هفت نکته مهم در مسیر طراحی و تدوین طرح کسب و کار

مزرعه کارآفرینی

 

 

هر کسب و کاری باید یک طرح کسب و کار داشته باشد. اینکه آیا طرح کسب و کار فقط برای هدایت و جذب سرمایه گذاران است یا اینکه تدوین طرح کسب و کار به عنوان یک سند بالادستی برای موفقیت سازمان، موضوعی است که با مطالعه این بخش بیشتر به آن پی خواهید برد.

اما چگونه تدوین طرح کسب و کار را انجام دهید؟

یک طرح کسب و کار باید شامل موارد زیر باشد:

  • خلاصه اجرایی (یعنی بخشی که با مطالعه آن بتوان به سرعت تصویری کلی از کسب و کار پیدا کرد)
  • شرح شرکت (توصیف آنچه شما انجام میدهید)
  • تجزیه و تحلیل بازار (نتایج تحقیقات بازار که شامل بازار و رقبا میشود)
  • سازمان و مدیریت (تبیین ساختار کسب و کار و مدیریت)
  • محصولات یا خدمات (تبیین محصولات و خدمات و ویژگی های آن)
  • بازاریابی و فروش (مارکتینگ استراتژی و مارکتینگ پلن)
  • برنامه ها و نیازهای مالی (میزان بودجه ای که برای ۳ تا ۵ سال آینده کسب و کار به آن نیاز دارید)
  • پیش بینی های مالی (ارائه اطلاعات عرضه مانند ترازنامه)
  • ضمیمه (بخشی اختیاری است که حاوی رزومه های مدیران و مجوزهای اخذ شده است)

با این حال ممکن است برای آغاز به نوشتن یک طرح کسب و کار مشکلاتی پیش رو باشد. ما در اینجا به بیان هفت نکته خواهیم پرداخت که برای طراحی و تدوین یک طرح و کسب و کار باید به آن توجه داشت.

۱) تحقیق، تحقیق و تحقیق

برای نوشتن طرح کسب و کار لازم است تا شما نسبت به شرکت خود، محصول خود، بازار و فضای رقابتی حاکم بر آن بطور دقیق اطلاع داشته باشید. همانطور که میدانید اگر فرایند تحقیقات بازار را به شکل کامل انجام دهید از همه این موارد کاملاً مطلع خواهید شد.

بنابراین وظیفه شماست که اطلاعات کافی را درباره کسب و کار داشته باشید و این آگاهی با تحقیقات بازار بدست خواهد آمد.

۲) هدف از برنامه خود را تعیین کنید

طرح کسب و کار همانند نقشه ای است برای پیمودن جاده. نقشه ای که شامل توصیف ماهیت کسب و کار، استراتژی های بازاریابی و پیشینه مالی که حاوی گزارش سود و زیان پیش بینی شده است.

اما مهمترین نکته که باید پیش از اقدام به آغاز تدوین طرح کسب و کار مشخص شود تعیین هدف کلی برنامه است. بنابراین کارآفرین نیاز دارد که پس از تعیین هدف برای ساخت یک نقشه راه اقدام کند.

۳) ایجاد یک نمایه از شرکت

باید یک مشخصات کامل از شرکت که شامل تاریخچه سازمان شما، محصولات و یا خدماتی است که شما ارائه میدهید را در طرح کسب و کار ذکر کنید. همچنین این نمایه کلی باید شامل بازار هدف و مخاطبین خود، منابع خود و نیز چگونگی پاسخگویی به بازار باشد.

پروفایل های شرکت اغلب در وب سایت رسمی شرکت وجود دارد که برای جذب مشتریان و استعدادهای احتمالی مورد استفاده قرار میگیرد. با این حال باید تلاش شود تا یک نمایه واقعی، رسمی و اصولی در طرح کسب و کار آورده شود. این پروفایل تقریباً همان چیزی است که اگر بخواهید شرکت را معرفی کنید از آن استفاده میکنید.

۴) تمام جنبه های کسب و کار خود را بنویسید

سرمایه گذاران میخواهند اطمینان حاصل کنند که کسب و کار شما در نهایت برای آنها پول ساز خواهد بود. برای همین سرمایه گذاران میخواهند همه چیز را درباره کسب و کار به شکلی دقیق مشاهده کنند. برای کمک به این فرایند باید همه پیش بینی های مالی و برنامه و بودجه های مورد نیاز را به شکلی دقیق مستند سازی نمود.

۵) یک برنامه بازاریابی استراتژیک داشته باشید

یک طرح کسب و کار بزرگ همیشه شامل برنامه بازاریابی استراتژیک و تهاجمی خواهد بود. اهداف بازاریابی شامل موارد زیر است:

معرفی محصولات جدید

گسترش بازار برای محصولات موجود

ورود به بازارهای جدید

افزایش فروش در یک محصول خاص و محدوده بازار

چگونگی ورود و حضور در بازارهای بلندمدت

نرخ گذاری و استراتژی های قیمت گذاری

چگونگی ارائه محصول یا خدمت

داشتن استراتژی برای بخش های مختلف بازاریابی مثل استراتژی بازاریابی محتوا

افزایش تولید یا کاهش آن

۶)  طرح کسب و کار را بر اساس مخاطبی که قرار است آن را بخواند سازگار کنید

خوانندگان بالقوه یک طرح کسب و کار دسته متنوعی از بانکداران، سرمایه داران و نیز کارشناسان شرکت های سرمایه گذاری هستند. به عنوان مثال بانک‌های سرمایه گذار بیشتر روی بخش ترازهای مالی وقت صرف میکنند. بنابراین برای تدوین طرح کسب و کار علاوه بر این که همه اصول مهم طراحی آن را باید رعایت کرد لازم است تا سلایق و علایق مخاطب اصلی ارائه طرح کسب و کار نیز رعایت شود.

۷) در زمان تدوین طرح کسب و کار و نیز ارائه آن به خودتان هم بپردازید

بسیاری از سرمایه گذاران فارغ از اینکه طرح کسب و کار شما چه باشد به خود شما نگاه میکنند. نگاه آنان از نقطه نظر تخصص، انگیزه و شور و اشتیاق شما نسبت به کسب و کار است. بنابراین علاوه بر این که در بخش خلاصه مدیریتی طرح کسب و کار به معرفی کامل تخصص های خود و دیگر تیم مدیران میپردازید لازم است تا در زمان پرزنت کسب و کار به اندازه کافی بر روی تسلط و انگیزه خود توجه داشته باشید.

طرح های کسب و کار زیادی وجود داشته اند که به دلیل آنکه مجری خوبی نداشته اند با شکست مواجه شده اند. به همین جهت لازم است تا بر روی نحوه ارائه دادن، کلام و تسلطتان به اندازه کافی کار کنید.

منبع: www.entrepreneur.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *