها را یادداشت کنید

هر ایده ای به ذهن تان می رسد را یادداشت کنید. با یادداشت کردن ایده ها ذهن شما به‌صورت ناخودآگاه روی آن ایده تمرکز و آنها را پردازش می کند و در نهایت خروجی این فرایند ایده‌های بهتر خواهد بود

۲) با شخصیت های خیالی طوفان فکری به راه اندازید:

این کار را می توان با الهام گرفتن از روش علمی طوفان فکری انجام داد. اجازه بدهید که ذهن‌تان آزادانه و بدون هیچ محدودیتی از یک فکر به فکر دیگر بپرد. به فکرتان اجازه بدهید آزادانه عمل کند. در نهایت بهترین ایده های خود را یادداشت کنید.

۳) ایده هایی که قبل از خواب به ذهن تان می رسد را یادداشت کنید:

قبل از خواب ایده هایی را که برای کسب و کارتان دارید، یادداشت کنید. به این ترتیب روز بعد که از خواب بیدار می شوید ذهن تان آماده تر است و توان خلاقیت تان بالاتر. کسی چه میداند شاید خواب یک ایده ی رویایی را ببینید!

۴) ایده‌های‌تان را نقاشی کنید:

یک مداد در دست بگیرید و شروع به نقاشی کنید. نترسید نیازی نیست پیکاسو باشید. همین که بتوانید یک طرح کلی از ایده تان بکشید کافی است. این کار به شدت خلاقیت شما را افزایش می دهد.

۵) تجربه کردن را تجربه کنید:

زندگی به روش دیگران تکراری و یکنواخت خواهد بود. خودتان تجربه کنید و با آنها زندگی کنید. تجربه ها نگاه تان را وسعت می بخشند و به ذهن شما یاد می دهند که همیشه اولین ایده بهترین ایده نخواهد بود.

۶) چای یا قهوه بنوشید:

کارخانه ذهن شما برای تولید فکر به سوخت نیاز دارد. سعی کنید این سوخت را از مواد غذایی انرژی بخش تامین کنید.

۷) با افراد خلاق و نوآور معاشرت کنید:

خلّاق چو خلّاق ببیند خوشش آید. افراد خلاق الهام بخش هستند و می توانند به شما بازخوردهای سازنده بدهند. می توانید شبکه ای از افراد یا تیم تشکیل بدهید و ایده های تان را به اشتراک بگذارید. البته در این مرحله می توانید روی ابزار ایده پردازی و اتاق فکر بیزنگار حساب کنید.

۸) ایده‌های‌تان را دور نیاندازید:

زمانی که یک ایده به ذهن‌تان می رسد آن را تا آخر دنبال کنید. هیچ وقت ایده‌های‌تان را به حال خود رها نکنید. اگر ایده‌های‌تان را به مرحله عمل برسانید احساس موفقیت می کنید و این در نهایت برای شما به یک عادت تبدیل خواهد شد.

۹) خودتان را دست کم نگیرید:

اگر ایده شما خلاقانه نبود، ناامید نشوید. به خودتان کمی استراحت دهید و اجازه دهید ذهن‌تان ایده را پردازش کند. به جای سخت گرفتن به خودتان سعی کنید عادت خلاق بودن را به مرور زمان و به آرامی در خود ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید، در ابتدای راه کمیت ایده‌ها مهم هستند نه کیفیت آنها.

                       «بهترین ایده، ایده ای است که وجه اشتراک اشتیاق، مهارت و سودآوری باشد. »      

۱۰) ایده‌ها را ارزیابی و تست کنید:

حال که با راهکارهایی ساده و روزمره برای خلق ایده ها آشنا شدید، باید بتوانید آنها را ارزیابی یا در اصطلاح «غربالگری» کنید.

قبل از هر چیز باید بدانی بهترین ایده، ایده ای است که وجه اشتراک اشتیاق، مهارت و سودآوری باشد. از خودتان بپرسید واقعا به چه حوزه ای علاقه‌مند و مشتاقید؟ و بعد از آن ببینید در آن حوزه دانش و مهارتی دارید؟ اگر به حوزه ای علاقمند باشید ولی در آن دانش و مهارت نداشته باشید طبیعتا احتمال موفقیت تان کمتر خواهد بود چراکه دانش، مهارت و اشتیاق سه ضلع یک کسب‌وکار موفق هستند. به علاوه توجه کنید حوزه ای که می خواهید درآن فعالیت کنید «سودآور» و پولساز باشد.

اگر ایده ای را انتخاب کنید که نسبت به آن اشتیاق دارید و هم مهارت نسبی و البته پول سازهم باشد، مطمئن باشید که با تلاش و پشتکار می‌توانید آن را به سرانجام برسانید.

مراحل ارزیابی ایده‌های کارآفرینی

۱) با مشتریان بالقوه ایده خود صحبت کنید:

 با مشتریان بالقوه ایده خود صحبت کنید تا از دیدگاه‌های‌شان مطلع شوید. دوستان واعضای خانواده‌تان هم می‌توانند مشتریان بالقوه محسوب شوند. یادتان باشد که ممکن است دیدگاه مشتری با دیدگاه شما فرق داشته باشد.

۲) به مکان‌هایی بروید که احتمالا مشتریان بالقوه شما در آنجا حضور دارند:

 به مکان‌هایی که احتمالا مشتریان بالقوه محصول یا خدمت شما در آنجا حضور دارند، بروید. یک ساعت رفتار و نحوه عملکرد آنها را نظاره کنید. در مدت بررسی، چیزهایی را که انتظار دیدنش را نداشتید یادداشت کنید و به این فکر کنید که این موارد چطور ممکن است ایده‌ی شما را تحت‌تاثیر قرار دهند.

۳) درخصوص موارد مشابه ایده خودتان تحقیق کنید:

چه کسی کاری مشابه شما انجام داده است؟‌ با استفاده از منابع عمومی چگونه می‌توانید بفهمید که کار شما موثر بوده است یا نه؟ به یاد داشته باشید که شکست بدین معنی نیست که نباید این کار را انجام دهید، بلکه باید دلیل شکست را شناسایی کنید.

۴) با افراد متخصص، یک شبکه‌ ارتباطی ایجاد کنید: (روش دلفی)

اگر بتوانید با سه نفر در مورد سوال خود صحبت کنید، این سه نفر چه کسانی خواهند بود؟ از افراد شبکه‌ شما، چه کسانی در شبکه‌ی آنها هم وجود دارند؟ مردم دوست دارند در مورد حوزه‌های تخصصی خود صحبت کنند.

۵) ایده‌ی خود را تجسم کنید: (تکنیک گشت و گذار)

با ایجاد یک طرح، تصور کنید که چطور می‌توانید از ایده‌ی خود در زندگی استفاده کنید. یک استوری‌بورد (مثل یک کارتون) در نظر بگیرید که توضیح دهد مردم چطور محصول یا خدمت شما را کشف کرده و به آن دست می‌یابند و سپس از آن استفاده می‌کنند. تجسم گاهی‌اوقات به شما کمک می‌کند ایده‌ی خود را به طور ملموس‌تر درک کنید.

۶) محاسبه‌ سرانگشتی انجام دهید:

محاسبات پیچیده لازم نیست. فقط یک یا سه یا چهار متغیر می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید چه چیزی ایده‌ِ‌ی شما را قابل‌درک می‌سازد.

۷) تمرین کنید تا یک فرضیه گسترده‌تر را شناسایی کنید

شاید این عبارت دهن‌پرکن به نظر برسد، ولی در واقع کاری که باید انجام دهید این است که فقط از خود بپرسید «چه چیزی باید درست انجام شود تا این ایده مناسب و پایدار باشد. کدام یک از آن فرضیات شما را نگران کرده است؟ آیا می‌توانید آنها را با هر یک از تکنیک‌هایی که در اینجا گفته شد بررسی کنید؟».

۸) برای انجام تمرین هریک از تکنیک های قبل، یک ساعت وقت بگذارید:

به کارهای موثر و غیرموثری که در گذشته انجام داده‌اید نگاهی بیندازید و ببینید چه فرقی بین آنها وجود دارد؟ وقتی این تفاوت‌ها را فهرست کردید، ببینید که ایده‌ِ‌ی فعلی را چطور می‌توان با آنها مقایسه کرد. این نوع فعالیت‌های ساده، می‌توانند تضمینی باشند برای اینکه ایده خود را از دفتریادداشت تان روانه‌ی بازار کنید.

سخن پایانی

در سفر کارآفرینی درس‌های ارزشمندی نهفته است که نه تنها برای ارتقا کسب و کار بلکه برای بهبود زندگی شخصی قابل استفاده است. اگر فرد ماجراجویی هستید و از زندگی یکنواخت خسته شدید، این سفر پر از چالش فرصتی است تا هیجان خوبی را تجربه کنید و توانمندی های خودتان را محک بزنید.

منبع: modirinfo.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *