مهارت های کارآفرینی و انواع کارآفرین

مزرعه کارآفرینی

مهارت‌های کارآفرینی می‌تواند طیف وسیعی از صفات سخت و نرم را دربر بگیرد. کارآفرینان به دلیل ایفای نقش‌های زیادی که به صورت بالقوه باید برعهده بگیرند، باید مهارت‌ها و صفات زیادی را برای رشد و توسعه بازار و کسب‌وکارشان و همچنین رهبری تیمشان ارتقا دهند. توسعه مجموعه مهارت‌های زیر می‌تواند از شما یک کارآفرین ویژه بسازد.

مهارت‌های مربوط به مدیریت کسب‌وکار

مهارت‌های مربوط به ارتقا سطوح مهارتی در انجام همزمان چند کار، تقسیم وظایف و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری.

مهارت‌های کار تیمی و رهبری گروه

برعهده گرفتن نقش رهبری و کار در قالب یک تیم. فعالیت در حوزه اقتصاد و کارآفرینی به معنای همزمان رهبری گروه و کار به عنوان عضوی از تیم است.

مهارت‌های ارتباطی و همدلی

شما باید به عنوان یک کارآفرین این توانایی را داشته باشید که اعضای تیمتان ارتباط صمیمانه و سازنده‌ای برقرار کنید و بتوانید بر آن‌ها تاثیر بگذارید.

مهارت‌های خدمات مشتریان

شما به عنوان یک  کارآفرین نیاز خواهید داشت که به طور دائم خدمات مشتریان را ارتقا دهید و آپدیت کنید. رضایت مشتری تعیین‌کننده‌ترین عامل در موفقیت یک مجموعه اقتصادی است.

مهارت‌های مالی

کارآفرینی موفق است که بتواند در صورت لزوم هدایت مسائل مالی گروه را برعهده بگیرد. شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های فشرده مالی، این دسته از مهارت‌هایتان را ارتقا دهید.

مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله

کارآفرینان موفق حتما باید مهارت‌های حل مسئله را به خوبی در خود پرورش داده باشند. شما در مسیر کارآفرینی با زوایای زیادی از برند یا شغلتان روبه‌رو خواهید شد که احتمالا به تصمیم‌گیری‌های سختتان نیاز خواهد داشت.

مهارت‌های تفکر انتقادی

مهارت‌های تفکر انتقادی برای توسعه کلی مهارت‌های کارآفرینی شما الزامی خواهد بود. توانایی نگاه به مسائل، موقعیت‌ها، پروژه‌ها و فرآیندها می‌تواند درنهایت به توسعه مهارت تصمیم‌گیری شما به عنوان رهبر تیم کمک کند.

مهارت‌های تفکر و برنامه‌ریزی استراتژیک

تفکر انتقادی می‌تواند به عنوان تفکر استراتژی هم مطرح باشد. کارآفرینان مبدع برندهای مختلف باید از مهارت‌های تفکر استراتژیک‌شان برای توسعه استراتژی فروش استفاده کنند.

مهارت‌های فنی

شامل تسلط بر برنامه‌های تجزیه و تحلیل مالی، برنامه‌ریزی، بازاریابی و سایر فرآیندهای تجاری.

مهارت‌های مدیریت سازمان و مدیریت زمان

شما باید بتوانید به عنوان یک کارآفرین وظایف هر عضور از گروه به درستی تنظیم کنید و برای اهدافی که درنظر گرفته‌اید، مهلت زمانی درست درنظر بگیرید.

مهارت‌های برندسازی

بازاریابی و شبکه‌سازی؛ توانایی اجرای موفقیت آمیز استراتژی‌های تجاری و بازاریابی می‌تواند جنبه اساسی کارآفرین شدن باشد.

انواع کارآفرین

درحالت کلی پنج دسته کارآفرین تعریف می‌شوند. کارآفرینان مبتکر، کارآفرینان رویاپرداز؛ کارآفرینان مقلد، محققان و خریدان.

کارآفرینان مبتکر یا خلاق

این دسته از کارآفرینان کسانی هستند که ایده‌های کاملا جدیدی ارائه می‌دهند و آن‌ها را به مشاغل مناسب تبدیل می‌کنند. در بیشتر موارد، این دسته از کارآفرینان بسیار پرشور هستند و سعی می‌کنند ایده‌های بی‌بدیل خود را به محصولات تجاری تبدیل کنند.

این دسته از کارآفرینان با انتخاب استراتژی‌های متمایزکردن محصولاتی که شرکت آن‌ها را به عنوان عامل برجسته‌ای میان مشتریان تبدیل می‌کند، راه‌های جدیدی را برای بازاریابی محصولاتشان پیدا خواهند کرد.

کارآفرینان رویاپرداز

یادتان هست که از کارآفرینی اغواگرانه صحبت کردم؟ این دسته از کارآفرینی، کارآفرینان هم‌نام خود را دارد. این دسته از کارآفرینان از کارهای کوچک شروع می‌کنند و به تلاش و رویاهای درسرشان فکر می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند رشدشان روند طبیعی خود را طی کند و دست از تلاش نخواهند کشید.

انگیزه این دسته از کارآفرینان رویاهای در سرشان است. آن‌ها روی رویایشان متمرکز می‌شوند و خطرات را با آغوش باز می‌پذیرند.

کارآفرینان مقلد

همانطور که کارآفرینی مقلد به معنای کسب‌وکاری است که ایده‌ای را که قبلا امتحان شده بسط و گسترش می‌دهد، کارآفرینان مقلد هم کسانی هستند که ایده‌های خاص تجاری را کپی می‌کنند و آن‌ها را بهبود خواهند بخشید. این دسته از کارآفرینان همیشه به دنبال راه‌هایی برای بهتر کردن محصولاتشان هستند تا بتوانند در بازار مشابه بی‌رقیب و پرطرفدار باشند.

کارآفرینان محقق

کارآفرینان محقق تمام وقت خود را صرف تحقیق درباره ایده‌های تجاری‌شان می‌کنند. از نظر آن‌ها شکست یک گزینه نیست، چرا که آن‌ها همه جوانب ایده‌شان را سنجیده‌اند و درباره آن به خوبی تحقیق کرده‌اند.

کارآفرینان محقق معمولا به راه‌اندازی مشاغلی معتقد هستند که شانس موفقیت بالایی دارند، چون آن‌ها کار مفصلی را برای درک همه جوانب انجام داده‌اند.

کارآفرینان خریدار

خریداران با ثروتشان کسب‌وکارهای کوچکتر را می‌خرند تا با شانس موفقیت آن‌ها در بازار درراستای موفقیت‌های مالی حرکت کنند. کارآفرینان خریدار معمولا مشاغلی را مورد هدف خود قرار می‌دهند که شانس بالایی برای موفقیت داشته باشند.

منبع: zehn.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *